Mitenhän sitä pääsisi parhaiten nivelpsoriaksen paljastaviin kokeisiin?
mulla on aika ihopolille, selvästihän minulla on psoriasis, ja sukurasitteena vielä molemmilta puolilta. Mutta ihovaivojen lisäksi, mulla on selvästi psoriasis vaikuttanut vielä enemmän viveliin, ja vaivat vain pahenevat vuosi vuodelta.
Onko se diagnoosi vaikea saada, ainakin kerron iholääkärille huoleni. Toivottavasti laittaisi minut jatkotutkimuksiin vielä nivelistä, kai nivelpsoriinkin on diagnoosi? Vai onko psoriasis vain psoriasis, iho- sekä muine ongelmineen? Sehän on autoimmuunisairaus, paljon muutakin kuin ihottuma. Pelkään että minulta menee muutamassa vuodessa liikuntakyky tällä menolla.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Prosi on psori, diagnoosi ei muutu vaikka se menisi myös niveliin.
Eikä ole olemasa mitään nivelprosiasiksen tunnistavaa koetta. Diagnoosi tehdään sillä perusteella, että sulla on psoriasis, ja sun nivelet on kipeät vähintään 6kk yhteen menoon. Tämän lisäksi niitä tarkastellaan ultraäänellä (ja tarvittaessa röntgenillä), että onko tulehdusta ja paljonko.
Ja varmaan tiedät, ettei ne lääkkeet sitten ole ihan kevyttä kamaa, niillä on haittavaikutuksia niin paljon, että monet jättävät käyttämättä.
OK. Kiitos tiedosta.
En aio nivel-lääkkeitä alkaa syömään. Harmi vaan että särkylääkettä menee vähän enemmän näiden ongelmien takia.
Prosi on psori, diagnoosi ei muutu vaikka se menisi myös niveliin.
Eikä ole olemasa mitään nivelprosiasiksen tunnistavaa koetta. Diagnoosi tehdään sillä perusteella, että sulla on psoriasis, ja sun nivelet on kipeät vähintään 6kk yhteen menoon. Tämän lisäksi niitä tarkastellaan ultraäänellä (ja tarvittaessa röntgenillä), että onko tulehdusta ja paljonko.
Ja varmaan tiedät, ettei ne lääkkeet sitten ole ihan kevyttä kamaa, niillä on haittavaikutuksia niin paljon, että monet jättävät käyttämättä.