Miksi mokkapaloista tuli kovia
Olen tehnyt koko ikäni samalla ohjeella mokkapaloja, ohje on äitini kouluajoilta ja niillä tehnyt palaset aivan ylivoimaisesti parhaita, mitä olen tässä maailmankaikkeudessa maistanut.
Aina ennen pohja on ollut todella ilmavaa ja pehmeää, juuri täydellisen kuohkeaa olematta kuitenkaan täysin rakennetonta. Koska olen tehnyt samalla ohjeella vuosikaudet, en edes uskonut että jokin voisi mennä pieleen. Mutta niin vain meni.
Tein siis eilen tätä suunnatonta herkkua, mutta pohjasta tuli aivan littana, kova ja tiivis. Mitä tein väärin? Onko leipuria paikalla?
Kommentit (6)
Muna-sokerivaahdon pitää olla kuohkeata. Vehnäjauhojen laadukkaita. Vehnäjauhojen määrä ei ole välttämättä sama kuin ohjeessa, riippuu munien koosta. Itse otan munat huoneenlämpöön 12 h ennen leipomista. En ole leipuri, mutta olen opetellut hyväksi leipojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Unohtuiko sinulta joku ainesosa? Minä olen joskus unohtanut rasvan leivonnaisesta, huomannut sulatetun voin kattilassa liedellä seuraavana päivänä.
En usko että unohtui, tuo ohje on niin hyvin muistissa että osaisin lahdella sen jos joku tulisi yöllä kesken unien herättämään ja kysymään mitä siihen tulee. Ja kerään aina kaikki aineet esille ennen kuin alan tekemään.
No, eipä tässä kai auta kun niellä pettymys :(
Vierailija kirjoitti:
Mokkapalat on askartelua ihmisille jotka eivät osaa leipoa mitään kunnollista ja herkullista.
Minulle mokkapalat on ainakin semmoinen ihana nostalgiapläjäys. Maistuu ihan lapsuuden kodilta.
Jos kohotusaine on vanhaa, se ei välttämättä reagoi enää samalla tavalla.
Kuka sitäpaitsi tekee enää mokkapaloja, pelkkä nimi aiheuttaa jo ällötystä.
Unohtuiko sinulta joku ainesosa? Minä olen joskus unohtanut rasvan leivonnaisesta, huomannut sulatetun voin kattilassa liedellä seuraavana päivänä.