Tömistelevät naapurit
Alan olla toivoton tämän tilanteen suhteen. En ollut koskaan ennen tajunnut naapureista valittajia ja ihmettelin, kuinka ketään voi niin kovasti häiritä "normaalin elämän äänet", mutta reilu vuosi sitten muutin uuteen asuntoon ja yläkerran naapurit tekee mut hulluksi. Yläkerrasta kuuluu siis joka päivä rakenteita vavisuttava TÖM TÖM TÖM TÖM, kun joku kävelee(??) ympäriinsä, painavien huonekalujen raahaamista, vetolaatikoiden availua, ovien paiskomista ja täysin selittämättömiä, kovaäänisiä kolahduksia ja pamahduksia lattiaan. Tämä alkaa aamuviideltä, loppuu aamupäivän (9-12) sekä iltapäivän (15-18) ajaksi ja jatkuu sen jälkeen jopa yli puoleenyöhön. Pahimmat äänet on varhain aamulla (5-8) sekä myöhään illalla (20-00), jolloin töminä, huonekalujen raahaaminen sekä jopa säikäyttävän kovat kolahdukset lattiaan kuuluu lakkaamatta.
Yläkerrassa asuu virallisesti keski-ikäinen nainen kahden tyttärensä ja pikkuisen koiransa kanssa, mutta luulen, että tällä on myös satunnaisia alivuokralaisia. Joka tapauksessa, siellä ei asu ketään, josta kaiken järjen ja loogiikan mukaan lähtisi niin kamala ja jatkuva älämölö. Siis se askelten töminä kuulostaa aivan norsulta, katto värisee ja ääni kantautuu basson lailla rakenteita pitkin niin, ettei edes korvatulpat auta. En myöskään ymmärrä, miten yläkerrassa voi olla meno päällä jopa yhteen asti yöllä, kun se alkaa uudestaan pahimmassa tapauksessa jo ennen aamuviittä. Eikö nuo ihmiset nuku koskaan? Jos joku esim. herää aikaisemmin töihin, niin eivätkö muut asukkaat väkisinkin herää siihen kolinaan, paiskomiseen ja töminään? Ja ennen kaikkea - miten nuo kolme pienikokoista ihmistä voi tai edes EHTII aiheuttamaan tuollaisen määrän mölyä?
Olen huomauttanut asiasta kaksi kertaa ystävälliseen sävyyn ja aamukolinat rauhoittuivat hieman, mutta nyt ne ovat taas palanneet pahempana kuin koskaan. Kerran nämä pistivät pystyyn suursiivouksen sunnuntaiaamuna kello 6, imuri pauhasi ja huonekaluja raahattiin puolelta toiselle, mutta kukaan ei kehdannut tulla avaamaan, kun kävin soittamassa ovikelloa. Tälläkin hetkellä kuuntelen yläpuoleltani epämääräisiä kolahduksia ja jälleen kerran jonkin painavan huonekalun raahaamista. Jatkuva ja täysin ennustamaton kolina ja töminä aiheuttaa ihan oikeasti jo stressiäkin, kun jollain tapaa kroppa ei pysty rauhoittumaan, koska milloin tahansa voi kuulua kovaääninen pamahdus. Ja toki yöunien laatu on tämän reilun vuoden aikana ollut todella huono, mikä vaikuttaa omaan olemukseeni, koska uni on mulle todella tärkeää.
En tiedä, mitä tässä voi enää tehdä. Viedä huopatassuja? Asentaa niitä itse jokaisen sohvan ja tuolin jalkaan sekä lipastojen alle? Ostaa heille mattoja? Olen siis niin epätoivoinen, että olisin valmis jopa maksamaan heille mölysaasteen vähenemisestä... Ja asia on todella turhauttava, koska he eivät huuda, riitele tai pidä kovaäänisiä bileitä, vaan häiriöäänet ovat juuri ns. "tavallisen elämän ääniä". Mutta niistä tulee hulluksi! Ja en tosiaan ole mikään tyhjästä valittaja, sillä koskaan aikaisemmin ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia naapureiden kanssa, vaikka kerrostaloissa olen vuosia asunut.
Neuvoja otetaan vastaan ja vertaistuki tai samankaltaiset kokemukset on tervetulleita :(
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Alan olla toivoton tämän tilanteen suhteen. En ollut koskaan ennen tajunnut naapureista valittajia ja ihmettelin, kuinka ketään voi niin kovasti häiritä "normaalin elämän äänet", mutta reilu vuosi sitten muutin uuteen asuntoon ja yläkerran naapurit tekee mut hulluksi. Yläkerrasta kuuluu siis joka päivä rakenteita vavisuttava TÖM TÖM TÖM TÖM, kun joku kävelee(??) ympäriinsä, painavien huonekalujen raahaamista, vetolaatikoiden availua, ovien paiskomista ja täysin selittämättömiä, kovaäänisiä kolahduksia ja pamahduksia lattiaan. Tämä alkaa aamuviideltä, loppuu aamupäivän (9-12) sekä iltapäivän (15-18) ajaksi ja jatkuu sen jälkeen jopa yli puoleenyöhön. Pahimmat äänet on varhain aamulla (5-8) sekä myöhään illalla (20-00), jolloin töminä, huonekalujen raahaaminen sekä jopa säikäyttävän kovat kolahdukset lattiaan kuuluu lakkaamatta.
