Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkää kulpemistä..

09.05.2006 |

Meidän reilun vuoden ikäinen tyttö alkoi pelkäämään yhtäkkiä kylpemistä. Pelko lähti varmaan siitä kun alettiin varovasti pesemään tukkaa. Nyt lapsi alkaa itkemään jo nähdessään kylpyammeen saatika sitten kun suihku käynnistetään. Mikä avuksi? Onko muita?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut häneltä hyviä vinkkejä.Muista olla itse rauhallinen ja puhu rauhallisesti.Ole varma otteissasi ja kerro lapselle mitä teet.Hyviä apuvälineitä ovat ainakin lasten kastelukannut.Anna lapsen leikkiä niillä ja kaada leikkimielisesti vettä lapsen päälle.Toivottavasti näistä on apua.

Vierailija
2/3 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin poika pelästyi suihkua, kun sitä ensimmäisen kerran yritettiin käyttää. Mutta suihku meni heti kiinni - kun kerran pelkäsi. Hiuksia kun voi pestä myös käyttämättä suihkua...

Kastelukannu on hyvä. Lisäksi voisit varovasti totuttaa lasta pään kasteluun ihan vain nostamalla käsillä vettä päälle. Eikä ensimmäisenä tarvitse nostaa niin, että kasvoillekin valuu - ihan hyvää harjoitusta tulee jo siitä, jos takahiukset saa kastella käsistä tippuvalla vedellä. Pään päälle tulevassa vedessä on opettelunsa jo siinä, että lapsi oppii laittamaan pyydettäessä silmänsä kiinni...

Harvemmalla yksivuotiaalla pää hikoilee niin paljon, että hiukset on pakko pestä. Totutelkaa ensin takaisin kylpemiseen - siihen, että kylvyssä todella kivaa! - Sitten pikku hiljaa lasta kuunnellen leikkimielellä pään kastelua - valuvaa vettä. Suihku takaisin vasta sitten, kun lapsi ihan oikeasti sitä ei pelkää.

Ja pysykää itse rauhallisena!

Tuli vielä mieleen - onkos teidän lapsi koskaan nähnyt teidän itsenne käyvän suihkussa - suihkun alla ? - Siinäkin voi olla totuttelemista, jos ei ole nähnyt - ja toisaalta - sitä kautta lapsi saattaisi todentaa, että kyllä muutkin suihkua käyttävät.

Toisilla lapset tottuvan vanhempien suihkussa käyntiin ihan pienestä pitäen - toisissa perheissä (varsinkin yhden lapsen kanssa) menee helposti pitkään niin, että vanhemmat itse käyttävät suihkua vain silloin, kun lapsi nukkuu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

uimapuku päälle, kylpyammeeseen tai kahluuammeeseen lämpimään veteen, ei pään kastelua heti, sit vähitellen varovasti... meillä kylpykammoinen ja suihkukammoinen tyttö opetettiin suihkuliinassa veteen, ensin itki aina sit vähitellen tottui (=10kk iässä ;-), mutta teillä on ihan eri tilanne. Tosin kesähelteellä uimassa voisi käydä sylissä jne.jolloin tottuisi ehkä veteen myös. Mutta sylisuihku on kiva juttu, ilman pään kastelua sekin alkuun, sit nuo kastelulelut mukaan.