Korvatulehdus aikuisella, apua!
Teiltä joilla on ollut korvatulehdus aikuisena kysyisin, kuinka pian antibiootti on alkanut vaikuttamaan. Minä olen syönyt antibioottikuuria nyt 3,5 vrk märkäiseen välikorvantulehdukseen ja edelleen korva on lukossa, se soi ja vinkuu ja särkee. Särkylääkkeet ovat auttaneet suht. hyvin, paitsi tänään on ollut jomotusta särkylääkkeistä huolimatta. Minä epäilen, ettei tuo antibiootti tehoa😳 Minulla ei ole koskaan aiemmin ollut korvatulehdusta (lapsuudesta en ole ihan varma), joten en tiedä, kuinka kauan kestää, ennen kuin korva alkaa tuntumaan paremmalta. Muista syistä aloitetut antibiootit ovat minulla alkaneet tehota jo kahdessa vuorokaudessa. Antibiootin lisäksi minulla on nyt käytössä antihistamiini ja kortisoninenäsumute.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut pari kertaa aikuisena korvatulehdus ja antibiootti on alkanut purra parissa päivässä. Jos särkylääke ei enää auta ja tilanne on huomenna samanlainen, olisin yhteydessä hoitavaan yksikköön.
Kiitti! Tosiaan taidan jo huomenna mennä uudestaan lääkärille, jos korva on edelleen samanlainen. Iltaisin ajattelen aina, että huomenaamulla korva on varmaan auennut ja vinkuna loppunut, mutta ei kun jatkuu vaan. Ottaa todella hermoon tuo ulina. Nyt on vielä särynkin suhteen menty taaksepäin.
Ei se antibiootti sitä korvan lukitusta ja huminaa hetkessä poista, mulla kesti ainakin viikkokausia ennen kuin korva alkoi tuntua normaalimmalta. Kipu onneksi helpotti nopeasti kuurin aloittamisen jälkeen.
Noista pitäisi ottaa bakteeriviljely, jotta löytyy oikea antibiootti.
Täällä pitkittyneen korvatulehduksen syy oli pieni tärykalvoon liimaantunut muovinpala, joka näkyi vasta korvapolin isossa monitorissa. Monta kuukautta, antibioottikuuria, kipulääkettä vähemmällä olisi selvinnyt, jos terkkarin otoskoopissa olisi suurennus.
Mut ap, mee huonenna uudestaan.
Huom. Kova kipu voi enteillä tärykalvon puhkeamista, ja silloin korvaan ei ehdottomasti saa mennä vettä. Vahatulppa suihkuun.
Minulla on ollut pari kertaa aikuisena korvatulehdus ja antibiootti on alkanut purra parissa päivässä. Jos särkylääke ei enää auta ja tilanne on huomenna samanlainen, olisin yhteydessä hoitavaan yksikköön.