Lapsi sanoi, varastin apteekista huulirasvan, me mennään tänään maksamaan se
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Pilkkuja oli, siellä täällä, en saanut, selvää.
Onko, sulla, tippuri, hae, lääkkeet, kun, jo, häiritsee, lukemista,
Siis lapsi varasti?
Varmasti apteekissa suhtaudutaan ihan hyvin, kun kerta palaat maksamaan huulirasvan ja selität asian. Teet ihan oikein. :)
Tuskin oli ensimmäinen lapsi joka tuohon on syyllistynyt, eikä varmasti viimeinenkään. Itsekin tekisin samoin kuin ap.
Hienoa eetä menette yhdessä. Lapsi oppii että joka teolla on seuraus.
Sanoisin lapselle, että kävin, mutta en viitsisi mennä nolaamaan itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ilmeisesti lukihäiriö? Lukutaitoinen yleensä saa selvää vähän kömpelömmästäkin ilmaisusta.
Voin kuitenkin selvittää sinulle tuon aloituksen.
"6-vuotias lapseni kertoi varastaneensa apteekista huulirasvan. Menemme tänään apteekkiin maksamaan sen."
Ymmärsitkö nyt?
Siis eikö se lapsi sanonutkaan, että mennään maksamaan se?
Epäselvä aloitus.
Ja annat sen lapsen itse tehdä. Ja kertoa omin sanoin ja päälle anteeksipyyntö.
Todennäköisesti on viimeinen kerta, kun heti jäi kiinni ja joutuu teostaan vastuuseen. Olet vastuullinen vanhempi.
Kolmonen lisää. Mä varastelin jostain syystä kaupoista pikkutavaraa 12-vuotiaana. Olin muuten tosi kiltti ja ongelmaton lapsi, mutta kai joku sitten purkautui noin. 6-vuotias tosin on vielä niin pieni, että tuskin siihen mitään vakavampaa liittyy. Mainitsin tuon vain itseeni liittyen?
No, asiaan... Mun vanhemmat kierrätti mua eri kaupoissa kun jäin kiinni. Kaikki palautettiin ja maksettiin. Ihan joka paikassa suhtauduttiin tosi hyvin. Kukaan ei ollut vihainen tai kutsunut poliisia tai mitään. Yhdessä paikassa vartija piti mulle sellaisen isällisen tiukan puheen, muttei hänkään ollut vihainen tai mitenkään ikävä. Kiitin häntä siitä puheesta.
Kyse oli vakavasta asiasta, mutta ihmiset arvostivat seurausten kohtaamista ja sellaista suoraselkäisyyttä. Mäkin pyysin joka paikassa anteeksi ihan silmiin katsoen. En saanut edes porttikieltoa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Ja annat sen lapsen itse tehdä. Ja kertoa omin sanoin ja päälle anteeksipyyntö.
Todennäköisesti on viimeinen kerta, kun heti jäi kiinni ja joutuu teostaan vastuuseen. Olet vastuullinen vanhempi.
Ehdittomasti näin jos onnistuu! Ja jos lasta hävettää valmiiksi niin paljon että se on ylivoimaista, niin siinä tilanteessa itsekseen asian hoitamisella ei saavuteta enää kasvatuksellisia lisähyötyjä vaan riittää että lapsi käsi kädessä aikuinen reippaasti selvittää asian.
Jatkossa se on perheelle selvää säästöä, kun annatte 6-vuotiaan hoitaa ostospuolen.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin lapselle, että kävin, mutta en viitsisi mennä nolaamaan itseäni.
Myydä nyt omatunto muutaman euron takia, jonka huulirasva maksaa. Kolk..kolk..sanoo omatunto, kun tietää mikä on oikein ja mikä väärin, ettei saa luvatta ottaa, sen tietää jo 6v.
Ap. esimerkillistä toimintaa.
Luulin aloituksen perusteella, että lapsi varasti ja sanoi, että mennään maksamaan.
Joku voi tarkoituksella pölliä, jos ei muuten saa, niin vanhemmat sitten maksaa. Eli myös sopimus siitä miten lapsi maksaa tuon omalla työllään tms.
Vierailija kirjoitti:
Luulin aloituksen perusteella, että lapsi varasti ja sanoi, että mennään maksamaan.
Joku voi tarkoituksella pölliä, jos ei muuten saa, niin vanhemmat sitten maksaa. Eli myös sopimus siitä miten lapsi maksaa tuon omalla työllään tms.
'Lapsi kertoi varastaneensa apteekista huulirasvan' olisi ollut selvemmin sanottu.
Hienoa! Menkää yhdessä ja annat lapsen itse hoitaa asian, jos se häneltä onnistuu. Kertoo mitä teki ja pyytää anteeksi ja maksaa huulirasvan. Tai jos ei lapsi uskalla, sinä teet sen lapsen kuullen.
Itse varastin 5-6 -vuotiaana kyläkaupasta 5 pennin purukumin hetken mielijohteesta yhdessä naapurin pojan kanssa. Omatunto kuitenkin alkoi pian kolkuttaa ja meninkin myöhemmin kertomaan asiasta kauppiaalle ja maksamaan purkan. On jäänyt iäksi mieleen kauppiaan huvittuneen hyväntahtoinen hymy, kun laskin kuparisen 5-pennisen kaupan tiskille. En muista että olisin sen jälkeen mitään varastanut ja jossain työtodistuksessakin lukee, että "100-procentigt pålitlig".
Lapsi on lapsi ja oppia ikä kaikki.