Kissaihmiset hoi, tekeekö teidän kissat tätä?
Minulla on nyt kohta puolivuotias kissanpentu (narttu) joka on oppinut sisäsiistiksi, mutta välillä tekee vahinkoja aivan laatikon viereen. Ei pissaa, mutta kakkaa. Ei tee tätä todellakaan joka kerta, vaan silloin tällöin.
Ei ole laatikon siisteydestä kiinni, on pari kertaa tehnyt kakat laatikon viereen kun laatikko on juuri siivottu. Hiekkaa on ollut useampaa erilaista, kaikki ovat näyttäneet kelpaavan yhtä hyvin.
Yksi päivä sain hänet kiinni itse teossa, näytti etsivän paikkaa kakalle laatikosta, mutta lopulta kuitenkin väänsi kakat aivan laatikon viereen. Monesti yrittää kaivaa laatikkoon tehtyjä asioita piiloon kaapimalla laatikon reunoja hiekan sijasta... Laatikko on reilun kokoinen ja toinen pentu ei tee samaa ollenkaan.
Tänään kaiken tämän kukkuraksi sain hänet kiinni itse teossa pissaamasta pienen lammikon lattialle (tätä ei ole tehnyt ennen). Mietin, olisiko alkavaa kiimaa ja siitä johtuvaa merkkailua? Ei ole muita kiiman merkkejä vielä kyllä näkynyt. Mietin myös mahdollista virtsatulehdusta, mutta kisu on muuten todella hyvinvoiva ja ihan oma leikkisä itsensä.
Vanhempi narttukissa on kiimassa juuri nyt, huutanut muutaman päivän jo. Voisikohan tuo vanhemman nartun kiima stressata pikkuista niin että aiheuttaa tällaista käytöstä?
Asiallisia vastauksia pliis, jos jollakin kokemusta vastaavasta? Aion käyttää joka tapauksessa yhtä pennuista pian eläinlääkärillä muista syistä ja kysyn heiltä asiaa, mutta kysynpä nyt ensiksi täältä.
Kommentit (24)
Montako kissaa ja montako hiekkalaatikkoa?
Meillä löytyy joskus kakkakikkareita laatikon ulkopuolelta, mutta se johtuu siitä, että kissalla on pitkä karva ja omistaja on unohtanut trimmata hanurikarvoja.
Vierailija kirjoitti:
Osta katollinen hiekkalaatikko
Oli aika varma että tuossa luki Katolinen hiekkalaatikko.
Meillä kissa heittelee hiekkasia kakkoja laatikon viereen. Eli ne on heti siivottava laatikosta.
Yhdelle kissalle kaksi laatikkoa.
Kahdelle kissalle kolme laatikkoa
Jne.
Meidän vanha kissa tekee samaa. Ei ole mitenkään kiinni laatikon siisteydestä eikä hiekan laadusta. Joskus kakat tulee laatikon viereen, useimmiten kuitenkin laatikkoon.
Kissa nyt on kissa. Kokeile useampaa laatikkoa. Laita sanomalehteä laatikon ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Montako kissaa ja montako hiekkalaatikkoa?
Meillä löytyy joskus kakkakikkareita laatikon ulkopuolelta, mutta se johtuu siitä, että kissalla on pitkä karva ja omistaja on unohtanut trimmata hanurikarvoja.
Joo meilläkin joskus noita kikkareita, kun potkivat niitä hiekan mukana tai tarttuu tassuihin. Meillä on kolme kissaa ja kaksi laatikkoa, kolmas pitänee hommata tässä pian kun pennutkin alkavat olla täysikasvuisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voihan se todennäköisesti kiimaakin vain olla, mutta itse käyttäisin varmuuden vuoksi lääkärissä jos ei pian lopu. Teillä on siis kaksi kissaa? Onko niillä vain yksi yhteinen hiekkalaatikko vai useampi?
Useampi ja kissoja on siis kolme, kaksi pentua ja yksi aikuinen. Käytän kyllä lääkärissä jos ei lopu. :/ Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä kissa heittelee hiekkasia kakkoja laatikon viereen. Eli ne on heti siivottava laatikosta.
Siivoan säännöllisesti ja aina heti kakat pois jos niitä huomaan, 24/7 ei kuitenkaan pysty vahtimaan, mm. öisin tai jos on menossa sen pari tuntia eikä ketään kotona.
Suositusten mukaan hiekkalaatikoita pitäisi olla aina yksi enemmän kun kissoja. Käytä kissa varalta eläinlääkärissä vaikka kissa muuten käyttäytyisikin normaalisti. Kissat ovat mestareita piilottamaan sairauksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoan säännöllisesti ja aina heti kakat pois jos niitä huomaan, 24/7 ei kuitenkaan pysty vahtimaan, mm. öisin tai jos on menossa sen pari tuntia eikä ketään kotona.
Olen ajatellut, että meidän kisuliini osallistuu ja siivoaa itse laatikkonsa, mutta ei tuo kivaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Suositusten mukaan hiekkalaatikoita pitäisi olla aina yksi enemmän kun kissoja. Käytä kissa varalta eläinlääkärissä vaikka kissa muuten käyttäytyisikin normaalisti. Kissat ovat mestareita piilottamaan sairauksiaan.
