Hei liikkuja! Kysymyksiä kaikentasoisille!
Olen haaveillut aktiivisesta elämäntyylistä pidempään ja olen nyt pohtinut syitä miksi en ole sitä aloittanut. Yksi suuri syy tuntuu olevan se, että liikunnallisuus on itselleni elämäntapana tosi vieras ja epämääräinen käsite, joten aloitan lähestymään asiaa tätä kautta. Olen nyt sairaana niin en voi vielä varsinaisesti tehdä mitään.
Mielessäni on (tyhmiäkin) kysymyksiä, johon kaipaisin vastauksia ilman turhaa kuittailua.
- Mitä harrastat ja kuinka paljon?
- Kuinka valmistaudut urheilusuoritukseen etukäteen?
- Kuinka tarkkaan ajoitat nesteytyksen ja ruokailun suhteessa urheiluun?
- Kuinka paljon panostat urheiluvaatteisiin ja -välineisiin?
- Miten urheilullisen elämäntyylin aloittamisen kynnystä voisi alkuun madaltaa mahdollisimman paljon?
- Miten teet päätöksen, että oletko urheilukunnossa (esim sairastelu, loukkaantuminen, darra, huono ruoka/uni)?
- Mitä liikunnallisuus tuo elämääsi ja oletko joutunut luopumaan jostain?
- Mitä minun olisi pitänyt tajuta vielä kysyä?
Kiitos kaikille jo etukäteen!
Kommentit (11)
O tässä on tämmöisiä hyvien kevyen linjan liikunnan vastauksia:.
- Mitä harrastat ja kuinka paljon? Kävelyä päivittäin noin 5 km tai vaihtoehtoisesti puolen tunnin kotijumppa.
- Kuinka valmistaudut urheilusuoritukseen etukäteen? Puen lämpimät ja säähän sopivat ulkovaatteet ja kengät
- Kuinka tarkkaan ajoitat nesteytyksen ja ruokailun suhteessa urheiluun? Ei sellaista tarvi tämmöisessä liikunnassa miettiä
- Kuinka paljon panostat urheiluvaatteisiin ja -välineisiin? Kenkiin pidtän satasen parin vuodden välein. Muuten käytössä pn aika pitkälti vaatteet, joita muutenkin voisi pitää. Ei tietenkään farkuissa lähdetä, mutta onhan ulkoiluvastteille käyttöä.
- Miten urheilullisen elämäntyylin aloittamisen kynnystä voisi alkuun madaltaa mahdollisimman paljon? Mä en ole urheilullinen enkä siis tajua kysymystä.
- Miten teet päätöksen, että oletko urheilukunnossa (esim sairastelu, loukkaantuminen, darra, huono ruoka/uni)? Jos olen sairas, en lähde. Daraa mulla ei koskaan ole. Muuten huonoon ruokaan ja uneen tuo kävely tekee vain hyvää.
- Mitä liikunnallisuus tuo elämääsi ja oletko joutunut luopumaan jostain? Lähinnä tuo tuo sen, että nukkuu paremmin ja ei ole niin kiukkuinen. Myös jaksamista se lisää. Lenkillä on myös hyvä miettiä asioita ja kuunnelle musiikkia. Luopumaan olen joutunut lähinnä tunnista iltaisin miehen kanssa. (Ja se on kyllä iso juttu työssäkäyvälle)
Vierailija kirjoitti:
Mitä urheilua tässä nyt tarkoitetaan? Jos käy vähän puntteja nostelemassa tai hölkällä työpäivän jälkeen, ei ole kauheasti aikaa mihinkään esivalmisteluihin tai täydellisen nestetasapainon miettimiseen. Harrastettava laji määrittää tarvittavat välineet ja vaatteet. Joskus seurat haluavat määritellä varusteet aika tarkastikin.
Aion kokeilla eri lajeja ja katsoa mikä kolahtaa, ja olen kiinnostunut siis kaikkien liikkujien kokemuksista kaikista lajeista. Ajattelin itse aloittaa lenkkeilystä.
Jos menet valmistelematta nostelemaan puntteja salille, etkö pelkää että sinua alkaa heikottaa? Vedätkö jonkin nopean välipalan juuri ennen urheilua jos muuhun ei ole aikaa?