Yläkerrassa asuu virallisesti keski-ikäinen nainen kahden tyttärensä ja pikkuisen koiransa kanssa, mutta luulen, että tällä on myös satunnaisia alivuokralaisia. Joka tapauksessa, siellä ei asu ketään, josta kaiken järjen ja loogiikan mukaan lähtisi niin kamala ja jatkuva älämölö. Siis se askelten töminä kuulostaa aivan norsulta, katto värisee ja ääni kantautuu basson lailla rakenteita pitkin niin, ettei edes korvatulpat auta. En myöskään ymmärrä, miten yläkerrassa voi olla meno päällä jopa yhteen asti yöllä, kun se alkaa uudestaan pahimmassa tapauksessa jo ennen aamuviittä. Eikö nuo ihmiset nuku koskaan? Jos joku esim. herää aikaisemmin töihin, niin eivätkö muut asukkaat väkisinkin herää siihen kolinaan, paiskomiseen ja töminään? Ja ennen kaikkea - miten nuo kolme pienikokoista ihmistä voi tai edes EHTII aiheuttamaan tuollaisen määrän mölyä?
Olen huomauttanut asiasta kaksi kertaa ystävälliseen sävyyn ja aamukolinat rauhoittuivat hieman, mutta nyt ne ovat taas palanneet pahempana kuin koskaan. Kerran nämä pistivät pystyyn suursiivouksen sunnuntaiaamuna kello 6, imuri pauhasi ja huonekaluja raahattiin puolelta toiselle, mutta kukaan ei kehdannut tulla avaamaan, kun kävin soittamassa ovikelloa. Tälläkin hetkellä kuuntelen yläpuoleltani epämääräisiä kolahduksia ja jälleen kerran jonkin painavan huonekalun raahaamista. Jatkuva ja täysin ennustamaton kolina ja töminä aiheuttaa ihan oikeasti jo stressiäkin, kun jollain tapaa kroppa ei pysty rauhoittumaan, koska milloin tahansa voi kuulua kovaääninen pamahdus. Ja toki yöunien laatu on tämän reilun vuoden aikana ollut todella huono, mikä vaikuttaa omaan olemukseeni, koska uni on mulle todella tärkeää.
En tiedä, mitä tässä voi enää tehdä. Viedä huopatassuja? Asentaa niitä itse jokaisen sohvan ja tuolin jalkaan sekä lipastojen alle? Ostaa heille mattoja? Olen siis niin epätoivoinen, että olisin valmis jopa maksamaan heille mölysaasteen vähenemisestä... Ja asia on todella turhauttava, koska he eivät huuda, riitele tai pidä kovaäänisiä bileitä, vaan häiriöäänet ovat juuri ns. "tavallisen elämän ääniä". Mutta niistä tulee hulluksi! Ja en tosiaan ole mikään tyhjästä valittaja, sillä koskaan aikaisemmin ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia naapureiden kanssa, vaikka kerrostaloissa olen vuosia asunut.
Neuvoja otetaan vastaan ja vertaistuki tai samankaltaiset kokemukset on tervetulleita :(
Kuule sama täällä. Verenpaine on koko ajan koholla. Yläkerrassa naapuri paiskoo ovea, tömistelee ja on kauhean kovakourainen, asiat tehdään kauhealla ryminällä, kolinalla ym. Tiedön koska menee vessaan, koska parvekkeelle. En haluais tietää. Sivunaapurit on ihan ok. Toisesta kyllä kuuluu keittiönkaappien pamauttelu todella hyvin tänne, mikä on outoa ja toisessa naapurissa asuu (?) välillä kova-askeleinen tömistelijä. Kunnon marssi päällä TÖM-TÖM-TÖM, TUM-TUM-TUM. Kun teen vuorotyötä, suorastaan vituttaa että jonkun naapurin elukka alkaa ulvomaan ja haukkumaan aina kello kahdeksan jälkeen kun omistajansa lähtee töihin.
Kuulostaa siltä, että siellä pidetään air b’n’b:tä vakituisen asumisen sijaan. Meidän yläkerrassa on ihan sama tilanne ja kovia ääniä - ei onneksi sentään ihan joka yö. Tuossa asunnossakin siivotaan ihmeellisiin kellonaikoihin, vuokraajathan saattaa tulla aamuvarhain tai iltamyöhään!