Näinhän ne sanoo, toistaiseksi kaksi kolmelle on riittänyt heille hyvin, kun kaksi on vielä pentujakin. Kolmas täytyykin hommata tässä pikimiten. Mutta niin, ajattelinkin että voisi käyttää, ainakin soitan eläinlääkärille ja kysyn mielipidettä. :) Ap
Jännä tuo useampi kissanlaatikkojuttu! Minulla on aina ollut useampi kissa, mutta yksi laatikko on riittänyt vallan hyvin! Pidän ne siistinä ja hajuttomana, vain hyvän laatuista hiekkaa. Kalliimpaa mutta ei haise ja paakkuntuu hyvin joten riittoisaa.
Joskus oli tosin kaksi laatikkoa, toinen yläkerran vessassa toinen alakerrassa, koska yksi vanha narttu ei kerta kaikkiaan halunnut käyttä samaa kuin muut. Ja muut ei menneet hänen laatikolleen!
Tyttärelläni on ollut nyt kaksi kissaa toinen 10 vuotta toinen 11 ja aina ainoastaan yksi laatikko ilman ongelmia. Hänellä molemmat leikattuja narttuja, minulla on ollut molempia ja leikattuja. Pissa-kakka ongelmaa ei koskaan ole ilmennyt.
Paras kuitenkin siis tarkistuttaa kissa varmuuden vuoksi eläinlääkärillä.
Meilläkin kaksi kissaa, ja toinen ei voi tehdä hiekkalaatikkoon kakkaansa jos siellä jo on yhdet kakat. Meillä siis käytössä tosiaan 3 hiekkalaatikkoa, etteivät työpäivän aikana tee lattialle. Eli ihan normaalia kai, osa kissoista on hienohelmaisempia kuin toiset.
Tuo voi olla ummetusta eli jos kakkaaminen on vaivalloista ja tekee kipeää, etsii muuta paikkaa kuin hiekkalaatikko. Toinen vaihtoehto voi olla tuo vanhemman kissan kiima eli pentu voi stressata ja tuntea olonsa epävarmaksi, joten yrittää hajujäljillä merkata reviiriä omaksi/tehdä itseään tykö. Kissat jättävät luonnossa kakat peittämättä silloin, kun yrittävät laajentaa omaa reviiriään toisten kissojen reviirille - tuovat noilla peittämättömillä kakoilla omaa tuoksuaan pikkuhiljaa tutuksi alueen muille kissoille.
Varmista siis ensin, ettei ole ummetusta tai muuta hoitoa vaativaa vaivaa. Sitten hankit sen yhden laatikon lisää. Voit myös kokeilla Feliwaytä, vaikka itse en siitä ole kovin vakuuttunut. Kissojen sterilointikin voisi olla paikallaan, jos ei ole kaikkia tarkoitus käyttää suvun jatkamiseen jostain syystää. Ja katso, että sille pennulle on tarpeeksi omia, turvallisia soppia, joissa on oma rauha, jos vaikka se vanhemman kissan kiima nyt stressaa (tai mikä tahansa muu asia elinoloissa).
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin kaksi kissaa, ja toinen ei voi tehdä hiekkalaatikkoon kakkaansa jos siellä jo on yhdet kakat. Meillä siis käytössä tosiaan 3 hiekkalaatikkoa, etteivät työpäivän aikana tee lattialle. Eli ihan normaalia kai, osa kissoista on hienohelmaisempia kuin toiset.
Meillä ihan sama. Vanhempi ei kestä yhtään, jos nuorempi on ehtinyt kakata laatikkoon. Jos kyse on herrojen lempi laatikosta, saattaa minun kotona ollessani istua siinä laatikon edessä ja tuijottaa merkitsevästi, kunnes tajuan siivota kakat pois, jotta herra voi käydä vessassa. Juuri tästä syystä meilläkin kolme laatikkoa, että työpäivän aikana olisi varmasti ainakin yksi puhdes, jossa tämä hienohelmakin voi tarpeensa tehdä :D:
Ei tee. Kissa ollut 5 vuotta meillä, oli jo aikuinen kun tuli, eikä iästä mitään tietoa. Aina ollut täysin sisäsiisti, paitsi yhden muuton yhteydessä pissasi hädissään sänkyyn.
Onko laatikot tarpeeksi isoja, niissä on tarpeeksi hiekkaa (vähintään 5 cm) ja itse laatikko puhdas? Ja vessan lattia on puhdas? Kaappaisetko vessajätökset myös hiekan alta, ettet vain hiekan päällikerroksesta? Vaihdat hiekan usein?
Voihan se todennäköisesti kiimaakin vain olla, mutta itse käyttäisin varmuuden vuoksi lääkärissä jos ei pian lopu. Teillä on siis kaksi kissaa? Onko niillä vain yksi yhteinen hiekkalaatikko vai useampi?