On lauantai-ilta ja seinänaapurissasi juhlitaan kovaäänisesti. Mitä teet jos kova ääni jatkuu hiljaisuuden alettua?
Olen tällaisessa tilanteessa. Huomenna pitäisi herätä aikaisin, kun olen luvannut menoa. Jos melu jatkuu klo 23 jälkeen, pitäisikö mennä soittamaan ovikelloa? Mitä sanoisin? Entä jos juhlijat ovat väkivaltaisia?
Muuten laittaisin korvatulpat, mutten voi koska pitää kuulla herätyskellon ääni aamulla. Kello on nyt vasta 20.30, mutta en usko että melu loppuu klo 23 mennessä.
Kommentit (16)
Tästä ei ole sinun tilanteeseesi apua, mutta tuskin mitään, sillä itsekin menen usein niin myöhään nukkumaan, ettei se haittaa erityisesti. Asun yo-kylässä, eli täällä normisettiä.
Minulla on vain yksi seinänaapuri, ja ollaan ihan hyvissä väleissä hänen kanssaan, olen mm auttanut häntä kerran. Hän näki ikkunasta, että mulla on paljon kasveja, ja kysyi, osaanko auttaa, kun hällä on siemeniä jotka tahtois istuttaa. :D Hän on hiljainen, mutta jos tuollainen tilanne tulisi, niin varmaan hyvät naapuruussuhteet auttaisivat ja pyynnöstä hiljentäisivät volyymia.
Mun nuoruudessa naapurit soitti poliisit. Meidän bileet loppui siihen. Soita poliisit.
Laitat sen kännykän/kellon pään viereen ja korvatulpat, siihen ääneen herää kyllä. Toki jos se ei huvita niin odotat jonkin aikaa hiljaisuuden alkamisen jälkeen, käyt naapurin ovella, esität asian ystävällisesti(!). Joko pahoittelevat ja lopettavat mökänsä tai jos eivät ja varsinkin käyttäytyvät aggressiivisesti niin odotat hetkisen ja soitat poliisit (ja heille kerrot koittaneesi pyytää hiljentymään). Teet myös ilmoituksen isännöisijälle jos joudut poliisit soittamaan.
Jos ensimmäinen kerta, eikä vielä hiljaisuusaika, en tekisi mitään. Mutta jos toistuva möykkä jatkuu pitkälle yöhön, niin menisin mahdollisimman ystävällisesti mutta päättäväisesti ovelle sanomaan, että on aikainen herätys, ja pyytäisin olemaan hiljempaa. Vaikka jonkun toisen naapurin kanssa, jos muitakin häiritsee.
Soitat poliisit. Sitten arkena ilmoitus isännöitsijälle. Voivat sitten varmistaa poliisiltakin että häiriötä on ollut, niin ei jää sana vastaan sanaa -tilanteeseen ja ääliöistä voi päästä joskus eroonkin.
No millaista porukkaa siellä asuu? Lähtevät varmaan baariin viimeistään 23-24. Älä nyt vielä revi pelihousuja.
En mitään jos se ei ole joka viikonloppu toistuvaa meteliä.
Seuraava on aina toiminut: pyjama päälle klo 23 ja koputtamaan naapurin ovelle. Kun tulevat avaamaan, tervehdi ystävällisesti ja kerro että olet menossa nukkumaan ja huomenna on aikainen herätys. "Voisitteko olla niin kilttejä ja olla hiljempaa, että saan nukuttua. Kiitti tosi paljon!" Ystävällinen mutta jämäkkä, ei nöyristelyä, ei aggressiota.
Jos mökä jatkuu, valita maanantaina isännöitsijälle. Jos uhkailevat, soita poliisille. Kauniita unia!
Vierailija kirjoitti:
Mun nuoruudessa naapurit soitti poliisit. Meidän bileet loppui siihen. Soita poliisit.
Meille tais muutaman kerran käydä samanlailla....
Riippuu onko kertaluontoinen juttu vai jokalauantaiset bileet. Kerran voisin katsoa sormien läpi, mutta sen jälkeen menisin ovelle tai soittaisin poliisit.
Menen soittamaan ovikelloa klo 23:30, sanon, että voisitteko pitää pienempää ääntä ja laittaa musiikin pois, olen menossa nukkumaan. Jos ei lopu, menen uudestaan ja sanon, että seuraavaksi soitan poliisit. Ei ole tarvinnut soittaa.
Mummiäs käy vetämässä turpiin. Hiljaista tulee.
Kyllä herätyksen yleensä kuulee korvatulppienkin läpi. Tai no en tiedä millaiset superkorvatulpat sulla on, tai miten ihmeen hiljainen herätys...
En mitään. Bileet naapurissa ei häiritse mun nukkumista.