Raskaana oleva tyttöystäväni laitoksessa! Apua!
Hei olen 18v mies ja olen ollut suhteessa kaks vuotta nuoremman tytön kanssa nytten vähän päälle vuoden. Viimeaikaisten tapausten myötä tämä tyttö joutui 150km päähän laitokseen sossun toimesta, jossa on kunnes täyttää 18(perhe ongelmia). Asun itse siis jo omilla. Nytten tyttö sitten kertoi, että on raskaana. Olen iloinen siitä, sillä molemmat ollaan mietitty jo lasta jonkinaikaa. Tiiän, että ollaan vielä nuoria ja abortti ois ehkä paras ratkasu tähän, mutta molemmat haluttais pitää tää lapsi. Se siis todnäkösesti syntyis ens kesänä, jolloin tyttöystäväni on 17 ja minä 19. Kysymys ja pointti on nytten se, että mitenkäs lapsen suhtee sit. Tyttöystäväni on laitoksessa, eikä voi pitää siitä huolta siellä. Olenko yksinhuoltaja lapselle, kunnes tyttö pääsee pois laitoksesta, jolloin muutetaan yhteen vai huostaanotetaanko lapsi heti.
Kommentit (8)
Ei huostaanoteta. Ensisijaisesti lapsi menee aina toiselle vanhemmalle. Sä oot ihan yhtä lailla sen lapsen vanhempi eli lasta ei sulta voi viedä ellei sulla oo vakavia ongelmia elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Sun tyttöystävä pääsee laitoksesta... mikäli siellä ei lasta voi pitää. Kaipa sun tyttis tämän tietää, jos kerran laitoksessa asuu.
Suomessa on moni teiniäiti laitoksesta, koska pois ei päästetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun tyttöystävä pääsee laitoksesta... mikäli siellä ei lasta voi pitää. Kaipa sun tyttis tämän tietää, jos kerran laitoksessa asuu.
Suomessa on moni teiniäiti laitoksesta, koska pois ei päästetä.
Niin on, ja moni pääsee myös pois, sehän riippuu pitkälti syystä, miksi on laitoksessa. Ap:n tyttis joutunut perheensä vuoksi, silloin ei ole mitään syytä pitää häntä laitoksessa, mikäli haluaa lapsensa kanssa pois sieltä.
Tapauskohtaisia siis. Ehkäpä tiesitkin.
Ärsyttävä provo, olet varmaan ottanut innoitteesi teiniäidit-ketjuista....
Mutta jos tilanne olisi tosi niin eipä sinulla olisi paljon vaikutusvaltaa asiaan. Jos lapsi syntyy, se on ensisijaisesti äidin kanssa, vastasyntynyt kun tarvitsee äitiään. En tiedä hoitaisiko tyttö sitä siellä laitoksessa vai järkättäisiinkö hänelle joku tuettu asumismuoto, ensikoti tms. jossa sosiaaliviranomaiset parveilisivat apuna. Jos tyttö ei hoida lasta kunnolla, saattaa sinulla olla mahdollisuus ottaa lapsi hoitaaksesi jos olet kunnollinen.
Ideaalitilanne olisi, että sinä isänä menet kokoaikatöihin ja järjestät teille asunnon, jossa vauvan on hyvä kasvaa. Tyttö ja vauva saattaisi jossain tapauksessa voida muuttaa yhteen kanssasi, kenties hänen ongelmaisilta vanhemmiltaa vaaditaan siihen suostumus, ole siis myös heille mieliksi. Tyttö voi pitää yhden välivuoden koulusta, mutta hyvähän olisi jos hän voi vähän teoriaopintoja edistää. Toivottavasti hän on siis jo vähintään amiksessa, tulee kyllä paha mieli lapsen puolesta jos on peruskoulukin kesken.