Mitä tehdä, kun opettaja provosoi lasta?
Meillä on 5. luokkalainen poika. Pojan luokanopettaja vaihtu syksyllä ja koko syksy on ollut yhtä h*lvettiä suoraan sanottuna. Ennen mielellään kouluun lähteny ja koulusta tullut poika on muuttunut kiukkuiseksi. Sen lisäksi koulusta tulee jatkuvasti huonoa palautetta. Ollaan tampattu koko syksy koulukuraattorin, koulupsykologin, yksityisen lasten psykologin ja perheneuvolan luona, mutta mitään ”vikaa” pojasta ei ole löytynyt. Tänään päivä päättyi aikaisemmin, kun poika oli suuttunut ja lähtenyt luokasta ovet paukkuen ja potkaissut roskakoria käytävällä. Suuttumuksen syy on epäselvä. Poika on kertonut, että opettaja ärsyttää häntä tahalleen. Käytöksestä ollaan keskusteltu todella monesti, että silti ei saa menettää malttiaan.
Rehtori ei sano kuuta eikä jaata, eikä opettajan kanssakaan keskustelut ole johtaneet mihinkään. En itsekään ole opettajan kanssa samalla aaltopituudella, mutta pystyn silti keskustelemaan asioista. Luokan muut vanhemmat ovat myös ihmetelleet opettajan toimintatapoja. Kyseessä on melko kiltti luokka.
Olen toivonut luokan vaihtoa kevääksi, mutta en tiedä mitä teen, mikäli se ei toteudu ja kyseinen meno jatkuu keväälläkin. Onko vinkkejä?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Murrosikä. Ootko ennen kuullut?
Olemme, mutta merkit eivät näy kotona. Meillä on kotona myös yksi 13v, jolla taas murrosikä näkyy vahvasti. Siihen verrattuna, tuo 11v on aivan lapsi.
Ap
Oli meilläkin muutama tuollainen raivoaja silloin 80-luvulla. Ja sinne kyläpubiin he jäivät, kun me muut lähdimme opiskelemaan.
Minun lapsellani oli pitkään sijainen, jonka kanssa eivät kemiat kerta kaikkiaan toimineet. Tyttö oli hyvä oppilas, mutta sijainen lähetti jatkuvasti ikäviä viestejä Wilmassa. Koulu alkoi tuntua lapsesta kurjalta. Ennen iloinen ja yhteistyötaitoinen tyttö olikin yhtäkkiä sijaisen mielestä häirikkö, ja tämä epäoikeudenmukainen kohtelu ruokki lapsessa tietysti niitä huonoimpia piirteitä, joten kierre oli valmis.
Eräästä kokeesta lapsi oli saanut täydet pisteet. Aikaa oli ollut runsaasti joten lapsi oli piirtänyt koepaperin marginaaliin kukkia. Sijainen oli laittanut numeroksi 10 ja sen alle tikkukirjaimilla: ÄLÄ SUTTAA KOEPAPERIA! Tosi kannustava viesti.
Kun sijainen lähti ja oma opettaja palasi sairaslomalta, kouluun alkoi taas lähteä iloinen ja innostunut lapsi.
Mikä sana tuo tahalleen oikein on? Onko se samaa sarjaa kuin nenälleen, katolleen tai pöydälleen?
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsellani oli pitkään sijainen, jonka kanssa eivät kemiat kerta kaikkiaan toimineet. Tyttö oli hyvä oppilas, mutta sijainen lähetti jatkuvasti ikäviä viestejä Wilmassa. Koulu alkoi tuntua lapsesta kurjalta. Ennen iloinen ja yhteistyötaitoinen tyttö olikin yhtäkkiä sijaisen mielestä häirikkö, ja tämä epäoikeudenmukainen kohtelu ruokki lapsessa tietysti niitä huonoimpia piirteitä, joten kierre oli valmis.
Eräästä kokeesta lapsi oli saanut täydet pisteet. Aikaa oli ollut runsaasti joten lapsi oli piirtänyt koepaperin marginaaliin kukkia. Sijainen oli laittanut numeroksi 10 ja sen alle tikkukirjaimilla: ÄLÄ SUTTAA KOEPAPERIA! Tosi kannustava viesti.
Kun sijainen lähti ja oma opettaja palasi sairaslomalta, kouluun alkoi taas lähteä iloinen ja innostunut lapsi.
Kuulostaa meiltä. Meillä lapsi opetusta kuunnellessaan piirteli vihkoonsa kanteen lentokoneita, autoja, jne. Opettaja läksytti koko luokan edessä ja laittoi Wilmaan, että turmelee koulun omaisuutta. Eikös ne vihkot ole oppilaiden?
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että oli vain sijainen, ja asia ratkesi. Mutta mitä pahaa tuossa lauseessa oli? Kyllä meille ainakin oli tehty selväksi, ettei marginaaliin tee merkintöjä kuin opettaja. Kai kympin tyttö sen tietää?
Kemiat ei kaikkien kanssa aina kohtaa. Alkaa olla jo lapsikin niin iso, että pitäisi alkaa ymmärtää, että vaikka ei kohtaisikaan, niin jotenkin pitää yrittää tulla toimeen kaikkien kanssa.
