Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkavatko lapset leikkiä, jos heitä ei opeta siihen?

Vierailija
16.09.2018 |

Täytyykö lapsille opettaa leikkiminen vai alkavatko kaikki lapset leikkiä, vaikka ei näyttäisi esimerkkiä?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että sun pitää tehdä hiekkakakkuja malliksi.

Vierailija
2/16 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa ne 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset kaikkialla leikkii. Aika monet eläinten pennutkin. Sillä tavalla ne harjoittelee ja omaksuu elämää.

Vierailija
4/16 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan mitä leikillä tarkoitetaan. Joku voi leikkiä ihan oikeita kotitöitäkin tekemällä.

Vierailija
5/16 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy opettaa. Mä olin lapsena vähän leikkimätön lapsi, johon ehkä olisi pitänyt kiinnittää jo lapsenakin vähän enemmän huomiota. 

Mä tykkäsin myös pitää lelut siisteinä ja ehjinä, mikä on varmaan aika omituista lapsilta. Siispä joku lapsi saisi multa upeat aarrekokoelmat. ;)

Vierailija
6/16 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, se on itseasiassa leikin tehtävä.

Vierailija
7/16 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi jonka kanssa ei leikitä, ei opi leikkimään.

Vierailija
8/16 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Teini-iässä alkavat sitten harrastaa seksiä, vaikka eivät olisi kuulleet siitä koskaan mitään.

Vierailija
9/16 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen veljen vaimo oli niin ekologinen, et piti leluja turhana. Esikoisellaan ei juuri leluja ollut, joitakin vanhempiensa vanhoja. Kielsi 2-vuotissynttäreille tuomasta lahjoja. Mun kävi kummilapsi sääliksi ja ostin kivan Fisher Price lelun hahmoineen. Parin päivän päästä lapsosen äiti soitti ja KIITTI lelusta. Kertoi hämmentyneenä, miten lapsi oli leikkinyt pitkät ajat lelulla eikä vaatinut häneltä huomiota sillä aikaa. On muuten saanut tämä lapsi ja sisaruksensa leluja tämän jälkeen. Et kyl ne lapset leikkii, vaikka ei opettaisikaan.

Vierailija
10/16 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ihan noin äärimmäisesti mene. Harvemmin meillä on lapsen (kohta 3v.) kanssa leikitty, vaan silti leikkii aktiivisesti ja keksii lennosta uusia leikkejä.

Juuri äsken laittoi isänsä kesähatun päähän, croksit jalkaan ja tyhjän talouspaperirullaputken kaukoputkeksi. Kertoi olevansa viidakkoseikkailija 👍

Vierailija
11/16 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ihan noin äärimmäisesti mene. Harvemmin meillä on lapsen (kohta 3v.) kanssa leikitty, vaan silti leikkii aktiivisesti ja keksii lennosta uusia leikkejä.

Juuri äsken laittoi isänsä kesähatun päähän, croksit jalkaan ja tyhjän talouspaperirullaputken kaukoputkeksi. Kertoi olevansa viidakkoseikkailija 👍

Onko päiväkodissa tai muussa hoidossa? Onko kavereita? Onko luettu paljon? Tällaisistahan se lähtee.

Tietty voi olla myös poikkeuksellisen mielikuvitusrikas kaveri kyseessä. 

Vierailija
12/16 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko päiväkodissa tai muussa hoidossa? Onko kavereita? Onko luettu paljon? Tällaisistahan se lähtee.

Tietty voi olla myös poikkeuksellisen mielikuvitusrikas kaveri kyseessä. 

Kotihoidossa ollut koko ikänsä, luetaan toki yhdessä, käydään puistoissa, museoissa ja muissa kulttuuripaikoissa, metsäretkillä etc etc. Mutta leikkimiseen harvoin osallistun.

Vierailija
13/16 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ottaa mallia, eli matkii. Leikki(kin) pitää opettaa ja sitä pitää toistaa. Aivan kuten koulussa opetetaan lukemaan ja kirjoittamaan. Useampaan kertaan neuvomalla ja opastamalla normaali lapsi oppii lopulta aakkoset, luku- ja kirjoitustaidon. Sama pätee myös leikeissä ja peleissä.

Vierailija
14/16 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kyllä ole noiden lasten kanssa kauheasti leikkinyt, mutta ovat ne oppineet silti.

Vierailija
15/16 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä terve lapsi alkaa leikkiä itsestään. Mallista. Eli leikkii sitä, mitä aikuiset tekevät oikeasti tai mitä näkee esim. telkkarista. Ei maataloissa ole ennen ehditty lasten kanssa olla, eikä ole ollut edes tapana, mutta silti he ovat osanneet itse keksiä leikkejä.

Vierailija
16/16 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä terve lapsi alkaa leikkiä itsestään. Mallista. Eli leikkii sitä, mitä aikuiset tekevät oikeasti tai mitä näkee esim. telkkarista. Ei maataloissa ole ennen ehditty lasten kanssa olla, eikä ole ollut edes tapana, mutta silti he ovat osanneet itse keksiä leikkejä.

Milteinpä pahempi tämä nykypäivän trendi, jossa aikuiset leikittävät jatkuvasti ja ohjaavat, eivätkä anna tilaa lapsen omalle mielikuvitukselle.

Tuloksena lapsia, jotka eivät keksi itse mitään tekemistä, kaikkeen tarvitaan aikuinen seremoniamestariksi.