Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon nuorelta 17-vuotiaalta voi vaatia?

Vierailija
24.10.2018 |

Täyttää kohta 18v. ja on lukiossa. Lukiokirjat maksavat paljon ja olemme toki muksematta ne kustantaneet, kuten kaikki abiriennotkin. Jotenkin silti odottaisin, että kun hän itsekin tietää, että lukio on melko hintavaa (hänellä on kavereita joilla ei ole edes varaa ostaa joka kurssille kirjoja) niin toivoisin, että hän sitten panostaisi kouluun. Koulussa hän kyllä käy, ei lintsaa, mutta kotona istutaan vaan naama kiinni kännykässä ja kurssien numerot on kutosta ja seiskaa... Surullista mielestäni ja pelkään ettei noilla arvosanoilla pasta kiinni jatko-opintoihin.

Maksamme kaiken, koska nuori itse ei saa opintukea eikä hän ole halunnut mennä kesätöihin tai töihin muutenkaan. Olen vähän väliä näyttänyt netistä työpaikkilmoituksia, joissa haetaan keikka/tuntitöihin opiskelijoita, työtä jota voisi koulun ohessa tehdä, varsinkin kun hänellä on koulupäivät tosi lyhyitä sillä lukiota on enää muutama kurssi jäljellä. Mutta ei, työt ei kiinnosta.
Odottaa kuitenkin saavansa merkkivaatteita ja nyt maksamme hänelle autokoulua.
hän tuskin edes ymmärtää, että maksamme myös hänen puhelinlaskunsa eli kuluja kyllä on.

Itse elin melko kurjan nuoruuden, vanhempani erosivat juuri kun olin tulossa täysi-ikäiseksi, joten tosi karusti jouduin heti omilleni ja meinasin jopa syrjäytyä,, kun olin niin yksin ja rahaton. Siksi en ehkä tiedä miten normaaleissa perheissä lasta autetaan itsenäistymään.
Koen vaan, että hän täyttää jo 18v. joten odottaisin, että hän jotenkin alkaisi ottaa vastuuta omasta elatuksestaan. Ymmärrän toki että vanhempien apua tarvitaan kun opsikellaan eikä töitä välttämättä edes saa, mutta kun hän ei niitä edes halua eikä hae.
harrastuskin ollaan maksettu, mutta turhaan kun hän ei sielläkään enää käy, itse kyllä pyysi että se maksetaan. Maksettiin nuoremmalla sisaruksellekin harrastus joten tosi vanhemmallekin, mutta jatkossa meinaan sanoa, etten sitä enää maksa kun siellä ei edes käydä. Maksettu 240€ yhden kerran käynnistä (harrastusta olisi kerran viikossa jos siihen sitoutuisi).

Eli mitä oikeasti voi nuorelta vaatia ettei se mene liiallisuuksiin ja potkaista heti kokonaan oman onnensa nojaa, kuten minulle kävi vaan että joku herätys nuorelle kuitenkin tulisi? Vai muuttuuko kotona jokin kun nuori täyttää 18? Pitääkö olettaa, että nuori alkaisi ottamaan vastuuta kuluistaan?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kustannettiin normaalisti kaikki siihen asti kun vähän alle 20-vuotiaana muutin omilleni. En kyllä mitään merkkivaatteita saanut, mutta ihan sen kaiken mitä lukiolainen perseaukinen nuori nyt sitä ennenkin sai. En muista oliko mulla loppuvaiheessa vielä joku viikkoraha tai kuukausirahasysteemi. Ei mulle erikseen mitenkään mainostettu että nyt kun olet 18 niin asiat menevät jotenkin toisin.

Käy nuoren kanssa keskustelua siitä, että nyt alkaa itsenäistymisen aika etkä aio enää ihan kaikkea kustantaa. Elatuksesta ei voi tulottomana ottaa vastuuta. 18-vuotias voi yksittäisenä ihmisenä hakea toimeentulotukea, mutta mikäli opiskelee, täysi-ikäiseltä opiskelijalta vaaditaan opintolainan ottaminen joka on 650e/kk. Eli vaihtoehtona nuorelle jää velkaantuminen heti alkuunsa.

Itse maksaisin varmaan jonkun kuukausirahan ja sanelisin mihin sen tulee riittää (lukiokirjat, vaatteet, vapaa-aika) ja ruoka tulisi kotoa. Voi olla että alkaa miettiä jopa omilleen muuttamista. Mutta nyt on korkea aika vastuuttaa tuon ikäistä.

Vierailija
2/12 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti ap. Kyllä tuon ikäinen ihminen joka on kohta täysi-ikäinen, pitäisi kasvatus olla jo tehty, mitä ihmettä olette miehesi kanssa tehnyt edelliset 17 vuotta? Lapsen kasvatus on juuri sitä että häntä valmistellaan pikkuhiljaa ottamaan vastuuta itsestään enemmän ja enemmän, ei niin että paapotaan ja kasvatetaan pumpuliin käärittynä tynnyrissä ensin 18 vuotta ja sitten kuvitellaan että kyllä se nyt tästä itsenäistyy ihan itsestään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lukiolainen vielä tarvitsee kodin turvaa.

Vierailija
4/12 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti ap. Kyllä tuon ikäinen ihminen joka on kohta täysi-ikäinen, pitäisi kasvatus olla jo tehty, mitä ihmettä olette miehesi kanssa tehnyt edelliset 17 vuotta? Lapsen kasvatus on juuri sitä että häntä valmistellaan pikkuhiljaa ottamaan vastuuta itsestään enemmän ja enemmän, ei niin että paapotaan ja kasvatetaan pumpuliin käärittynä tynnyrissä ensin 18 vuotta ja sitten kuvitellaan että kyllä se nyt tästä itsenäistyy ihan itsestään. 

