Lasten yhteishuoltajuus kokemuksia, toimiiko kohdallasi? Miten?
Kommentit (16)
Toimii, kun molemmat ajattelevat lasten hyvinvointia.
Itse en ole eronnut, mutta lähipiirissä on paljon eronneita ystäviä ja sukulaisia. Kaikilla on yhteishuoltajuus ja paria poikkeusta lukuunottamatta toimii hyvin. Poikkeukset: a) Epävakaa äiti, joka pakkasi kampsunsa ja muutti lasten kanssa sen enempää kyselemättä. Oikeusistuin palautti lapset isän luo asumaan. Siellä on tuttu koti, koulu ja kaverit ja mieleltään terve aikuinen. b) Mies jätti toisen naisen takia ja nainen on tietysti katkera. Valitettavasti kostaa käyttämällä lapsia pelinappuloina.
Toimii yhteishuoltajuus kun minä huollan, hoidan ja rahoitan 70 %:sti lapsen. Nytkin on mopo varastettu ja minun olisi sekin pitänyt hoitaa. Tehdä vakuutus, ottaa kuvat, järjestää säilytys paremmin. Ärsyttää :(
Vierailija kirjoitti:
Toimii, kun molemmat ajattelevat lasten hyvinvointia.
No, on meilläkin toiminut, vaikka toinen ei tosiaan aina ajattelekaan ensisijaisesti lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Toimii yhteishuoltajuus kun minä huollan, hoidan ja rahoitan 70 %:sti lapsen. Nytkin on mopo varastettu ja minun olisi sekin pitänyt hoitaa. Tehdä vakuutus, ottaa kuvat, järjestää säilytys paremmin. Ärsyttää :(
Miksi et siis hoitanut?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on kädetön ettei voi näitä itse hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Meille mopo tuli vain sillä ehdolla, että sen kulut, yms hoidetaan ihan itse.
Ei toimi. Ei miehellä kiinnostanut viettää aikaa lasten kanssa. Siten päätti muuttaa satojen kilometrien päähän. Ei mitään kyselyjä lapsille milloin haluaisivat tulla isän luo. Ei kysy lapsilta tarvitsevatko jotain eikä huolehdi mitenkään. Lapset teinejä ja saavat itse olla yhteyksissä isäänsä. Itse en halua olla tekemisissä.
Toimii. Edellyttää, että molemmat ovat valmiita panostamaan lapseen ja toisaalta välillä valmiita joustamaan omista tekemisistä toisen vanhemman hyväksi. Ja aatelkaa, meillä ei edes ole viikko-viikko-systeemiä, vaan mennään pääosin lapsen toiveiden mukaan ja tietty kummankin pakollisten työjuttujen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Toimii. Edellyttää, että molemmat ovat valmiita panostamaan lapseen ja toisaalta välillä valmiita joustamaan omista tekemisistä toisen vanhemman hyväksi. Ja aatelkaa, meillä ei edes ole viikko-viikko-systeemiä, vaan mennään pääosin lapsen toiveiden mukaan ja tietty kummankin pakollisten työjuttujen mukaan.
Ai stana, tässä on kyllä se pelko, että lapsi joutuu koville, kun hänen toiveillaan mennään. Lojaalius säilyy...
Toimii, niin kauan kun minä maksan ja hoidan käytännön asiat. Isälle vanhemmuutta on "rahoittaa" elämämme kerran kuussa summalla, jonka lastenvalvoja on osoittanut olevan vähemmän mitä hänen laskelmien mukaan olisi kykenevä ja velvollinen maksamaan. En vaatinut korjausta summaan, koska siinä olisi mennyt loppukin sopu.
Nyt viiden vuoden jälkeen, kun jälkikasvun aikuisuus jo häämöttää, isä on havahtunut siihen että nuohan on ihan hyviä tyyppejä ja on alkanut viihtyä lasten kanssa vähän paremmin.
Mitä yhteishuoltajuudella tässä tarkoitetaan? Sehän on vaan lause paperilla. Ihan sama olisinko yksinhuoltaja. Yksinhuoltajana ei ehkä tarvitsisi hommata toisen vanhemman nimeä esim. lapsen passihakemukseen, eli siltä kannalta olisi helpompaa. Meillä yhteishuoltajuus on siis tarkoittanut sitä, että minä huollan ja lapset vierailevat kerran viikossa isänsä ja tämän uuden perheen luona. Nyt kun lapset ovat jo vähän isompia, niin niitä ei meinaa saada isälleen edes silloin. Miksi? Siksi että isän ja tämän perheen koti ei ole millään tavalla lastemme koti. Heillä ei ole siellä esim omia vuoteita, vaan nukkuvat jollain varapatjalla lattialla. Sitä on meidän yhteishuoltajuus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä yhteishuoltajuudella tässä tarkoitetaan? Sehän on vaan lause paperilla. Ihan sama olisinko yksinhuoltaja. Yksinhuoltajana ei ehkä tarvitsisi hommata toisen vanhemman nimeä esim. lapsen passihakemukseen, eli siltä kannalta olisi helpompaa. Meillä yhteishuoltajuus on siis tarkoittanut sitä, että minä huollan ja lapset vierailevat kerran viikossa isänsä ja tämän uuden perheen luona. Nyt kun lapset ovat jo vähän isompia, niin niitä ei meinaa saada isälleen edes silloin. Miksi? Siksi että isän ja tämän perheen koti ei ole millään tavalla lastemme koti. Heillä ei ole siellä esim omia vuoteita, vaan nukkuvat jollain varapatjalla lattialla. Sitä on meidän yhteishuoltajuus.
Etävanhemmalla pitää olla hyvät tulot, että voi kerran viikossa tapahtuvan vierailun ajaksi hommata lapsilleen omat huoneet ja omat sängyt. Valitettavasti ei kaikilla ole varaa. Toki teidän tapauksessa on muitakin syitä kuin vain oman sängyn puuttuminen.
Hyvin toimii.