Onko paikalla myyjää/kaupan kassaa. Pidätkö työstäsi?
Kommentit (17)
En usko ettei palstalla olisi yhtäkään. Tsempatkaa nyt, myyjät/kassat...
Mukavaa työtä, mutta vaatii ripeyttä ja tarkkuutta. Lähes kaikki asiakkaat ovat mukavia, mutta välillä kassalle tulee joku tantta tai vanhempi rouva, joka on hyvin itsetietoinen ja kärttyisä. Tällaiset henkilöt puuttuvat kärkkäästi siihen, jos teet pienenkin virheen, tai vaativat erityispalvelua.
Yhteiskunnan eriarvoistuminen näkyy kassallakin, esim. ennen palkkapäivää/tukien maksua lasketaan viimeisetkin kolikot, että saadaan ostokset tehtyä.
Välillä ehtii ihmetellä järjettömien karkkimäärien ostamista tavallisen viikonlopun herkutteluun.
Itse olen vaatekaupassa töissä ja en muuta haluakaan tehdä. Huonoja puolia ei ole.
Erikoisliikkeen myyjänä olin parin vuoden ajan. Ala (ulkoilu- ja liikuntavaatteet ja varusteet) ja liikkeen sijainti pitivät huolta siitä että asiakaskunta oli aika mukavaa. Olen kuullut kaikenlaisia kauhutarinoita esim. kauppakeskuksissa olevista liikkeistä, joissa myyjillä on paineet päällä ottaa kontaktia joka asiakkaaseen ja kun suuri osa heistä on ihan oikeasti vain tölläämässä niin myyjä saa usein kaikenlaisia purkauksia niskaansa.
Oma harrastustausta teki työstä suht' mielenkiintoista: kiinnostus myytäviin kamppeisiin helpotti hommaa. Liikkeen tyypin takia työtä pystyi tekemään ongelmanratkaisun näkökulmasta: pakkomyyntiin ei ollut paineita, ja toisaalta asiakkaatkin arvostivat yrityksiäni etsiä kullekin aidosti sopiva vaihtoehto valikoimastamme. Sanoin myös suoraan jos meillä ei ollut vaatimuksia täyttävää tuotetta.
Introvertille työpäivät olivat toisaalta tosi rankkoja: aspa-roolin ylläpitäminen 9,5 h päivien ajan tarkoitti sitä että vapaa-aikana halusi olla lähinnä kotona verhot kiinni hiljaisuuden keskellä. Johtoporras oli kieltänyt myymälässä istumisen ja noiden päivien jälkeen jalat olivat niin tukossa että esim. lenkkeilyharrastus kärsi pahasti.
Palkkahan oli myös toki todella kehno.
Kyllä.
Hyvät puolet: tykkään asiakkaista ja matikasta. Näkee hyvin erilaisia ihmisiä.
Huonot puolet: työ kassalla vaatii todella paljon tarkkuutta hälinän keskellä. On siksi yllättävän vaativaa ja väsyttävää. Hyvät tyypit piristävät päivää, ja lapset.
Erittäin huono palkka.
Usein mukavaa, joskus puuduttavaa.
Asiakkaat saattaa sanoa IHAN mitä tahansa äärettömän loukkaavaa.
Työ oli sekoitus sellaista, että toisaalta oli läsnä asiakaspalvelutilanteessa (tottakai, kun halusi työnsä tehdä kunnolla) ja sellaista, että siinä samalla "pystyi ajatella omiaan" (kun oli tarpeeksi kauan hommaa jo tehnyt). Työt eivät myöskään seuranneet kotiin, mutta toisaalta lähiesimies oli aivan luokaton, mikä välillä kuormitti.
Joten sekä hyvää että huonoa oli verrattuna nykyiseen työhön. Nykyään työt ovat mielessä ja/tai vaativat työstämistä usein ns. vapaa-ajallakin. Toisaalta taas voin nykyään paljon paremmin, kun saan tehdä monipuolista oman alan työtä. Kaupassa moni asia jotenkin kasvoi suhteettomaksi ja juoruilua ym. oli paljon, eli sinänsä ei ollut ihan aikuisten ihmisten työpaikka, mitä nykyinen työni taas ehdottomasti on. Kyllä ehdottomasti viihdyn nykyisessä työssä paremmin, ja tietenkin se palkkakin on paljon parempi.
Surkea palkka.
Introvertille asiakaspalvelu on rankkaa; vapaa-ajan haluan olla itsekseni jotta toivun ihmisten kohtaamisesta taas seuraavaksi päiväksi.
Entinen esimies naurettavan huono, nykyinen onneksi parempi.
Kassatyöskentely ei todellakaan ole minua varten, mutta minkäs teet. Ei ole juuri nyt mahdollisuutta vaihtaakaan.
