Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normaalipainoinen, tupakoimaton ja liikuntaa harrastava, mutta korkea verenpaine.Missä vika?

Vierailija
26.10.2018 |

140/90 keskimäärin on koko ajan.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö hormonaalista ehkäisyä? Se voi olla syynä.

Vierailija
22/36 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolan pudotus ratkaisi minulla todella tehokkaasti. Suolaa tulee helposti 10-20 g päivässä kun suositus on 5.

Oho, mitä oikein syöt kun tulee noin paljon? Esim leivästä saa vähäsuolaistakin, ylipäätään kun ostaa jotain niin suolan määrä mielellään max 1%. Monet kermajuustot on vähäsuolaisia. Eikä ruokaan tarvitse lisätä suolaa lainkaan kun lisää yrttejä tai vaikka mustapippuria mauksi. 

Kaikille tulee. Siis jos syö paarissa tai ei valmista kaikkea ruokaansa itse. Alle 5 pääseminen on ihan fakiirihommaa, mutta minulla kannatti. Tuo "5" on vähän tyhmä ohje, pitäisi suhteuttaa energiaan. 5g/10000 kJ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika on geeneissä.

Vierailija
24/36 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin mitattu. Minulta ei ikinä ole mitattu oikein, siis "ammattilaisen" toimesta.

Vierailija
25/36 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukuvika kun suksi ei luista. Harrastan aerobista hikiliikuntaa kuusi kertaa viikossa, en tupakoi, syön kohtuu terveellisesti ja alkoa käytän maltillisesti. Keski-ikäinen olen. Silti doc sanoi, etten saa jättää rr-lääkitystä pois, koska sukurasite. Vieläpä kummankin vanhemman puolelta. Isäni on 8-kymppinen, absolutisti, tupakoimaton, laiha ja silti ei saa jättää lääkitystä.

Aerobinen hikiliikunta kuusi kertaa viikossa on liian kova rääkki elimistöllesi. Mikä on palauttava liikuntasi? Onko sitä tarpeeksi? Korkea verenpaine ja rankka liikunta on hyvin huono yhdistelmä.

No siis lääkäri käski harrastaa reippaasti älykelloja katsomatta aerobista liikuntaa. Juoksen juoksumatolla tai poljen ergolla 60 min/pv kuutena päivänä viikossa. Kaloreita kuluu eikä keskivartalolihavuutta synny.

Vierailija
26/36 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesiumin yksi tehtävä elimistössä on ylläpitää verisuonien elastisuutta ja sitä kautta hyvää verenpainetta.

Magnesiumin puutos on yksi yleisimpiä hivenainepuutoksia. Se voi siis olla ainakin vaikuttava tekijä, tuskin suurin syy kuitenkaan. Magnesiumlisällä voi jotain vaikutusta saada aikaan, kokeilla ainakin kannattaa. Se on vesiliukoinen, joten yliannostus on käytännössä mahdoton. Alussa voi ottaa vähän reilummin, 2-4 tabua iltaisin, kunhan varautuu siihen että aamukakka voi tulla vähän liukkaammin :)

Vierailija
27/36 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos verenpaine on luontaisesti korkeahko, miksi sitä pitää lääkitä? Ihan hullua lääkkeiden tuputtamista terveille ihmisille! Eiköhän se elimistö ole tottunut siihen paineseen.

Vierailija
28/36 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan normaaliarvoja vain, jos kykenen rauhoittumaan sen 5 minuuttia ennen mittausta ilman häiriötekijöitä. Hyvinkin alhaisia, jos mittaan aamulla heti herättyä ja tiedän, ettei tarvitse kiirehtiä töihin. Lääkärikäynnillä mittausarvot huitelevat yleensä 150/100 tienoilla tai korkeammalla.

Valkotakkisyndrooma. Siksi arvot pitäisi mitata kotona kaikessa rauhassa. Missään tapauksessa ei saa aloittaa lääkitystä lääkärin mittaamilla arvoilla!

Vierailija
29/36 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoin, olen ylipainoinen ja liikun vähän. Verenpaineeni on noin 100/70. Alkoholiakin kuluu melko runsaasti, ja suolaa.

Vierailija
30/36 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla syy korkeaan verenpaineeseen (100/150) luultavasti lievä ylipaino ja liian vähän kasviksia sisältävä ruokavalio. Stressiäkin on melko usein töissä.

