Voiko islaminuskoiset osallistua kristityn hautajaisiin?
Kommentit (13)
Riippuu kuinka fundamentalisesti ajattelee.
Ainakin "loivemman" suuntautumisen islamilaiset voi. Tulevat hautajaisiin muistelemaan vainajaa ja tukemaan läheisensä menettäneitä. Suhtautuvat uskonnolliseen puoleen niin, että kunnioittavat toisten tapoja, vaikka itse uskovatkin toisin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi? Minä olen ateisti ja silti olen mennyt häihin ja hautajaisiin joita vietetty kirkossa.
Varmaan riippuu ihan henkilöstä kokeeko omalle uskolleen sopivaksi osallistua.
Et voi verrata. Mieti itse.
Voi osallistua. Toki jos on oikein änkyrä ja äärilinjan tyyppi, niin ei tule, mutta ei uskonto sinänsä kiellä kunnioittamasta toisuskoisen muistoa. He eivät osallistu kristittyihin rukouksiin, mutta osallistuvat tilaisuuteen.
Tästä on keskustelua täällä:
https://www.quora.com/Can-I-go-to-a-christian-funeral-as-a-muslim
Kukaan ainakaan tuolla kommentoivista ei katso, että osallistuminen olisi ehdottoman väärin.
Menisin läheiseni hautajaisiin. Olen perheen ainoa muslimi, mutta olenkin aika vapaamielinen ja harjoitan uskoa löyhästi.
N25
Ei voi. Kirkon ovella tarkastetaan jokaisen paperit, ja jos osoittautuu, että henkilö edustaa eri uskontoa kuin vainaja, hänet käännytetään pois. Etkö ole koskaan ollut hautajaisissa, kun et tätä tiedä?
Käännynnäiset naiset ovat eri asia kuin mus limi miehet. Jotkut niistä kunnioittavat sinuakin mutta ei kaikki. En ole kristitty mutta he suvaitsevat huomattavasti enemmän.
Itse olen muslimina mennyt laheisen kristityn sukulaiseni hautajaisiin. Riippuu ihmesesta varmaankin ja siita kuinka laheinen kyseessa.
Kristinusko ei sitä kiellä, joten riippuu ihan henkilöistä. Siitä, hyväksyykö vainajan omaiset islaminuskoisen läsnäolon, ja salliiko islaminuskoisen oma usko "vääräuskoisen" hautajaisiin osallistumisen. Yleistää ei tässä asiassa voi.
Sinun täytyy kysyä kyseisiltä muslimeilta. Vain he itse tietävät.
Miksi ei voisi? Minä olen ateisti ja silti olen mennyt häihin ja hautajaisiin joita vietetty kirkossa.
Varmaan riippuu ihan henkilöstä kokeeko omalle uskolleen sopivaksi osallistua.