Minä menisin muutamana päivänä luokkaan seuraamaan opetusta. Sittenpähän tiedät millainen se meno oikeasti siellä on.
Mun on todella vaikea uskoa, että opettaja tahallaan provosoi lastasi, mutta luokkasiirto pitäisi tähän tepsiä.
Kemiat eivät aina mene kohdilleen, mutta ei ole normaalia, että muutaman kuukauden aikana tilanne on jo kärjistynyt niin, että on juostu kuraattoreilla ja psykologeilla. Sitä ei voi pistää yksin opettajan piikkiin. Koko luokka siellä tuskin ramppaa, eli muut jostain syystä osaavat ohittaa ärsyttävät asiat paremmin.
Siksi minusta kannattaa nyt unohtaa opettaja, ja keskittyä siihen, miksi lapsi ei pysty normaalilla tavalla toimimaan tilanteessa, missä joku ärsyttää. Se on taito, mikä pitää oppia. Koska ärsyttäviä tilanteita tulee, koulussa, töissä, parisuhteissa, harrastuksissa, naapurustossa... ja silloinkin pitää osata käsitellä tunteensa ilman riehumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa meiltä. Meillä lapsi opetusta kuunnellessaan piirteli vihkoonsa kanteen lentokoneita, autoja, jne. Opettaja läksytti koko luokan edessä ja laittoi Wilmaan, että turmelee koulun omaisuutta. Eikös ne vihkot ole oppilaiden?
T. Ap
Kyllä ne vihkot peruskoulussa ovat koulun. Lukiossa ostetaan sitten omat.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sana tuo tahalleen oikein on? Onko se samaa sarjaa kuin nenälleen, katolleen tai pöydälleen?
Sun kommentti meni vitulleen.
Voin kuvitella tilanteen, meillä tyttärellä oli hieman samaa kuudennella. Opettajalla oli suosikkinsa ja se näkyi kaikessa, meidän tytär ei suosikkeihin kuulunut. Asiassa auttoi se, että tyttäreni ei ollut ainoa, jota opettaja lähes kiusasi, vaan hieman kyselemällä alkoi löytyä muutama muukin tyttö. Siitä oli helppo lähteä juttelemaan tilannetta auki reksinkin kanssa. Minäkin sanoin selkeästi, että asioiden tulee muuttua tai vien ne ylemmälle taholle ja sitten niiden kulkua ei voi enää pysäyttää.
Kevätlukukausi meni suurinpiirtein ja yläkoulussa kaikki oli taas hyvin, itse asiassa todella hyvin. Yksi huono opettaja voi aiheuttaa monenlaisia ongelmia, mutta niitä ei saa hyväksyä. Mene ap tunnille mukaan, kysele muilta lapsilta ja vanhemmilta heidän ajatuksiaan ja älä provosoidu itse.
Vierailija kirjoitti:
Kemiat eivät aina mene kohdilleen, mutta ei ole normaalia, että muutaman kuukauden aikana tilanne on jo kärjistynyt niin, että on juostu kuraattoreilla ja psykologeilla. Sitä ei voi pistää yksin opettajan piikkiin. Koko luokka siellä tuskin ramppaa, eli muut jostain syystä osaavat ohittaa ärsyttävät asiat paremmin.
Siksi minusta kannattaa nyt unohtaa opettaja, ja keskittyä siihen, miksi lapsi ei pysty normaalilla tavalla toimimaan tilanteessa, missä joku ärsyttää. Se on taito, mikä pitää oppia. Koska ärsyttäviä tilanteita tulee, koulussa, töissä, parisuhteissa, harrastuksissa, naapurustossa... ja silloinkin pitää osata käsitellä tunteensa ilman riehumista.
Tällä olenkin halunnut varmistua, että lapsessa ei ole ”vikaa”, sillä jos olisi, haluaisin luonnollisesti lapseni parasta ja saada asiantuntija-apua.
Kotona osaa sietää ärsytystä, sillä sisarukset toisinaan härnäävän jne toisiaan. Tämä riehuminen on kärjistynyt nyt marraskuusta ja olen siitä todella huolissani.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Eivät ole, mutta voit hankkia lapselle piirustusvihkon. Myös joku stressipallo hypisteltäväksi voisi auttaa keskittymään.
Mikä koulussa/opettajassa on se TODELLINEN ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että oli vain sijainen, ja asia ratkesi. Mutta mitä pahaa tuossa lauseessa oli? Kyllä meille ainakin oli tehty selväksi, ettei marginaaliin tee merkintöjä kuin opettaja. Kai kympin tyttö sen tietää?
Olen itse opettaja, ja vastaavassa tilanteessa kirjoittaisin kympin alle vaikkapa ”Hienoa!” tai ”Upea suoritus!” Alakoululaisten koepapereissa saa minun mielestäni olla kuvia ja vaikka runo tai viesti opettajalle. Itse tulkitsin sijaisen merkinnän niin, ettei hänellä ole mitään hyvää sanottavaa lapselle, vain moitteita aina kun on todellinen tai kuviteltu tilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kommentti meni vitulleen.
No jos tahallisesta tulee tahalleen, niin vitullisesta tulee vitullaan. Pidetään nyt yhtenäinen linja tämän väärinkirjoituksen kanssa.
Murrosikä. Ootko ennen kuullut?