Huomaat varmaan kysymyksistä miten totaalisen pihalla olen. Siksipä se liikunnallisuuskin on vaan jäänyt, kun olen pelkkää tyhmää kysymystä.
Vierailija kirjoitti:
O tässä on tämmöisiä hyvien kevyen linjan liikunnan vastauksia:.
- Mitä harrastat ja kuinka paljon? Kävelyä päivittäin noin 5 km tai vaihtoehtoisesti puolen tunnin kotijumppa.
- Kuinka valmistaudut urheilusuoritukseen etukäteen? Puen lämpimät ja säähän sopivat ulkovaatteet ja kengät
- Kuinka tarkkaan ajoitat nesteytyksen ja ruokailun suhteessa urheiluun? Ei sellaista tarvi tämmöisessä liikunnassa miettiä
- Kuinka paljon panostat urheiluvaatteisiin ja -välineisiin? Kenkiin pidtän satasen parin vuodden välein. Muuten käytössä pn aika pitkälti vaatteet, joita muutenkin voisi pitää. Ei tietenkään farkuissa lähdetä, mutta onhan ulkoiluvastteille käyttöä.
- Miten urheilullisen elämäntyylin aloittamisen kynnystä voisi alkuun madaltaa mahdollisimman paljon? Mä en ole urheilullinen enkä siis tajua kysymystä.
- Miten teet päätöksen, että oletko urheilukunnossa (esim sairastelu, loukkaantuminen, darra, huono ruoka/uni)? Jos olen sairas, en lähde. Daraa mulla ei koskaan ole. Muuten huonoon ruokaan ja uneen tuo kävely tekee vain hyvää.
- Mitä liikunnallisuus tuo elämääsi ja oletko joutunut luopumaan jostain? Lähinnä tuo tuo sen, että nukkuu paremmin ja ei ole niin kiukkuinen. Myös jaksamista se lisää. Lenkillä on myös hyvä miettiä asioita ja kuunnelle musiikkia. Luopumaan olen joutunut lähinnä tunnista iltaisin miehen kanssa. (Ja se on kyllä iso juttu työssäkäyvälle)
Suuri kiitos vastauksista!
- Mitä harrastat ja kuinka paljon? Crossfit 4 kertaa viikossa, lenkillä kerran pari.
- Kuinka valmistaudut urheilusuoritukseen etukäteen? Syön pienen välipalan.
- Kuinka tarkkaan ajoitat nesteytyksen ja ruokailun suhteessa urheiluun? En ollenkaan tarkkaan. Syön ja juon miten huvittaa.
- Kuinka paljon panostat urheiluvaatteisiin ja -välineisiin? Kohtalaisesti. Ei paljon, mutta laatua.
- Miten urheilullisen elämäntyylin aloittamisen kynnystä voisi alkuun madaltaa mahdollisimman paljon? Tekee tiukan päätöksen, ja pysyy siinä, vaikka kuinka ei huvittaisi lähteä liikkeelle.
- Miten teet päätöksen, että oletko urheilukunnossa (esim sairastelu, loukkaantuminen, darra, huono ruoka/uni)? Mitään darraa ei ole koskaan. Jos tuntuu sairaalta, en urheile.
- Mitä liikunnallisuus tuo elämääsi ja oletko joutunut luopumaan jostain? Loistava fyysinen ja henkinen kunto, uusia ystäviä ja tuttavia. Luovun pelkästään ajasta, jonka voisin käyttää paljon huonomminkin.
- Mitä minun olisi pitänyt tajuta vielä kysyä? Kannattaako? Ehdottomasti!
