Veljekset 7 ja 10 vuotta haukkuvat ja hakkaavat toisiaan
Leppoisaa yhdessäoloa on todella vähän verrattuna riitelyn ja väkivallan määrään. Veljekset haukkuvat toisiaan todella rumilla sanoilla ja impulsiivisesti käyvät toistensa päälle pienistäkin ärsytyksistä. Potkivat, lyövät jne.. Kavereita eivät hakkaa. Järjen puhuminen, huomion antaminen jne eivät ole auttaneet ongelmaan. :,(
Kommentit (23)
Oletko kokeillut rangaista tuosta?
Meillä tappeluun ja tyhjänpäiväiseen kiusaamiseen tepsii se, että asianosaiset tietävät päätyvänsä kumpikin vartiksi naama seinää vasten seisomaan jos jäävät kiinni itse teossa. Kanteluita en kuuntele, enkä myöskään selityksiä siitä miten se oli toinen joka aloitti (jos molemmat kuitenkin jatkoivat niin ovat yhtä syyllisiä). Jos vartin seisomisen aikana alkaa äännellä tai nenä ei pysy kiinni seinässä niin ajan laskeminen aloitetaan alusta.
Ai kun ne poikalapset ovat niin suloisia <3
Vierailija kirjoitti:
Meillä tappeluun ja tyhjänpäiväiseen kiusaamiseen tepsii se, että asianosaiset tietävät päätyvänsä kumpikin vartiksi naama seinää vasten seisomaan jos jäävät kiinni itse teossa. Kanteluita en kuuntele, enkä myöskään selityksiä siitä miten se oli toinen joka aloitti (jos molemmat kuitenkin jatkoivat niin ovat yhtä syyllisiä). Jos vartin seisomisen aikana alkaa äännellä tai nenä ei pysy kiinni seinässä niin ajan laskeminen aloitetaan alusta.
Hirvee...! Ihan sairasta, ettet ota selvää mitä on tapahtunut. Kuinka moni aikuinen ei puolustaisi itseään, jos toinen hyökkää. Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Tytöt osaavat olla todella veemäisiä. Ei tarvitse tehdä taas tästä jotain sukupuolivihakeskustelua...
Vierailija kirjoitti:
Ja sit ihmetellään ku ihmiset eivät osaa keskustella..
Sun lapset eivät opi mitään muuta kuin et kiinni ei kannata jäädä.
Olemme kyllä antaneet rangaistuksia, esim kotiaresti, puhelin takavarikkoon. Ei ole auttanut. Olemme tuhat kertaa puhuneet siitä, että jos toinen aloittaa ärsyttämisen, mitä muuta voi tehdä päälle käymisen sijaan. Ap
Menkää säännöllisesti yhdessä luontoretkelle metsiin. Toinen kävelee edellä ja toinen takana.
Heh, mun pikkuveljet oli jatkuvasti toistensa kurkuissa kiinni ihan poikasesta aina siihen saakka, kunnes vanhempi heistä muutti ensin pois kotoa. Heillä kaksi vuotta ikäeroa. Ei siihen auttanut muu kuin se, että pyrkivät olemaan eri kodeissa niin paljon kuin mahdollista (toinen isällä ja toinen äidillä). Nykyään ovat hyvissä väleissä, mutta eivät läheisissä. Minä taas en tullut toimeen isosiskoni kanssa. Emme sentään fyysisesti tapelleet, mutta sisko simputti minua aina kun kerkesi sanallisesti. Nyt aikuisena on pyydellyt anteeksi kamalaa käytöstään, mutta en edelleenkään halua viettää hänen kanssa aikaa paria päivää kauempaa.
Se on jakso, joka menee ohi. Minun nyt jo aikuiset poikani käyttivät vuosia riitelemiseen ja toistensa ärsyttämiseen. Ovat nyt toistensa parhaita ystäviä ja tekisivät mitä tahansa toistensa puolesta. Laitoin yleensä jäähylle huoneisiinsa, mutta täytyy myöntää, että välillä täytyi äidin lähteä ulos laskemaan sataan murto-osissa.
pyri antamaan erillistä tilaa niin paljon kuin mahdollista, vaikka toisiaan pitääkin sietääkin. itse omasta lapsuudesta muistan sen että kaikki aikuiset oletti että meidän olisi pitänyt olla ylimpiä ystävyksiä, mutta oltiin vaan niin erilaisia eikä tultu toimeen. se tuntui jo silloin enemmän kuin sisarusnahistelulta. nyt aikuisina tullaan toimeen ihan normaalisti mutta läheisiä ei olla vieläkään. se on ihan ok. joten älä yritä tehdä heistä parempia kavereita kuin ovat, ehkä ne kohta asettuu itsestään. rangaista kannattaa toki jos oikein yli menee että osaavat olla suht asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirvee...! Ihan sairasta, ettet ota selvää mitä on tapahtunut. Kuinka moni aikuinen ei puolustaisi itseään, jos toinen hyökkää. Sairasta.
Mikään pakko ei ole kenenkään haukkua takaisin. Hyvin harvoin on myöskään pakko lyödä takaisin, koska sitä ennen voi itseä suojellakseen yrittää a) lähteä karkuun b) huutaa apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöt osaavat olla todella veemäisiä. Ei tarvitse tehdä taas tästä jotain sukupuolivihakeskustelua...
