Miten voi olla 90 vuorokauden karenssi nykyisin jos irtisanotaan?
Tuohan on aivan kohtuuton rangaistus. Jo se ehdotettu 60 vuorokautt on ihan liikaa. Joku 30 vuorokautta olisi ehkä kohtuullinen.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Miksi työntekijää pitäisi rangaista kahdesti ylipäätään? Ensiksi työpaikan menettämisellä ja sitten vielä tukienkin..
Karenssi siis koskee henkilöperusteista irtisanomista, ei YT-irtisanomista.
Toi karenssi tulee,jos itse irtisanoudut. Sinut irtisanottaessa karenssi on 4-7 vrk.
Vierailija kirjoitti:
Toi karenssi tulee,jos itse irtisanoudut. Sinut irtisanottaessa karenssi on 4-7 vrk.
Jos henkilöperusteisesti irtisanotaan, niin silloin tulee myös pitkä karenssi.
Vierailija kirjoitti:
On toi siltikin kohtuuttoman pitkä rangaistus, vaikka itsekin irtisanoutuisi.
Ja mitä tarvitaan tähän "henkilöperusteiseen" irtisanomiseen, naama ei miellytä tai ei anna seksiä kun pomo haluaa?
Koska muuten elämäntapaluuserit aktiivisesti hankkisivat potkuja, kävisi ät työpaikoissa aiheuttamassa hankaluuksia ja eläisivät väliajat mukavasti korvauksilla.
Tosiaan, 60 päivänkin karenssi on täysin kohtuuton, jos se irtisanominen on tapahtunut ihan mielivaltaisilla perusteilla.
Henkilöperusteiseen irtisanomiseen tulee olla erittäin painavat syyt. Irtisanominen johtuu siis omasta toiminnasta, jolloin myös karenssi on pitempi. Hölmöily ei kannata, eikä siitä makseta rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä tarvitaan tähän "henkilöperusteiseen" irtisanomiseen, naama ei miellytä tai ei anna seksiä kun pomo haluaa?
Oikeastiko et tiedä?
"Työntekijästä johtuvana tai hänen henkilöönsä liittyvänä asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena voidaan pitää työsopimuksesta tai laista johtuvien, työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä sekä sellaisten työntekijän henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennaista muuttumista, joiden vuoksi työntekijä ei enää kykene selviytymään työtehtävistään. Syyn asiallisuutta ja painavuutta arvioitaessa on otettava huomioon työnantajan ja työntekijän olosuhteet kokonaisuudessaan." Lain perusteluista löydät lisäinformaatiota.
Henkilöperustaisissa irtisanomisissa on kyse työntekijä. tahallisesta ja pitkäaikaisesta per-seilystä.
Vierailija kirjoitti:
Henkilöperusteiseen irtisanomiseen tulee olla erittäin painavat syyt. Irtisanominen johtuu siis omasta toiminnasta, jolloin myös karenssi on pitempi. Hölmöily ei kannata, eikä siitä makseta rahaa.
No äkkiäkös paskoissa firmoissa syyllistetään työntekijä keksityillä jutuilla ja heivataan pihalle. Työntekijän tehtäväksi jää väitteiden todistaminen vääräksi, mikä maksaa rahaa ja vie aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, 60 päivänkin karenssi on täysin kohtuuton, jos se irtisanominen on tapahtunut ihan mielivaltaisilla perusteilla.
Mielivaltaisin perustein irtisanominen on laitonta ja kukaan järkevä työnantaja ei sellaista lähde tekemään.
Irtisanominen henkilöstä johtuvista syistä tarkoittaa yleensä jatkuvia poissaoloja ilman syytä, työtehtävien laiminlyöntiä ja muuta vastaavaa selkeästi perusteltavissa olevaa syytä miksi kyseinen työntekijä ei ole kykenevä hoitamaan työtänsä odotusten mukaisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei auttanut yhtään mitään, kun tein työkkärille selvityksen aikanaan, kun minut savustettiin entisestä työpaikasta pihalle.
Ensin kiusattiin, puukotettiin selkään, savustettiin pihalle ja päälle vielä karenssia.
Työkkäri on täyttä PAS"KAA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No äkkiäkös paskoissa firmoissa syyllistetään työntekijä keksityillä jutuilla ja heivataan pihalle. Työntekijän tehtäväksi jää väitteiden todistaminen vääräksi, mikä maksaa rahaa ja vie aikaa.
Eikä kiusatulla ja masentuneella ole voimavaroja taistellakaan.
"Sakkoa" siis. 90 kertaa 65€, olis niinku 5850€ ansiosidonnaista päivärahaa minulla. Mistä rikoksesta joutuu maksamaan tuollaisen sakon?
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on aivan kohtuuton rangaistus. Jo se ehdotettu 60 vuorokautt on ihan liikaa. Joku 30 vuorokautta olisi ehkä kohtuullinen.
Irtisanottu on yleensä itse syypää potkuihinsa. Menee lain mukaan noin.
Onko tuo 90 päivää arkipäiviä? Eli n. 21 arkipäivää kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä maassa on aivan vi"tusti liikaa kaikkia pas"kalakeja, mikä mahdollistaa ihmisten kiusaamisen.
Siinä voi käydä vähän "hassusti", kun ihmisiä härkitään tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jotta irtisanominen olisi laillinen, pitää syy löytää työntekijästä.
Miksi työntekijää pitäisi rangaista kahdesti ylipäätään? Ensiksi työpaikan menettämisellä ja sitten vielä tukienkin..