- Mitä harrastat ja kuinka paljon? pari tanssituntia, lisäksi säännöllisen epäsäännöllisesti salilla/jumpassa tai kävelyllä tai hölkällä
- Kuinka valmistaudut urheilusuoritukseen etukäteen? puen vaatteet, etsin muut kamat, hyppään autoon ja lähden (tai jos lähden lenkille, niin avaan oven ja menen)
- Kuinka tarkkaan ajoitat nesteytyksen ja ruokailun suhteessa urheiluun? en mitenkään
- Kuinka paljon panostat urheiluvaatteisiin ja -välineisiin? en panosta, ostan jos tarvitsen uutta ja tulee joku kiva eteen kaupassa
- Miten urheilullisen elämäntyylin aloittamisen kynnystä voisi alkuun madaltaa mahdollisimman paljon? ööö en osaa vastata, kun olen aina liikkunut jollain tasolla
- Miten teet päätöksen, että oletko urheilukunnossa (esim sairastelu, loukkaantuminen, darra, huono ruoka/uni)? jos en jaksa, niin sitten en jaksa. Päivän kunto ratkaisee
- Mitä liikunnallisuus tuo elämääsi ja oletko joutunut luopumaan jostain? luopunut olen tietystä summasta rahaa ja illoista sohvan pohjalla. Vastapainoksi saan kuntoa, hyvää mieltä ja kroppakin pysyy kunnossa (minulla olisi ongelmia selän kanssa, jos en liikkuisi)
Olen itsekin liikuntaharrastuksessa vasta aloittelija. Takana yli kolme vuosikymmentä laiskottelua, mutta nyt vuoden alusta on tullut liikuttua enemmän kuin ikinä.
- Mitä harrastat ja kuinka paljon? Lenkkeilyä/hiihtoa 3-4 kertaa viikossa 3-10 km, lihaskuntojumppaa tunnin viikossa, uimista kerran pari kuussa + arjen hyötyliikuntaa
- Kuinka valmistaudut urheilusuoritukseen etukäteen? Jumpassa on ohjattu alkuverryttely. Muuhun en erityisesti valmistaudu muuta kuin etsimällä sopivan vaatetuksen.
- Kuinka tarkkaan ajoitat nesteytyksen ja ruokailun suhteessa urheiluun? Jumppaan ja pitkille lenkeille otan mukaan vettä ja jotain haukattavaa, esim. ruisleipää tai riisikakkuja. Uinnin jälkeen on yleensä nälkä, joten keitän kotona iltapuuron. En syö juuri ennen jumppaa vaan reilu tunti aiemmin.
- Kuinka paljon panostat urheiluvaatteisiin ja -välineisiin? En ole laskenut, sen verran että on olemassa säätä kestävät vaatteet ja kengät, jumppaan sopiva asu ja alusta, sukset sekä kahdet hyvät uikkarit.
- Miten urheilullisen elämäntyylin aloittamisen kynnystä voisi alkuun madaltaa mahdollisimman paljon? Mulla on auttanut se, että meidän esikoinen vaatii metsäretkille ja uimaan. Eli hyvä kaveri helpottaa aloitusta, ja kun liikkumisesta on tullut tapa, siitä on vaikea luopua. Myös työnantajan tarjoama liikuntaseteli on toiminut kimmokkeena jumpan aloitukseen - ilman sitä en omien ennakkoluulojeni ja huonojen koulumuistojen vuoksi olisi varmaan ilmoittautunut. Yllätys yllätys, valtaosa jumpparyhmäläisistä onkin ihan samanlaisia epäatleettisia sohvaperunoita kuin minä ja siellä sitten porukalla huokaillaan. Eri lajien rohkea kokeilu kannattaa. En olisi ikinä uskonut, että ryhmäliikunta voi olla näin hauskaa!
- Miten teet päätöksen, että oletko urheilukunnossa (esim sairastelu, loukkaantuminen, darra, huono ruoka/uni)? Sitten kun vaikka flunssan jälkeen tuntuu siltä, että jaksaa taas normaalisti, voi kokeilla aluksi vähän lyhyemmällä lenkillä. Huonoon uneen liikunta auttaa: seuraavana yönä nukkuu paljon paremmin.
- Mitä liikunnallisuus tuo elämääsi ja oletko joutunut luopumaan jostain? On pirteämpi olo ja ajatus tuntuu kulkevan paljon paremmin, ja usein lenkeillä saa hyviä ideoita työhön. Selkäkivut ovat lakanneet kokonaan nyt kun liikkuminen on lisääntynyt. Lisäksi ensimmäistä kertaa elämässä alkaa tuntua, että minullakin on lihaksia :) Lukemiselle ja käsitöille on nykyään vähemmän aikaa, mutta niihin voi paneutua vaikka sitten flunssaisena.