Hyvinä puolina voi pitää sitä että töihin voi mennä ns. aivot narikkaan meiningillä eikä työt taatusti seuraa työpäivän jälkeen kotiin.
Mitkä hyvät ja huonot puolet?
-En oo tällä hetkellä, mut oon ollu yhteensä 6½ vuotta.
Hyvät puolet:
-Saa "sosialisoida" pinnallisesti, eli pysyy ilonen tunnelma koko ajan joka jatkuu myös vapaa-ajalla
-Saa auttaa
-Työn yksinkertasuus
-Jos tuotteet mitä myy, on lähellä omaa kiinnostuksen kohdetta, niin se on tosi kiva
-Asiakkaat on aina ystävällisiä ja mukavia
-Parempi tuntipalkka ku mun tulevan ammatin palkassa
-Joissain paikoissa voi laskea yksinkertasta matikkaa päässä, tykkään siitä
-Vaihtelevuutta jonkin verran esim kuormien purku, somistus, siivous
-Melko kevyttä työtä, ei rasita liikaa ,voi keskittyä elämässään muuhunki ku työhön
Huonot puolet
-Jos tuotteet mitä myy, ei oo itelle tuttuja/ei oo ymmärrystä sellaseen niin ei oo niin kiva
-Työpaikkoja ei oo kamalasti tarjolla
-Siivous yms muut toimistotyöt
-Ihmiset myynti-alalla ei niin ihmisläheisiä/hyviä ihmistuntijoita kun esim hoito-alalla
-Joskus tosi tylsää, esim hiljasissa myymälöissä
Ainiin ja viel yks plussa:
+Ulkonäköön tekee mieli panostaa, koska on esillä koko ajan, siis omaan olemukseen. Sitä kautta sitten esim. suhde-asiat voi paremmin eli voi löytää helpommin miehen tms. :D
Huonot puolet: huono palkka, joskus huonot työajat, esim. aamukuuden vuorot
Hyvät puolet: kaikki muu
Ei stressiä, ei tarvitse koskaan mennä kotiin ja miettiä että mitäköhän mokasin. Rentoa, jos osaa olla stressaamatta kiireestä ja muutaman kusipään huudoista. Minä osaan, ei kiinnosta. Olen hyvä työssäni, työ on helppoa ja vaihtelevaa kun pääsee myymälän puolelle kassalta välillä poiskin. Ei tarvitse lätistä turhia palavereissa, lukea sähköposteja iltaisin tai jauhaa turhia työkavereiden kanssa, vaan voi tehdä töitä tavallaan omassa rauhassa, vaikka onkin asiakkaiden keskellä. Sitten voi mennä kotiin eikä tarvitse miettiä koko hommaa ennen seuraavaa vuoroa.
Työstä tykkäsin ja olin hyvä siinä (hevimyyjä isossa marketissa). Työvuorot ja tunnit (ei ikinä täydet) tökkivät.
Olen ollut useita vuosia, nyt juuri en ole.
Pidin työstäni kassalla. Olin siinä hyvä ja asiakkaat pitivät.
Lähdin koska ko kaupassa ei ollut mahdollista tehdä kokopäivätyötä. Siis myymäläpäälikkö oli ainoa kokoaikainen muilla oli 5-30h/vko. Ja noita 30h/vko oli vain n 20v siellä työssä olleilla
En pitänyt känniääliöasiakkaista. Pieni paikkakunta ja niitä riitti siellä päivittäin. Kuselta ja paskalta haisevat oksennuksestaan heräänneet olivat ällöttäviä mutta heillekin se lauantaimakkarapaketti piti myydä. Muutaman kerran asiakas oli käydä oikeasti kimppuun kun en myynyt alkoholia.
Plussana hyötyliikunta! Kassalla voi seistä ja jos tekee hyllytyshommia, saattaa tulla päivässä kävelleeksi jopa 10km ja siihen kaikki tavaroiden nostelut päälle. Huomaamatta tehty hyötyliikunta on mulle iso plussa.
Miinuksena hartiajumi liiasta kassailusta.
Vierailija kirjoitti:
Surkea palkka.
Introvertille asiakaspalvelu on rankkaa; vapaa-ajan haluan olla itsekseni jotta toivun ihmisten kohtaamisesta taas seuraavaksi päiväksi..
Jaa, mä olen erittäin introvertti, mutta en koe kassatapahtumia juurikaan kuluttaviksi, koska se menee niin rutiinilla, ettei siihen tarvitse mitenkään edes keskittyä. Mutta mä olenkin ruokakaupassa töissä, enkä esim. vaatekaupassa tai muussa, missä pitäisi esitellä tuotteita. Minä vain piippailen, sanon hei ja kiitos ja tässä ole hyvä. Mulle small talk tai muu keskustelun keksiminen on tuhat kertaa rasittavampaa, tuollainen rutiininomainen kiitoshei ei juuri kuluta, kun se ei vaadikaan oikein mitään.
Up