Lääkäri laskenut mun BMI:n väärin.
Oma kannassa lukee mun BMI 17, joka olisi merkittävä alipaino kohdallani. Vieläpä kaksi lääkäriä toistanut saman (toinen varmaan vaan lukenut edellisen lääkärin tekstistä eikä vaivautunut itse laskemaan uudestaan). Olen siis 172cm ja 58kg. Se on täysin normaalipaino ja bmi on päälle 19.
Mikä tämä lääkäreiden taso oikein on?
Kommentit (9)
17 on hyvin lievä alipaino. mitä väliä?
Vierailija kirjoitti:
Koska asia jota tutkitaan on sellainen, että periaatteessa alipainokin voisi olla siinä yksi syy. Mutta kun asia on niin, etten ole alipainoinen vaan normaalipainoinen. Jos jokainen lääkäri nyt kokoajan ajattelee mun olevan alipainoinen (mitä en ole) niin eihän siitä mitään tule.
Ap
Ei tarvitse pitkää matikkaa osata. Ei tarvitse näköjään osata laskea edes bmi. Ainiin ei tarvitse myöskään osata kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska asia jota tutkitaan on sellainen, että periaatteessa alipainokin voisi olla siinä yksi syy. Mutta kun asia on niin, etten ole alipainoinen vaan normaalipainoinen. Jos jokainen lääkäri nyt kokoajan ajattelee mun olevan alipainoinen (mitä en ole) niin eihän siitä mitään tule.
Ap
Millä tavalla tämä on relevanttia hoitotyön tai diagnosoinnin kannalta? Kerrotko mulle?
Jos olet hoikka, se tuskin on oleellista tutkittaessa, että oletko kuinka alipainoinen vai vaikka hoikka.
Ziisus.
Lääkäreillä on oikeitakin töitä. Kuten yrittää selvittää mikä sua vaivaa.
t. hoitsu
Vierailija kirjoitti:
BMI 17 tarkoittaa vakavaa aliravitsemusta. Sairauksien todennäköisyys lisääntyy.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Alipaino on jopa vaarallisempaa terveydelle kuin ylipaino. Tutkimustulokset osoittavat, että alipaino on ylimääräisiä kiloja jopa vaarallisempaa. Alipainoisilla ihmisillä, joiden painoindeksi on 18,5 tai alle, on 1,8 kertainen riski kuolla ennenaikaisesti kuin normaalipainoisilla ihmisillä. Https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-65233
https://www.kanta.fi/omakanta-yleista
Miiten saan Omakannassa näkyviä tietojani korjattua?
Ota yhteyttä siihen terveydenhuollon yksikköön tai apteekkiin, joka on kirjannut tiedot. Terveydenhuolto vastaa potilastietojen kirjaamisesta ja niiden korjaamisesta tarvittaessa. Kullakin terveydenhuollon yksiköllä on virheellisten tietojen korjaamiseksi omat käytäntönsä, joista yleensä kerrotaan yksikön verkkosivuilla. Neuvoja voit pyytää myös esimerkiksi kyseisen yksikön tietosuojavastaavalta tai potilasasiamieheltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
BMI 17 tarkoittaa vakavaa aliravitsemusta. Sairauksien todennäköisyys lisääntyy.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…Alipaino on jopa vaarallisempaa terveydelle kuin ylipaino. Tutkimustulokset osoittavat, että alipaino on ylimääräisiä kiloja jopa vaarallisempaa. Alipainoisilla ihmisillä, joiden painoindeksi on 18,5 tai alle, on 1,8 kertainen riski kuolla ennenaikaisesti kuin normaalipainoisilla ihmisillä. Https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-65233
Höpö höpö, vai vakavaa aliravitsemusta...
Itselläni BMI on ollut aina (pituuskasvun päättymisen jälkeen) 16-17. Olen nelikymppinen, terve ja syön normaalisti. Kerran katsottiin joku veriarvo, josta näkisi, jos elimistössä olisi todellinen aliravitsemustila ja se oli normaali, kuten muutkin veriarvot. Ylipainoinenkin voi olla aliravittu, jos ruokavalio on yksipuolinen. Painosta ei elimistön ravitsemustilaa voi yksiselitteisesti päätellä, kuten ei energiansaantiakaan.
P.S. Taannoin lääkäri merkitsi Kantaan BMI:n olevan 20 (kun se on 17), vaikka paino oli merkitty oikein. Oikaisin asian seuraavalla käynnillä, vaikka sillä ei tilanteessani kliinistä merkitystä olekaan.
Juu minunkin oma kannassa ainakin puolet tiedoista virheellisiä. Mihin voi valittaa?