Iloa alkavaan liikuntaharrastukseesi!
Sotken kuntopyörää 5-6 krt/vko 45 min. kerrallaan eli kulutan sillä n. 300 kcal/pv. Ei vaadi valmisteluja ja syön normaalia sekaruokaa n. 1300-1500 kcal edestä päivässä.
1. Kävelyä kaksi tuntia joka päivä (osa siitä arkiliikuntaa=työmatka), muuta liikuntaa innostuksen mukaan, mitä milloinkin.
2. Vain huippusuorituksia tekevien tarvitsee mielestäni liikuntaan erityisesti valmistua, eli en mitenkään. Silloin, jos yritetään maksimisuoritusta, on asia ihan eri.
3. Vrt. edellinen vastaus
4. Kävelyssä hyvät kengät ovat kaiken a ja o, eli niistä maksan mitä pitää, että saan juuri sopivat. Gore-tex puku tekee ulkoilusta myös paljon miellyttävämpää.
5. Aloita maltilla ja etsi rauhassa itsellesi mieluisin tapa liikkua. Toisille sopii paremmin pitkäkestoinen, rauhallinen suoritus, toiset taas nauttivat kunnon rykäisystä, jonka jälkeen ei viikkoon saa kunnolla käveltyä kun lihakset on niin kipeänä. Tutustu omaan itseesi liikkujana.
6. Huono ruoka tai uni ei ole mikään este normaalille liikkumiselle (ne huippusuorittajat ovat taas ihan oma lukunsa). Kuumeessa ei tietenkään urheilla. Pahimpien sairaspäivien jälkeen voi hyvin aloitella ensin kävelyllä ja siitä sitten voinnin mukaan siirtyä takaisin omaan lajiinsa.
7. En ole joutunut luopumaan kuin omasta laiskuudestani. Saamapuolella on virkeyttä ja hyvää mieltä. Varmaan terveyttäkin, mutta sitä on tietysti vaikeampi suoraan havaita.
Vierailija kirjoitti:
- Mitä harrastat ja kuinka paljon? CrossFitiä 4-5 kertaa viikossa, lisäksi juoksen (poluilla ja teillä), hiihdän ja pyöräilen sekä satunnaisesti höntsään jotain muuta (rullaluistelu, luistelu, SUPaus, kaikkien random-lajien kokeilu)
- Kuinka valmistaudut urheilusuoritukseen etukäteen? En mitenkään ihmeemmin valmistaudu, jos ei ole kyse todella pitkästä juoksu- tai hiihtolenkistä. Muuten ruokailen säännöllisesti niin, että energiaa riittää treeneihin ilman sen ihmeempiä valmistelua. Pitkiin kestävyyssuorituksiin valmistaudun syömällä parina edellisenä päivänä vähän enemmän nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja ja suorituksen ajaksi pakkaan juotavaa ja energiageelejä mukaan. Normitreenit mennään normisapuskalla ja vesipullon voimin.
- Kuinka tarkkaan ajoitat nesteytyksen ja ruokailun suhteessa urheiluun? Enpä kovin tarkaan. Mutta treenaan yleensä arkena aina työpäivän jälkeen, joten syön säännöllisesti välipalan kahvitauolla, mikä tarkoittaa noin 2,5-3,5 tuntia ennen treeniä. Viikonloppuisin treenaan useimmiten aamupäivällä eli 2-3 tuntia aamupalan jälkeen. Iltaruokailu tai viikonloppuisin lounas on sitten treenin jälkeen, kun olen kotiutunut ja käynyt suihkussa. Eli minulla on elämänrytmi aika säännöllinen sekä ruoan että treenien osalta, niin ei tarvitse asiaa sen kummemmin pohtia.