Miksiköhän kysyin apua? Luitko kun kerroin omasta nuoruudestani?

Ja ollaanhan me kasvatettu, nuori ei käytä alkoholia, ei polta tupakka, on kohtelias ja fiksu joten ei nekään nyt tyhjästä ole tulleet.

Vierailija
5/12 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysymys ei ole perheestä, jossa vanhempien taloudellinen tilanne on todella huono, niin on selvää, että lapselle kustannetaan lukiokirjat. Normaaliperheissä vanhemmat eivät todellakaan odota lukioikäisen kustantavan omia kirjojaan tai ottavan vastuuta omasta elatuksestaan, esim. normaalista vaatetuksesta, kohtuullisesta kännykkäliittymästä tai syömisistään. Sen sijaan selvät huvitukset 18-vuotiaan lukiolaisen voi edellyttää maksavan itse (jos töitä ei ole, niin vanhemmat voivat tarjota kotoa normaalien kotitöiden ulkopuolisia hommia, joilla nuori voi kerätä taskurahaa).

Lukiolaisen ei myöskään tarvitse osoittaa vanhemmille kiitollisuutta koulunkäynnin kustantamisesta opiskelemalla jotenkin erityisen ahkerasti. Se, että vanhemmat maksavat lukiokirjat, on normaalissa perheessä oletus, ei mikään erityisjuttu, josta nuoren pitäisi olla erityisen kiitollinen.

Kokonaan toinen juttu on sitten se, että nuoren kanssa kannattaa jutella hänen tulevaisuuden suunnitelmistaan, ja siitä, millaista koulumenestystä haluttu opiskelupaikka vaatiii. Nuoren pitää löytää motivaatio koulutyön tekemiseen tällaisista asioista (ja toki mielellään myös siitä, että opiskeltavat asiat kiinnostavat).

Kolmen ylioppilaan äiti

Vierailija
6/12 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi voisitte joka kuukauden lopussa näyttää laskelman kuinka paljon nuoreen on mennyt rahaa. Laskette kaikki menot ja jyvitätte jonkin pienen osan asumisesta ja ruuasta. Ehkä se edes vähän herättäisi? Lisäksi voisitte ainakin nyt aluksi ilmoittaa että harrastukset ja kalliit muotivaatteet nuori maksaa itse. Ja esim. meikit. Te maksettu asunnon, ruuan ja perus hygieniajutut ja perusvaatteita ja koulun. Turhuudet maksakoon itse, ehkä tästä tulisi vauhtia töihin menoon. Itselleni vanhemmat ovat maksaneet ns. kaikki aikuiseksi saakka, mutta olin joka kesä töissä ja hoidin lapsia talvisin. Ja vanhempani eivät ostaneet mitään kalliita muotijuttuja yms. vaan perusvaatteita ja koulunkäynnin. Ajokortti mielestäni kannattaa maksaa nuorelle, se auttaa töiden saantia.

Tekeekö nuori kotitöitä? Ne pitää ainakin tuon ikäisen tehdä. Itse vastasin tuon ikäisenä meillä kotona siivouksesta eli joka perjantai siivosin omakotitalon yksin.

Omat lapseni ovat vielä pieniä, mutta emme esim. osta pleikkapelejä heille vaan niihin he keräävät rahan tekemällä kotitöitä. Ovat siis niin pieniä etteivät voi tehdä töitä kodin ulkopuolella.

Vierailija
7/12 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta. Mutta vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta eli vanhemilla on velvollisuus tukea 18 vuotiasta päättämään ensimmäinen ammatillinen tai yleissivistävä (lukio) koulu. 

Vierailija
8/12 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lukion kalleus nuorten vika ole.

Sen sijaan huono koulumenestys on. Meillä ei ole koskaan mennyt tuollainen käytös läpi.

Vierailija
9/12 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että jos haluaa merkkivaatteita tms niin menee töihin. Lukio ja kaikki tollaset kulut pitääkin vanhempien kustantaa, mutta ylimääräiset voi ihan hyvin nuori kustantaa ainakin osittain itse. Jos ei ton ikäisenä ole myöskään minkäänlaista motiivia töihin tai opiskeluihin, ja maataan vaan känny kädessä... jatkosta voi tulla haastavaa..

Vierailija
10/12 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lukiorientoja on?

Silloin kun Mä kävin, oli vanhojen tanssit.

Pukuvuokraan ja parturiin meni jokunen kymppi.

Vierailija
11/12 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän kysyin apua? Luitko kun kerroin omasta nuoruudestani?

Ja ollaanhan me kasvatettu, nuori ei käytä alkoholia, ei polta tupakka, on kohtelias ja fiksu joten ei nekään nyt tyhjästä ole tulleet.

Nuo on ne merkit, joilla se hyvä vanhemmuus mitataan? Ehkä jotain on osattu tehdä oikein, mutta nuorta pitää kasvattaa myös ottaamaan taloudesta vastuuta. Nuorten velkaantuminen on ihan huimaa ja tiellä on siellä on kasvamassa nuori, joka on saanut kaiken hyvän ilman todellista vastuuta. 

Vierailija
12/12 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot että jos haluaa merkkivaatteita tms niin menee töihin. Lukio ja kaikki tollaset kulut pitääkin vanhempien kustantaa, mutta ylimääräiset voi ihan hyvin nuori kustantaa ainakin osittain itse. Jos ei ton ikäisenä ole myöskään minkäänlaista motiivia töihin tai opiskeluihin, ja maataan vaan känny kädessä... jatkosta voi tulla haastavaa..

Tuo olisi pitänyt sanoa vähintääkin pari kolme vuotta sitten.