Luokalla yksi tyttö mietityttää
Ollaan 13, eli 7-luokalla. Luokallani on yksi tyttö, joka vähän mietityttää minua. On aika yksinäinen ja muut puhuu pahaa hänestä selän takana ja hyljeksii. Hän haisee pahalle koska ei ilmeisesti hoksaa käyttää deodoranttia, hiukset rasvaiset, vaatteet haisee pahalle, on liian pieniä ja todella lapsellisia, hän on erittäin lihava, ei harjaa ilmeisesti hampaitaan koska hammasrautojen välissä likaa, eikä käytä rintaliivejä vaikka tarvetta todellakin olisi. Hänellä on myös vähän lapsellisia juttuja ja meikkaa vähän erikoisesti, värikästä luomiväriä ja huulipunaa mutta ei mitään muuta. Olemus on kaikin puolin epäsiisti ja olen siksi huolissani hänestä. Pärjää koulussa silti erittäin hyvin ja on todella älykäs. Silti olen huolissani hänen kotioloista ja kiusaamisesta. Yritän itse olla hänelle kaveri, mutta usein torjuu minut. Ryhmätöissä otan hänet aina mukaan.
Kommentit (8)
Huomaatko itse, että tekstisi on kiusaamista? Luuletko olevasi reilu häntä kohtaan? Lue tuo niin, että sinä olisit hän. "Ei käytä rintaliiveja, vaikka tarvetta todellakin olisi." Kiusaaminen saattaa olla syy siihen, että ei jaksa huolehtia hygieniasta. Entä sitten vaikka olisi lapsellisia vaatteita? Lapsi onkin. Nämä ovat vain mielipideasioita. Olet vain pukenut ne negatiiviseen muotoon. Miksi tuomitset?
Kuulostaa ihan minulta pienempänä. Olin masentunut ja sairastuin useampaan pitkäaikaissairauteen tuossa vaiheessa. En jaksanut huolehtia hygieniastani tai välittää pukeutumisestani. Minusta sinunkin kirjoituksessa on negatiivinen sävy. Kuraattoriin yhteys jos huolettaa. Osaa hoitaa ammattitaidolla.
Hyvä, että otat tuota tyttöä ryhmätöihin mukaan, etkä jätä yksin, mutta kuten muutama tuossa edellä jo mainitsikin, ehkä omassakin asenteessasi olisi korjaamisen varaa. Eli yritä olla arvostelematta edes pääsi sisällä ja hyväksy toisen erilaisuus ilman negatiivisia ajatuksia. Älä ota vain ryhmätöihin mukaan, vaan juttele muutenkin ja yritä oikeasti tutustua siinä töiden lomassa. Tosin pakottaakaan et voi, jos toinen ei halua tutustua. Voi olla, että tuolla tytöllä on kotona vaikeaa tai vanhemmat eivät osaa oikealla tavalla ohjeistaa, joten siksi ei ehkä hygienia ja rintsikoiden hankkiminen ole ensimmäisenä mielessä. Mutta eipä sillä pitäisi niin paljon väliä olla, vaan sillä, että on mukava ja hyvä ihminen. Paljon et tuossa voi muuta tehdä, kun koittaa kiusaamiseen puuttua, jos uskallat, ja ehkä jutella luottamuksellisesti opettajan tai kuraattorin tai terveydenhoitajan kanssa ja kertoa heille huolestasi.
Opettajien ja terkkarin tehtävä puuttua. Olin ala-asteella tuollainen, muutoin yhtäkkiä apaattiseksi ja masentuneen oloiseksi ja siinä vaiheessa ei enää kiinnostanut ulkonäkökään.
Kuvioihin tuli myös mt-ongelmat ja sitä seurasi päänsäryt, jolloin opettajakin huolestui ja jouduin tutkimuksiin. Syyksi paljastui aivokasvain, mutta onneksi saatiin hoidettua. Älä tuomitse ennenkuin taustat on tiedossa!
Oli tuo aloitus ainakin rehellinen ja omasta näkökulmasta kaunistelematta kirjoitettu. En minäkään alkaisi aloituksessa "suodattaa" miten jonkun asian voisi sanoa kauniimmin. Aloittajan mielestä tarvitsee rintaliivit ja haisee pahalle. Se siitä sitten.
13 on herkkä ikä ja jos silloin on yksinäinen ja ongelmia, niin ihmekös se että on tuollainen. Jos perheessä on tiukkaa rahasta, ettei kauheasti voi vaatteita uusia? Jos äidillä on ongelmia, niin ei ehdi tai tajua opastaa tytärtää tyttöjen asioissa? Jotain siellä taustalla on.
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko itse, että tekstisi on kiusaamista? Luuletko olevasi reilu häntä kohtaan? Lue tuo niin, että sinä olisit hän. "Ei käytä rintaliiveja, vaikka tarvetta todellakin olisi." Kiusaaminen saattaa olla syy siihen, että ei jaksa huolehtia hygieniasta. Entä sitten vaikka olisi lapsellisia vaatteita? Lapsi onkin. Nämä ovat vain mielipideasioita. Olet vain pukenut ne negatiiviseen muotoon. Miksi tuomitset?
Ei ole kiusaamista sanoa rehellisesti asioista.
Ai naamioi hyvin kiusaamisen huoleksi.
Tunsin tuollaisen tytön myös, ei hätää, hän tulee olemaan miesten mieleen vanhempana ja saa useita seurustelusuhteita.