Kannattaa kokeilla verenpainelääkkeitä, itsellä jo pienin mahdollinen annos riittää.

Vierailija
31/36 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainoinen, tupakoimaton ja liikuntaa harrastava, mutta korkea verenpaine.Missä vika

Ylipainonen/pyöreä, tupakoiva, harrastaa liikuntaa tosin nyt taukoa, verenpaine: hyvä, vähän enemmän matala ku korkea.

Vierailija
32/36 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla syy korkeaan verenpaineeseen (100/150) luultavasti lievä ylipaino ja liian vähän kasviksia sisältävä ruokavalio. Stressiäkin on melko usein töissä.

Kannattaa kokeilla verenpainelääkkeitä, itsellä jo pienin mahdollinen annos riittää.

Ei kannata. Osalla lääkitys lakkaa toimimasta vuodessa. Lopulta käytössä on kolmen aineen coctail. Pahimmillaan väärä lääkitys on fataali. Esimerkiksi pienestä rasituksesta voi sydämen syke mennä yli 200. Tärkeintä on stressin saaminen aisoihin. Sitten muut elämäntaparemontit.

Vierailija
33/36 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla terveillä henkilöillä, etenkin naisilla, verenpaine voi olla tavallista matalampi ilman, että siitä on mitään haittaa. Matalasta paineesta saattaa päinvastoin olla hyötyä, sillä tällöin valtimotaudin «Valtimotauti (ateroskleroosi)»1 vaara on tavallista pienempi.

kaikkien jotka sanoo et ylipainosta on vaan haittaa ja et ylipainoset yms on sairaita automaattisesti niiin mun mielestä asia ei oo näin. :D ja oon siis toi kirjottaja nro 31. joskus oikee ettimälä etin itestäni vikaa, kävin oikeesti lääkärin testeissäki ja jokaikinen arvo oli mulla aina täydellinen. :D

Vierailija
34/36 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa se, miten mun rasva o jakautunu mun kehossa on rasvakoostumusmittauksen mukaan täydellinen. :D Ja sisäelinrasvaa ei ollu ollenkaan.

Silti jotkut ihmiset haukkuu mua siks, ettenn näytä hoikalta koska en oo hoikka!:)

Vierailija
35/36 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haitallisen matalan verenpaineen syitä

Ikääntyneillä matalan verenpaineen syynä on usein jokin verisuonten tai sydämen sairaus. Melko yleistä on, että verenpaine laskee seisomaan noustessa niin paljon, että tuntuu lyhytaikaisesti huimausta (ortostaattinen hypotensio eli pystyasentoon liittyvä verenpaineen lasku). Ilmiö johtuu siitä, että jäykistyneet valtimot eivät ehdi sopeutua riittävän nopeasti asennon muutokseen. Myös jotkin verenpaine- ja muut lääkkeet voivat johtaa verenpaineen putoamiseen seistessä. Ilmiö ei lievänä yleensä ole vaarallinen, ja sitä voidaan ehkäistä nousemalla ylös asteittain ja rauhallisesti makuulta tai istumasta.

Joihinkin harvinaisiin aineenvaihdunnan häiriöihin (ks. «Lisämunuaisen vajaatoiminta (Addisonin tauti)»2) liittyy matalaa verenpainetta. Tällöin esiintyy muitakin oireita, esimerkiksi huomattavaa väsymystä ja heikotusta, joiden vuoksi hakeudutaan lääkäriin. Iäkkäillä henkilöillä matalaa verenpainetta voi esiintyä sydämen vajaatoiminnan ja muiden sydäntautien yhteydessä.

Verenkierron säätelyyn liittyvä hetkellinen verenpaineen lasku johtaa pyörtymiseen.

Vierailija
36/36 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukurasite.

Mulla muuten samat elintavat yms ja alhainen verenpaine (98/55) mutta kolesteroli puolestaan 6.3. Ei lääkitystä koska en ole riskiryhmässä.

Suolasta - mä joudun juomaan suolavettä päivittäin jotta verenpaine pysyisi normaalina. Ja vaikka söisin suolaista ruokaa ei mulle tule siitä jano eikä turvotusta. Kaikki tulee tarpeeseen

15

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän