Elämää maapallon ulkopuolella?
Onko vielä olemassa ihmisiä, jotka ihan oikeasti eivät usko, että elämää olisi maapallon ulkopuolella? Katselin eilen National Geographic -kanavalta ohjelman Cosmos (http://watchdocumentaries.com/cosmos-a-spacetime-odyssey/) ja jäin miettimään, että todellako nykytiedon valossa joku vielä ajattelee, että vaikka kosmoksessa on miljardeja (vai oliko jopa tuhansia miljardeja) aurinkoja planeettoineen, niin meidän aurinkokuntamme olisi ainoa, jossa on kehittynyt elämää.
Kerro, jos sinä ajattelet, ettei elämää ole muualla: millä logiikalla olet tullut siihen tulokseen? Itse olen ihan puhtaasti todennäköisyyden logiikalla varma siitä, että jos on miljardeja mahdollisuuksia elämän syntymälle, niin jossain sitä ihan varmasti on myös syntynyt.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Minä elän pääasiassa maapallon ulkopuolella, paitsi kellarissa käydessäni.
Okei, täsmennän kysymystäni: Uskotteko, että maapallon ulkopuolella on älyllistä elämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, täsmennän kysymystäni: Uskotteko, että maapallon ulkopuolella on älyllistä elämää?
Ei se ole varsinaisesti uskon kysymys.
Matemaattisesti on todennäköistä, että elämää on muuallakin kuin maapallolla. Emme voi tietää onko se älykästä vai ei.
Mutta kertokaapa miksi Jumala loi elämää muuallekin kuin maapallolle, kun samasta puutarhasta piti kaikkien ponnistaa?
Elämää kyllä, älyllistä ei koska kaikki vihervasemmiston äännestäjät elää aivan eri galaksissa kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I see what you did there. :)
Uskon kyllä. Se, että muualla on elämää, on verrattomasti todennäköisempää kuin ettei olisi, ja osa siitä on voinut kehittyä älyllseksi. Voi olla, ettei vielä ole. Maapallolta siihen meni monta miljardia vuotta. Maailmankaikkeus ole ollut olemassa kuin 3-4 kertaa kauemmin josta siitäkin suuren osa kevyemmistä alkuaineista koostuvana, joten voi olla että elämä ja äly yleistyy kunnolla vasta tulevina vuosimiljardeina.
Eli mahdollisesti muut älylliset elämänmuodot ovat maailmankaikkeudessa aivan yhtä yksin kuin me.