Näin paljon suomalaiset oikeasti matkustavat
Keskivertosuomalaisen lomamatkat vuonna 2017:
1,5 maksullisen majoituksen kotimaanmatkaa,
1,5 ulkomaanmatkaa, joka sisälsi yöpymisen kohdemaassa,
0,4 ulkomaan päivämatkaa tai risteilyä lähialueille.
Matkoja koskevat tiedot on saatu Tilastokeskuksen kuukausittaisesta Suomalaisten matkailu -otostutkimuksesta. Matkamääriä varten haastateltiin 14 282 iältään 15–84-vuotiasta Suomessa vakituisesti asuvaa henkilöä.
Tällä palstalla tulevat kehumaan usein runsaasti matkustavat. Totuus on toinen, kun tutkitaan Tilastokeskuksen tietoja.
Kommentit (10)
No, joku ne munkin ja perheen matkat on tehnyt.
Runsaasti ulkomailla lomailevat ja ulkomaan työmatkoja jatkuvasti reissaavat ovat erittäin pieni vähemmistö koko väestössä.
Vielä neljä eri maata tämän vuoden puolella, aiemmin tänä vuonna olen käynyt neljässä. En nyt jaksa laskea montako yöpymistä tulee kaiken kaikkiaan, ehkä reilun kolmen viikon edestä.
Kotimaan hotelleissa vain työmatkayöpymisiä, teltassa leirintäalueella on majoituttu kerran tai pari.
1,5 ulkomaanmatkaa per henki on aika paljon. Suomalaiset ovat oikeita ympäristörikollisia. Meidän talojen lämmitys tuottaa hirveän määrän kasvihuonekaasuja, samoin lentomatkat ja punaisen lihan tuotanto.
Minä olin lentokoneessa tänä vuonna elämäni ensimmäisen kerran, sitä ennen viimeksi kävin ulkomailla laivalla Ruotsin puolella vuonna 2006. Eli en ollut käynyt kuin Virossa ja Ruotsissa laivalla, eniten silloin kun asuin kaupungissa josta laivat lähtee, täälä 500 kilometrin päästä on liian kallista lähteä laivalle.
Miehellä ei ole edes passia. Lapsille hommasin passit kun olivat 9v.
Suurin osa ihmisistä joita tunnen eivät käy edes joka vuosi ulkomailla ja nekin jotka käy, yleensä siellä laivalla. En tunne kuin yhden ihmisen joka joskus käy lentokoneella työmatkalla ulkomailla.
Mä oon vuoden sisällä matkustanut viikonloppulomalla Budapestissä (kaksi yötä) ja kesälomalla Barcelonassa (kaksi viikkoa). Lisäksi viikko Lapissa hiihtämässä ja yksi viikonloppureissu kylpylässä kotimassa. Ja duunin pikkujouluissa risteilyllä (ei maissa). Vissiin ihan keskiverto.
Totta kai matkailuun liittyviin ketjuihin vastaavat ne, jotka ovat ylipäätään aiheesta kiinnostuneita ja matkustavat keskimääräistä enemmän. Itse kuulun paljon matkustaviin, niin työn kuin vapaa-ajankin puitteissa. En silti oleta kaikkien muiden olevan yhtä kokeneita reissaajia.
opettajat tekee ulkomaanreissun 4-5 kertaa vuodessa. köyhät käy autolla virossa tai ruotsissa
toisilla on millä mällätä esim tuttuni joka on yliopisto lehtori tienaa 7200 eur/kk miehensä on myyntityössä hyvällä palkalla hänkin, perhe käy joka vuosi 5-6 reissua ulkomailla
Suosituimmat matkakohteet olivat: Viro, Espanja, Ruotsi, Saksa