Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi käytettyn dieselauton hinta on alhaisempi kuin bensakoneella olevan?

Vierailija
09.11.2018 |

Katsellut opel astraa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dieseleitä katsotaan nykyään niin kieroon että kysyntä on pienentynyt mitä kautta hinnat ovat laskeneet. Oma mielipiteeni: vähänkään vanhemman käytetyn dieselauton hinta-/laatusuhde on nyt varsin hyvä. Päästöasioissa osoitellaan sormella yksi kerrallaan eri kohteita ja nyt dieseleitä pidetään sen takia Pahoina. Kyllä, niiden tietyt päästöt ovat korkeammat kuin bensakoneiden. Mutta toisaalta: toiset päästöt ovat matalampia kuin bensakoneiden.

Vierailija
2/5 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dieseleille on tulossa Euroopassa niin paljon kieltoalueita että nykyomistajat haluavat niistä eroon. Tämä tuo painetta tuoda käytettyjä Suomeen jolloin markkintatalouden mukaan hinnan pitää laskea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on vuotuinen dieselvero aika suuri. Eli päästöistä riippuu, mut noin 500€ voi joutuu pulittaa extraa vastaavaan bensakoneellisen vajaan parin sadan päälle vuotuista trafimaksua. Eli jos ostat viiden tonnin auton, on aika iso ero onko trafimaksu 180€ vaiko 680€ vuodessa varsinkin jos ajat sen 1000km / kk.

Vierailija
4/5 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh, mikä muoto se tällainen on? Miksi käytettyn dieselauton hinta on alhaisempi kuin bensakoneella olevan?

Vierailija
5/5 |
09.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen selannut nettiautoa ja katsellut bensiini-, että dieselautoja. Noin 10 vuotta vanhoja. Kyllä saman verran ajettu, samalla suorituskyvyllä oleva dieselauto tuntuu yleensä olevan vielä bensiiniautoa kalliimpi. Siis sama merkki, kortimaali, ikä, km.  Diesel on mielyttävämpi ajaa, jos vertaa esim noin 75 kW Golfia vapaasti hengittävä bensa/turbodiesel. 

Nyt bensinin 95E10 ja dieselin litrahintaero on tosi pieni dieselin hyväksi, mikä tod.näk. painaa käytettyjen dieseleiden hintaa. Dieselmoottorien hyötysuhteet ovat papempia ja diesellitrassa on bensiinilitraa enemmän energiaa, joten polttoaineeseen menee dieselissä vähemmän rahaa, vaikka litrahinta olisi sama. Jos ajaisin yli 25.000 vuodessa valitsisin ilman muuta dieselin bensan sijaan. Jos nyt ajaa vaikka 15000 km/vuodessa on se aika sama kumpi on. Autonvaihdossa yleensä häviää rahaa, joten autonvaihto vain polttoainetyypin perusteella voi viesä ojasta allikkoon. Autoilussa polttoaine on vain yksi kustannusten aiheuttaja.

Jos tietäisin ajavani vaikka vain 4000-5000 km vuodessa, hankkisin käytetyn bensapikkuauton (pieni vuosivero, pieni kulutus, helppo parkkeerata kaupungissa) ja ajaisin pelkilllä kitkarenkailla läpi vuoden täällä pääkaupunkiseudulla, jossa pääsee ajamaan max. 100 km/h ja sitäkin harvoin.