Jopa 6 tuntia ennen nukkumaanmenoa saatu kofeiini vähentää ratkaisevasti unen määrää ja laatua KAIKILLA, vaikka itse ei havaitsisi kofeiinin vaikuttavan mitenkään
Kommentit (21)
Kaikista tärkein olisi siis ymmärtää, että vaikket itse ajattelisi kahvin litkimiselläsi olevan mitään vaikutusta uneen, vaikuttaa se silti. Todennäköisesti vielä se kahvin litkiminen on seurausta edellisen yön huonosta unesta.
Jopa aamulla saatu kofeiiniannos vaikuttaa selvästi yöuneen 16 tuntia myöhemmin.
Tottakai, mutta eihän tavallinen ihminen tätä voi huomata, koska on juonut päivittäin kahvia ties kuinka monta kymmentä vuotta. Tervettä olisi tiedostaa, että kyseessä on addiktio. Ja vaikka kokeilla miltä tuntuu olla ilman kahvia. Kestättekö päivääkään?
Onpa hyvä juttu! Ajatella miten hirveän paljon nukkuisin jos EN joisi kahvia, kun nyt nukun jo reilut 8h per yö, vaikka iltapalaksi vetäisin kupposen kofeiinillista!
Vierailija kirjoitti:
Kaikista tärkein olisi siis ymmärtää, että vaikket itse ajattelisi kahvin litkimiselläsi olevan mitään vaikutusta uneen, vaikuttaa se silti. Todennäköisesti vielä se kahvin litkiminen on seurausta edellisen yön huonosta unesta.
Ja niinpä on kierre valmis.
Vierailija kirjoitti:
Onpa hyvä juttu! Ajatella miten hirveän paljon nukkuisin jos EN joisi kahvia, kun nyt nukun jo reilut 8h per yö, vaikka iltapalaksi vetäisin kupposen kofeiinillista!
Toisaalta se voi olla niinkin, että kahvi heikentää unen laatua niin paljon, että sen takia tarvitset unta todella paljon. Oletko virkeä edes reilun 8h unen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, mutta eihän tavallinen ihminen tätä voi huomata, koska on juonut päivittäin kahvia ties kuinka monta kymmentä vuotta. Tervettä olisi tiedostaa, että kyseessä on addiktio. Ja vaikka kokeilla miltä tuntuu olla ilman kahvia. Kestättekö päivääkään?
Kahvin juonti pitää lopettaa vähitellen, ei kerta laakista poikki, mikäli on vuosikymmeniä juonu joka päivä.
Eli jos on juonu aina vaikkapa 4 kuppia päivittäin, vähentää sen eka kolmeen kuppiin, sit jonku ajan kuluttua kahteen kuppiin, sit mennään vähän aikaa vain yhdellä kupilla. Sitten täyttää vain puolikkaan kupin ja menee sillä puolikkaalla vaikka viikon ajan. Sitten voi siirtyä kofeiinittomaan kahviin ja sitten lopettaa kokonaan. Myös voi korvata jo heti alussa muutaman kupin kofeiinittomalla, jos tuntuu, että sitä kahvia kahvin itsensä takia on saatava monta kuppia.
Tälleen mä onnistuin ilman päänsärkyjä lopettaa kahvin juonnin kokonaan, aiempi yritys lopettaa kahvin juonti seinään epäonnistui, sillä tuli aivan järkyttävä kofeiininvierotuspäänsärky, makasin sohvalla niin järkyttävässä pääkivussa, että olin toimintakyvytön. Luovutin, join kupin kahvia ja päänsärky katosi heti.
Kahvilla on onneksi niin huikeat terveysvaikutukset, että juon sitä ihan mielelläni.
Voi herttinen, eikö jokainen nyt osaa juoda kahvinsa ennen kello kuutta jos on unestaan huolissaan? Vähän hassua aikuisten ihmisten holhousta :)
En kärsi unihäiriöistä ja juon kahvia mielellään. Harmi jos jotakuta se haittaa.
Vierailija kirjoitti:
En kärsi unihäiriöistä ja juon kahvia mielellään. Harmi jos jotakuta se haittaa.
Et varmaan lukenut tuota artikkelia. Eivät koekaniinitkaan kertoneet 6h ennen unta nautitun kahvin heikentäneen heidän unta, mutta mittarit näyttivät sen silti heikentyneen. Mistä sitä tietää vaikka sinulla on sama juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan lukenut tuota artikkelia. Eivät koekaniinitkaan kertoneet 6h ennen unta nautitun kahvin heikentäneen heidän unta, mutta mittarit näyttivät sen silti heikentyneen. Mistä sitä tietää vaikka sinulla on sama juttu?
Ei kai tiedäkään, mutta mieluummin elän tällä tavalla ja paremmista unista tietämättömänä kuin vieroittaudun kahvista ja luovun kahvihetkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tiedäkään, mutta mieluummin elän tällä tavalla ja paremmista unista tietämättömänä kuin vieroittaudun kahvista ja luovun kahvihetkistä.
Hyvä vastaus! Taidan tässä itsekkin vielä uhmata kohtaloa ja nappaista kahvin kanssa pari palaa suklaata :) Näitä elämän pieniä nautintoja.
Höpö höpö. Kofeiinia hajottaa maksassa tietty entsyymi, josta on eri muotoja. Itse olen geenitestin mukaan saanut entsyymistä muodon, joka pilkkoo kofeiinin erityisen nopeasti. Kahvilla ei voi olla mitään vaikutusta uneeni, koska sen vaikuttava aine on poistunut kehostani jo kauan sitten. En itse asiassa juokaan kahvia ollenkaan, koska en ole tuntenut sillä olevan mitään niistä hyvistä vaikutuksista, joita muut kehuvat.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lyhyemmät unet riittäisi jos unen laatu olisi parempi.
Minulla kahvinjuonti vaikuttaa yöuniin todella herkästi. Tykkään juoda kahvia, mutta klo 11-12 jälkeen ei enää kannata. Olen jo pitempään harkinnut kofeiinittomaan pikakahviin vaihtamista kokeeksi. Tykkään siis pikakahvista enemmän kuin suodatinkahvista.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Nukun makoisasti 8 tuntia päivässä. paljonkohan nukkuisin, jos en joisi kahvia kolme kertaa päivässä. Jos on hemoheikko, voi juoda iltakahviksi kofeiinitonta kahvia tai luiruteetä.
Mikää merrkityys hapeenoottokyvylllä ja uneenlaaadullla. Onkooo esiim masennnusta ja esiiim pääänleveytttä ja hengiitysteeideen leveyyyttä tuutkitttu?
Unihäiriöni alkoivat samaan aikaan, kun aloitin parikymppisenä kahvinjuonnin. Vasta vuosikymmeniä myöhemmin yhdistin nämä toisiinsa.
Olen nyt kolmatta päivää ilman kahvia. Katsotaan, jos yöt tästä paranee.