Periaatteessa kannatan air b’n’b -ideaa, mutta oman asuintalon 3 asuntoa on tuossa systeemissä ja nyt olen nähnyt noita lieveilmiöitä ihan liikaa! Ei jaksa enää, ostettiin uusi koti toisesta talosta ja ylimmästä kerroksesta.
Olette ilmeisesti saaneet naapureiksenne meidän entiset yläkerran naapurit. Kaikki täsmää, mutta nämä vielä tupakoi sisällä kaiken kivan lisäksi. Jouduin itse muuttamaan pois kun ei hermot enää kestäneet.
Ei tuohon taida olla muuta ratkaisua kuin muuttaminen, niin älyttömältä kuin se kuulostaakin.
Näitä maalta tulleita, tallin ovia paiskomaan tottuneita ja norsun siroudella paikasta toiseen kulkevia sisäsiittoisia ihmisraasuja ei saa opetettua ihmistavoille yhden sukupolven aikana.
Niin ikävää kuin se onkin, tässä maassa joutuvat koulua vaihtamaan koulukiusatut ja uuden asunnon etsimään ne jotka kunnioittavat toisten asumisen rauhaa.
Aivan kuin nykyinen naapurini. Ei millään saa ostettua niitä huopia huonekaluihinsa. Muutan pois. Taloyhtiön järjestyssääntöihin pitäisi ehdottomasti saada huopien laitto pakolliseksi!
No ei olisi liioiteltua jakaa yksityiskohtaiset asumisohjeet uusille asukkaille ja muillekin viiden vuoden välein. Mieluummin pakollinen tentittävä kommuuniasumiskortti vähän niinkuin työturvallisuuskortti!
Minullekin on sanottu, että elämisen ääniä pitää kestää. No nyt on pakko tuottaa vastamelua steroiden soiton muodossa. Vituttaa kuunnella kantapäätöminää ympäri vuorokauden. Itse sipsuttelen päkijöillä, ei ole vaikeaa. Toinen on tuo veden juoksuttaminen hiljaisuuden jälkeen. Itse olen pystynyt helposti pitäytymään tuosta lähes täysin, mutta ymmärrän että sille voi olla tarvetta, vaan voisihan senkin tehdä sellaisella varovaisella juoksuttamisella eikä niin, että tempaisee hanan sepposellään hampaiden harjaamisen ajaksi.
EiVITTUte akat olette mielisairaita!!! Ketään normaalia ihmistä ei oikeasti häiritse mitkään kolinat. Eri asia jos vaikka räppi soi täysillä.
Hankkikaa tädit elämä!
Tädit ei tiedä että ihminen on kanta-astuja. Balettiballerinat on sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
EiVITTUte akat olette mielisairaita!!! Ketään normaalia ihmistä ei oikeasti häiritse mitkään kolinat. Eri asia jos vaikka räppi soi täysillä.
Hankkikaa tädit elämä!
No näin puhuu / kirjoittaa täys terroristi.👏
Terv.Eri
Jos veden juoksuttaminen hanasta häiritsee, Alzheimer on TODELLA pitkällä.
Jotkin talot on rakennettu ikävä kyllä niin että äänet kulkee ja vieläpä voimistuu rakenteita pitkin. Ei auta kuin muuttaa.
Täältä tukea ap:lle ja monille kommentoijille:
Ainahan te tädit voitte itkeä asiasta terapiassa 🤣😂😅
Olen asunut kaikennäköisissä meluisissa hippikommuuneissa puolet elämästäni mutta yhdestä yksiöstä jouduin vain muuttamaan pois melun takia, yläkerrassa asui n. 100-kiloinen henkilö joka jyskytti 11-12 tuntia päivässä putkeen ympäri kämppää niin että mun ikkunat valehtelematta helisi. Huomauttelut ei auttanut. En ymmärrä miten onnistui olemaan niin lihava kun veti siellä varmaan 20 000 askelta päivässä ympyrää.
Ilmeisesti Suomi on junttiutumassa ja kovaa vauhtia. Ennen oli aivan selvää, että kerrostalossa kunnioitettiin hiljaisuusaikoja, ei tömistelty, ei siirrelty koko ajan huonekaluja, ei meluttu. Kamalaa junttikansaa täällä asuu nykyään, en voi muuta sanoa. Kerrostalossa kävellään päkiöillä kaikki joilla on aivot ymmärtävät asian. Kerrostalossa ei kävellä kantapäillä niin että koko talo jylisee. Keittiön kaapit voi laittaa hiljaa kiinni niitä ei tarvitse PAISKOA.
Itse hengaan kotona korvatulpat päässä ja tv mahdollisimman kovalla. Ei kuulu naapureiden mölinät. Sekoisin ilman korvatulppia.