Heh... kyllä mun tytöt myös osaa ihan fyysisesti tapella😂
Nyt pitäisi alkaa kasvatustyöhön.
Veljekset tekemään yhdessä jotain kivaa, vanhemmat mukana. Kehutaan hyvästä käytöksestä, sanotaan ”eikö teekin Erkki taitavasti tuon?”,”Katsopas miten hieno tämä Pekan tekemä”. Mukavia juttuja, vanhemmat siinä koko ajan että tappelua ei pääse syntymään. Yrittäkää junailla niin että veljekset voisi jotenkin vähän leikisti tiimiytyä vanhempia vastaan, vaikka jossain pelissä, kilpailussa tms., siitä tulisi yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Sitten estetään kaikki haukkuminen ja lyöminen. Niin että niihin tilanteisiin puututaan oikeasti, eikä vaan että ei saa ja rangaistus. Miksi on kielletty - kyllä tuon ikäinen tietää mutta sitä pitää silti toistaa. Osoittakaa että olette tosissanne että haukkua ja lyödä ei saa. Siihen tiukka linja, miten on edes päässyt tuollaiseksi?
Mistä sitä riitaa tulee? Jos on joku toistuva asia niin sitä pitää miettiä mitä voisi tehdä toisin.
Ennen kaikkea tilanne vaatii vanhemman läsnäoloa, pelit sun muut pois. Omaa esimerkkiä hyvästä käytöksestä ja huonon estämistä. Lapsia pitää auttaa hoksaamaan miten yhdessä voi olla kivaa. Joka tapauksessa toista pitää kunnioittaa ja siihen ei kuulu haukkuminen ja väkivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään pakko ei ole kenenkään haukkua takaisin. Hyvin harvoin on myöskään pakko lyödä takaisin, koska sitä ennen voi itseä suojellakseen yrittää a) lähteä karkuun b) huutaa apua.
Miten lähdet karkuun omassa kodissasi? Huudat apua? Mitä jos tuota avun huutamista nimenomaan pidetään kantelemisena? Hyvin usein avun pyytäminen omilta vanhemmilta on yhtä tyhjän kanssa, ole hiljaa, kukaan ei tappele yksikseen, älä kantele, se on rumaa jne. lässynläätä. Ottaisitko mieheltäsi pataan päivästä toiseen, vain, koska sinun oletetaan pystyvän lähtemään karkuun tai huutamaan apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sit ihmetellään ku ihmiset eivät osaa keskustella..
Sun lapset eivät opi mitään muuta kuin et kiinni ei kannata jäädä.
Kirjoitinko jossain kohtaa ettei meillä keskustella? Se, että en kuuntele "meriselityksiä" tai usko pelkkiä kuulopuheita ei tarkoita sitä, etteikö asioista keskusteltaisi silloin, kun keskustelu via asiaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Tytöt tappelee ihan samalla tavalla,meitä on 3sisarusta ja aika usein oli kahinat päällä. Kuuluu kehitykseen loppuu murrosiäs viimeistään, paree riidellä lapsena kuin aikuisina
Vierailija kirjoitti:
Olemme kyllä antaneet rangaistuksia, esim kotiaresti, puhelin takavarikkoon. Ei ole auttanut. Olemme tuhat kertaa puhuneet siitä, että jos toinen aloittaa ärsyttämisen, mitä muuta voi tehdä päälle käymisen sijaan. Ap
Mitä olen huomannut, niin sen rangaistuksen pitää tulla heti ja kirpaista siinä hetkessä, jotta se toimii. Ei se 7v tms. kotiarestia tai takavarikoitua puhelinta muistele siinä vaiheessa, kun se päättää alkaako tapella vai ei. Sen sijaan se kyllä muistaa sen, että tappelua seuraa akuutti ikävä olo.
Meillä veljekset ovat 10 ja 12 vuotiaita ja haukkuvat ja tappelevat keskenään myös.
Haukkuvat toisiaan rumilla nimillä ja tuuppivat, tönivät, lyövät ja potkivat tapellessa.
Kumpikin pojista osaa ärsyttää toista ja haastaa riitaa.
Asioista on keskusteltu ja rangaistuksia jaettu mutta tuntuu ettei niillä ole mitään tehoa.
Ollaan annettu omaa aikaa kummallekin pojalle ja tehty perheen kanssa myös asioita.
Joskus tuntuu että puhuu kuuroille korville.
Itsestäni tuntuu välillä turhaututtavalta seurata tätä veljesten kinastelua ja aina välillä mietinkin ovatko pojat aikuisina missään tekemisissä keskenään.
Jaksamista ketjun aloittajalle ja jään kanssa odottamaan saisiko täältä hyviä vinkkejä tilanteeseen.
Hmh, mitä te ootte oikein tehneet kun molemmista lapsistanne on tullut tuommoisia? Ja aika kuvaavaa on sekin, että sua ap kiinnostaa ensimmäisenä se millä tuon saa loppumaan eikä se mistä tuo voisi johtua.
Mitäpä jos perehtyisitte vähän käyttäytymistieteisiin ja opettelisitte lapsianne. Sinuna mä menisin kirjastoon ja oikeasti opiskelisin, miksi lapsi käyttäytyy noin. Tuo on oire jostakin!
Onko kukaan saanut tällaisen paranemaan? Miten?