Koulu ahdistaa
Oon kirjottainut tänne nyt useampana päivänä mun ahdistuksesta ja siitä, kuinka koen riittämättömyyttä koulussa. Mulla on vaikeuksia joissakin aineissa ja koulussa edetään liian kovaa vauhtia enkä ehdi oppia ja sisäistää asioita kunnolla ja aikaa tukiopetukselle ei ole. Pelkään, etten pääse kursseja läpi. Oon kokeillut katsoa netistä ohjeita, mutta tuntuu että jonkun pitäisi ihan kädestä pitäen opastaa. :( Peruskoulussa olin pienryhmässä matikassa ja siellä edettiin hitaampaan tahtiin. Meillä on prosenttilaskuja enkä enää muista miten niitä lasketaan, enkä pysy tunneilla mukana. Sen lisäksi ahdistaa kielissä ääneen lukeminen ja paritehtävät, joissa pitää puhua. Mulla on kieli aina solmussa ja puhe kuulostaa ihmeelliseltä, en kuulosta ollenkaan suomen natiivipuhujalta vaikka se onkin äidinkieleni. Harva saa puheestani selvää. Ahdistaa ja hävettää! En kehtaa edes viitata tunneilla vaikka tietäisin vastauksen, koska puhun niin oudosti ettei opettajatkaan oikein saa selvää. Keskittyminen on myös tunneilla hankalaa koska kaikki pienetkin äänet häiritsee, puhumattakaan siitä jos jotkut juttelee tunnilla. Oon aika hidas lukemaan ja kun muut on saaneet jo kappaleen luettua, mulla on vielä kesken mutta toiset alkaa kovaan ääneen jutella luokassa. En oo vielä kehdannut korvatulppia ottaa, mutta kohta on pakko. Joka aamu jännittää mennä kouluun ja ihan oksettaa aamulla bussissa, kun tietää että sinne on taas mentävä. Kuitenkin aina päivän aikana olen iloinen että menin ja jos jään kotiin, on ahdistus monin verroin suurempi. Miten voisin lievittää stressiä?
Kommentit (4)
Pieni tilannepäivitys täältä! Olen lisännyt liikuntaa ja muuttanut muutenkin hieman elämäntapojani ja seuraava jakso näyttää paljon helpommalta. Matematiikan olen saanut järjestettyä itselleni niin, että mahdollisuus opiskella itsenäisesti sähköisillä materiaaleilla, voi olla että tarvitsen kavereiden apua mutta kiirettä ei ole samalla tavalla kurssien suorittamisessa kuin aiemmin.
Ap
Ja tosiaan olen nyt saamassa myös hammasrautoja pois ja se varmaan helpottaa myös puhumista. Kaikki on nyt kunnossa.
Ap
Kiva kuulla AP että olet valoisemmalla mielialalla :)
Pitkään kysymykseen lyhyitä ehdotelmia:
-Lenkkeily helpottaa stressiä. Kokeile, jos et usko. Hyvä fyysinen kunto auttaa muutenkin keskittymisessä.
-Tutustu tuleviin kappaleisiin jo etukäteen aina kuin mahdollista. Lisäksi kannattaa muistaa vanha sanonta, ”lukemaan oppii lukemalla”. Ryhdy kirjaston kanta-asiakkaaksi.
- Myös puheharjoituksia voi tehdä. Netistäkin löytyy paljon sivustoja tästä asiasta. Nauhoita omaa puhettasi ja kuuntele miltä oikeasti kuulostat. Jos vaiva on paha, hankkiudu puheopettajan pakeille.
-Rupea harrastamaan joogaa/meditointia, niin saat parannettua keskittymiskykyäsi. Itse asiassa tuo edellä suositeltu lukeminenkin parantaa keskittymiskykyä, etenkin jos luet juonellista pitkähköä tekstiä, jonka ymmärtääksesi sinun on pakko keskittyä pidemmän aikaa.