- Kuinka paljon panostat urheiluvaatteisiin ja -välineisiin? Tossuihin paljonkin: kolmet juoksutossut sulille keleille (maasto, maantie, pitkät lenkit) ja kolmet talvelle (maastoon nastoilla, teille nastoilla ja ilman) ja crossfitiin yhdet yleistossut ja yhdet painonnostokengät sekä pyöräilykengät. Trikoot ja shortsit eivät ole kalleimmasta päästä, mutta sen verran laadukkaat, että kestävät useamman vuoden käytössä, yläosio tulee ostettua useammin, koska hiki pinttyy, vaikka kuinka nopeasti pesisi. Lisäksi kylmempien kelien ulkovarustelua tietysti eli useampi tuulitakki (vedenpitävänä ja ilman, paksumpaa ja ohuempaa), parit housut, kerrastoja villasta ja teknisestä materiaalista. Tietysti sukkia eri oloihin, liivejä ja alushousuja, pipot ja hanskat eri keleille ja lajeihi... Ja sitten tietysti kahdet sukset ja sauvat ja monot, maantiepyörä, kypärä, kaikkien noiden välineiden huollot...Eli paljon, todella paljon, mutta suurin osa palvelee hyvin pidettynä useamman vuoden.
- Miten urheilullisen elämäntyylin aloittamisen kynnystä voisi alkuun madaltaa mahdollisimman paljon? Etsimällä lajeja, joista oikeasti ja aidosti tykkää ja jotka tuovat hyvää mieltä. Väkisin tai muodin vuoksi harrastamienn ei pitkän päälle toimi. Minä esim. olen hiihtäny jo parikymmentä vuotta aktiivisesti, samoin lenkkeilly koko ikäni - molemmissa lajeissa hararstajamäärät olivat vielä 10-15 vuotta sitten todella pienet nykyiseen verrattuna ja jotenkin epäilen, että muotien muuttuessa jossain välissä taas väki vähenee. Itse kuitenkin jatkan vuodesta toiseen, koska rakastan kyseisiä lajeja. Ottamalla pieniä askeleita kerrallaan ja antamalla aikaa itselle (sen lajin etsimiseen ja innon löytymiseen). Päätä, että käyt alkuun kerran viikossa kokeilemassa jotain uutta lajia tai kaksi kertaa viikossa kävelyllä - älä päätä, että alat huomisesta lähtien käydä 6 kertaa viikossa salilla.
- Miten teet päätöksen, että oletko urheilukunnossa (esim sairastelu, loukkaantuminen, darra, huono ruoka/uni)? Tämä on aina pieni haaste, mutta ikä on tuonut järkeä (juuri nytkin on pakosta viikon tauko, kun on flunssa - vaikka oireet ovat jo helpottamssa, en mene treeneihin enen ensi maanantaita, jolloin taukoa on tullut 8 päivää, jotta olen varmasti tarpeeksi terve). Pitää kuunnella omaa kehoa ja mieluummin odottaa yksi päivä liikaa kuin liian vähän. Darrassa en urheile, mutta eipä niitä darroja ole kuin ehkä kerran tai kahdesti vuodessa. Huono ruoka on paikattavissa vaikka proteiinidrinkillä tai vastaavalla, huono uni on ihan hyvä syy olla treenaamatta. Eli terveys ensin - yhteen päivään ei kenenkään liikunnallisuus kaadu.
- Mitä liikunnallisuus tuo elämääsi ja oletko joutunut luopumaan jostain? Jaksamista, hyvää mieltä, onnistumisen elämyksiä, uusia, rakkaita ystäviä, stressin lievitystä, elämyksiä ja kokemuksia yleensä, itsensä ylittämistä, uskoa, voimaa, iloa, hyvää unenlaatua. Luopumaan en ole mielestäni joutunut mistään, mutta varmasti moni asia on sellainen, jota ehtisi tehdä useammin, jos liikkuisi vähemmän (leffat, teatteri, ooppera, kahvitelut, telkkarin katsominen (en katso kuin ehkä keskimäärin 0,5-1 h päivässä, suoratoistaopalveluita en ollenkaan).
- Mitä minun olisi pitänyt tajuta vielä kysyä? Jaa'a, enpä tiedä.Kiitos kaikille jo etukäteen!
Mitä urheilua tässä nyt tarkoitetaan? Jos käy vähän puntteja nostelemassa tai hölkällä työpäivän jälkeen, ei ole kauheasti aikaa mihinkään esivalmisteluihin tai täydellisen nestetasapainon miettimiseen. Harrastettava laji määrittää tarvittavat välineet ja vaatteet. Joskus seurat haluavat määritellä varusteet aika tarkastikin.