Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko hyvässä vai huonossa kunnossa?

Vierailija
08.10.2018 |

Milloin ihminen on hyvässä kunnossa? Entä milloin voi sanoa huonokuntoiseksi? Tästä on nyt kiistaa miehen kanssa... Hän ilmeisesti näkee asiat mustavalkoisena, missä ihminen on joko huonossa kunnossa tai sitten huippukunnossa. Hänen mukaansa minä olen huonokuntoinen. Juoksen 7km lenkkejä 8km/h vauhdilla, mutta miehen mukaan tätä ei siis saa kutsua edes juoksuksi (joo tiedän täälläkin on aiheesta kiistelty). Kyllä ärsyttää kun yrittää liikkua ja elää terveellisesti niin kannustuksen taso on tämä. Olisihan tuo mukavampi harrastaa jos kotona tsempattaisiin eikä kettuiltaisi jostain termeistä ja rajoista.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin ihminen on hyvässä kunnossa? Entä milloin voi sanoa huonokuntoiseksi? Tästä on nyt kiistaa miehen kanssa... Hän ilmeisesti näkee asiat mustavalkoisena, missä ihminen on joko huonossa kunnossa tai sitten huippukunnossa. Hänen mukaansa minä olen huonokuntoinen. Juoksen 7km lenkkejä 8km/h vauhdilla, mutta miehen mukaan tätä ei siis saa kutsua edes juoksuksi (joo tiedän täälläkin on aiheesta kiistelty). Kyllä ärsyttää kun yrittää liikkua ja elää terveellisesti niin kannustuksen taso on tämä. Olisihan tuo mukavampi harrastaa jos kotona tsempattaisiin eikä kettuiltaisi jostain termeistä ja rajoista.

V..... mikä mies.

Vierailija
2/10 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voitte ratkaista kiistanne esimerkiksi niin, että teet jonkun kuntotestin. Perinteinen on Cooper ja sen voi itsekin tehdä, mutta kuntosaleilla on muunkinlaisia testejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen  7km lenkkejä 12km/h vauhdilla :D

Vierailija
4/10 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö puhumaan lenkin aikana hengästyttämättä?

Vierailija
5/10 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V..... mikä mies.

Nyt ei kysytty mielipidettä miehestä.

Vierailija
6/10 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jatkaa:

jos nyt yleensä olet edes juoksukunnossa, et ole huonokuntoinen, vaikka 8 km/h vauhti ei olekaan kova vauhti.

Mutta kuten sanoin, kuntoa voi mitata kuntotestein. Riippuu ihmisen omasta liikuntataustasta, miten mieltää hyvän kunnon. Jos et aiemmin ole jaksanut juosta edes 7 km tuohon vauhtiin, niin tietenkin olet "huippukunnossa" verrattuna siihen, miten olet aiemmin liikkunut. Itselleni aikanaan 5-6 kilometrin juoksu oli jo mullistavaa tilanteessa, jossa en ollut jaksanut juosta ollenkaan.

Mutta en tiedä, onko hyvä verrata itseään heti ihmisiin, jotka juoksevat lenkeillään reilu 10 kilometriä tunnissa. Itse vain en jossain vaiheessa elämääni tiennyt, että sekin voisi olla mahdollista ja jopa itselleni.

Myös jos tuo kunto tuo sinulle jaksavan ja hyvän olon, se on minusta jo mittari hyvälle kunnolle. On tietysti kivaa, jos taipuu koviin suorituksiin, mutta taviskuntoilijalle voi olla riittävän hyvä kunto se taso, jolloin itsellä on hyvä mieli ja hyvä ja jaksava olo. Eli se, jolloin liikunta myös antaa iloa.

Toinen ongelma, mikä liittyy vauhtiin on se, että ainakin itseäni isokokoisempi mies kykenee parempiin suorituksiin eli juoksuvauhti on jo automaattisesti kovempi kuin sinulla. Onhan Cooperissakin omat rajat naisille ja miehille. Eli tottakai sinun vauhtisi on miehelle "kävelyvauhtia", koska hänellä on jo eri lähtötaso.

Vierailija
7/10 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olen peruskuntoisen yläpuolella, mutta en urheilijakunnossa. Jaksan hölkätä sen 7km, en kovaa, mutta kuitenkin jaksan. Moni työkaverini juoksee matkan nopeampaa, mutta olen melko varma, että suurin osa ei jaksa hölkätä edes 1km. Syön terveellisesti ja treenaan useana päivänä viikossa. Olen ihan tyytyväinen, ole sinäkin 👍

Vierailija
8/10 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy juoksemassa cooper. Jos pääset yli 3 kilometriä, niin olet hyvässä kunnossa, muussa tapauksessa et.

Vierailija
9/10 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy juoksemassa cooper. Jos pääset yli 3 kilometriä, niin olet hyvässä kunnossa, muussa tapauksessa et.

Cooper-testin arviointitaulukon mukaan 30-39-vuotias nainen saa arvosanan hyvä juoksemalla 2000-2500 m. Arvosanan erinomainen saa juoksemalla yli 2500m. Miksi mielestäsi on hyväkuntoinen ainoastaan jos juoksee reilusti yli erinomaisen rajan? Alle 30-vuotiaallekin hyvä-arvosanaan riittää 2400m.

Vierailija
10/10 |
08.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa osalla vastaajistakin mennä hyvä kunto ja huippukunto sekaisin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä