15 suurinta rahtilaivaa tuottaa yhtä paljon typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä – eivätkä ilmastosopimukset koske alaa
Kommentit (11)
Ensin meitä syyllistetään siitä kun kehtaamme asua kylmässä ja pimeässä pohjoisessa, autoilla ja polttaa klapeja. Tuhoamme sillä koko maailman. Ratkaisuksi tarjotaan sitä, että otamme tänne kylmään ja pimeään pohjoiseen, jossa kenenkään ei pitäisi asua, autoilla ja polttaa klapeja, ainakin pari miljoonaa etelän hetelmää. En aivan täysin ymmärrä tätä yhtälöä.
No joo, mutta jos ne samat tavarat kuljetettaisiin autoilla niin päästöt olisivat paljon suuremmat (eikä meren yli edes onnistuisi). Mutta tämä olisi tietysti hyvä suunta vähentää ihmisten kulutusta, kun kaupassa ei ole tavaraa, ei sitä myöskään voi ostaa.
Ja suurin osa tämä typpi ja rikki tulee keskellä valtamerta missä se haitta on pieni. Huom., nämä ei ole viherhuonepäästöjä (rikillä on jopa viilentävä vaikutus) jotten niillä ei ole myöskään mitään tekemistä ilmastosopimuksien kanssa.
Ja suuria rahtilaivoja on aika paljon enemmän kuin 15...
Vierailija kirjoitti:
Ja suurin osa tämä typpi ja rikki tulee keskellä valtamerta missä se haitta on pieni. Huom., nämä ei ole viherhuonepäästöjä (rikillä on jopa viilentävä vaikutus) jotten niillä ei ole myöskään mitään tekemistä ilmastosopimuksien kanssa.
Itse siis hengität mieluummin rikkipitoista happea, kuin hiilidioksidipitoista happea?
Kyllähän tuollaisia rahtilaivoja saa liikutettua muullakin kuin fossiilisillä polttoaineilla. On purjetta, ydinvoimaa, aurinkopaneelit, tuulivoimaa jne.
Mutta sitten iskee ahneus. Nopeasti pitäisi saada niitä vaatteita ja vaikka tomaattimurskaa, varaosaa ym. Kiinasta. Jos valtiot haluaisivat niin kyllähän tuo laivakantakin saadaan muutettua, jos kerran autokantakin kyetään muuttamaan.
Jos ei muuta niin pienemmät laivat vaikka purjeilla käyttöön. Mutta ei sellainen onnistu ikinä. Ihan liian kallista.
Vierailija kirjoitti:
Ja suuria rahtilaivoja on aika paljon enemmän kuin 15...
Tarkalleen maailmassa on kaiken kaikkiaan 80 000 rahtilaivaa. Isoa ja pientä. Ja kunakin ajanhetkenä varmasti aika iso prosentti noista on liikenteessä, joten kyllä yksityisautoilu on loppujen lopuksi hyvin pieni saastuttaja.
Antakaa suurten ja suuripäästöisten laivojen seilata rauhassa, kunhan kotitalouksien puunpolton pienhiukkaset saadaan kuriin! Pienen ihmisen pienillä aivoilla on helpompaa ymmärtää pieniä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja suurin osa tämä typpi ja rikki tulee keskellä valtamerta missä se haitta on pieni. Huom., nämä ei ole viherhuonepäästöjä (rikillä on jopa viilentävä vaikutus) jotten niillä ei ole myöskään mitään tekemistä ilmastosopimuksien kanssa.
Itse siis hengität mieluummin rikkipitoista happea, kuin hiilidioksidipitoista happea?
Rikki on paikallinen saaste. Hiilidioksidi on globaali. Siinä on suuri ero niin minulle, sinulle kuin maapallolle.
Se 15 laivaa vastaa koko maailman autokanta koskee nimenomaan rikkiä. Syy tähän on se että auto polttoaineista ei ole tänä päivänä käyttämässä lainkaan rikkiä. Ja jos nimittäjä menee kohti 0, niin summa menee kohti ääretömyyttä. Vaikka otsikko on melkein totta, niin pitää ymmärtää mitä on luvujen tausta.
Vierailija kirjoitti:
No joo, mutta jos ne samat tavarat kuljetettaisiin autoilla niin päästöt olisivat paljon suuremmat (eikä meren yli edes onnistuisi). Mutta tämä olisi tietysti hyvä suunta vähentää ihmisten kulutusta, kun kaupassa ei ole tavaraa, ei sitä myöskään voi ostaa.
Ei kauppojen tarvitsisi olla tyhjiä, vaan ruoat ja tuotteet pitäisi tuottaa lähempänä, jotta pitkät merikuljetukset voisi osittain välttää, ainakin lyhentää matkaa tai vähentää kuljetuksia. Laivojakin voi ajaa ympäristöystävällisemmällä polttoaineella.
Tämä!
Yksittäisen kansalaisen autoilua tai puunpolttoa halutaan kontrolloida mutta jos kyse on yritystoiminnasta, niin sitten ei mitään väliä.
Tästä pitäisi aloittaa. Joo, tiedän tuontitavaran hinnat nousevat jos kuljetusten päästöjä hillitään, mutta eikö se ole ihan oikea suunta?