Miten älykkäät ihmiset voivat tehdä töitä kehitysvammaisten, kuuromykkien, aivoinfarktipotilaiden tai lasten kanssa?
En siis vertaa noita ryhmiä toisiinsa, vaan otin muutaman esimerkin. Kun älykkäät haluvat usein keskustella älyllisesti. Miten älykkö voi tehdä töitä yleensä vaikkapa minun kanssani? Miten esim. älykäs lääkäri kestää minua, kun en ole älykäs? Minun kanssani kuitenkin joutuu tekemisiin monet korkeakoulutetutkin. Olen tavis.
Kommentit (11)
No jos työkaverina miettii niin mielummin vähän tyhmä mutta mukava työkaveri kuin fiksu mutta veemäinen. Joskus fiksut ihmiset luulee että se fiksuus kompensoi kaiken ja muuten voi olla mikä tahansa preikä. Toki vielä harmillisempi työkaveri on tyhmä ja ilkeä, mutta ei se fiksuuskaan nyt mikään autuaaksi tekevä asia työyhteisössä ole.
Älykkyyttä on niin monenlaista ap.. Sinulta tuntuu joku niistä oleellisista puuttuvan.
Lääkäri-potilasuhteessa on ehkä helppoa lääkärillä, kun hän tietää sen asiakkaan tilan teoreettisen taustan ja osaa suhteuttaa siihen asiakkaan käytöksen ja siten siis sietää asiakasta.
myös älykkäät ihmiset tarvitsevat töitä.
Ja nelonen lisää, että työ on työtä ja siellä pitää sietää kaikenlaisia ihmisiä ja tilanteita. Vapaa-ajalla saa sitten tehdä itseään kiinnostavia asioita ja keskustella niistä itsestään kiinnostavista asioista kenen kanssa haluaa.
Onpa kurja ajattelutapa. Uskoako edes...
Tunnen monta erittäin älykästä hevosnaista... Joillekin on palkitsevinta yrittää hahmottaa kommunikaation mahdollisuuksia epätodennäköisissä tilanteissa. Ja joutua näkemään vaivaa ymmärretyksi tulemisen eteen.
Vaatii todella paljon, että pystyy kommunikoimaan ja saavuttamaan ymmärryksen eri lailla kommunikoivan ihmisen kanssa. Kyse on paitsi perinteisestä älykkyydestä, myös tunneälystä ja harjaantumisen mukanaan tuomasta ammattitaidosta.
Kyllä välillä mietin että mitä ihmettä teen päiväkodissa töissä kun tykkään just syvällisistä keskusteluista ja tehdä älyllisesti haastavia asioita.
Saattaa olla että tunnin aikana keskustelu 1-vuotiaan kanssa on sitä että sanot " se on kukka. Tossa on pallo..." Mutta se on vaan työtä 😉
Kyllä pystyy, jos on tunneälyä. Esim matemaattisesti älykäs ihminen voi olla maailman typerin ihminen, kun pitää kommunikoida muiden ihmisten, saatika kehitysvammaisten kanssa. Olen ikävä kyllä nähnyt hoitoalalla älykkäitä ihmisiä, mutta sosiaalista älykkyyttä ei ole ja se on surullista nähtävää. Kun taas ei-matemaattinen ihminen hoitoalalla voi olla sosiaalisesti, musikaalisesti ja taiteellisesti älykäs. Näitä älykkyyksiä ei vaan yhteiskunnassa arvosteta yhtä paljon, kuin sitä, että olet esim fysiikan tohtori.
Olet ymmärtänyt väärin. Fiksut ihmiset työskentelevät kyseisten ihmisryhmien kanssa, ei tampiot. Typerät ihmiset eivät sellaiseen kommunikointiin koskaan kykenisi.