Ensitreffit alttarilla 2018 spin-off eli OT-kaatopaikka [Ava]
Tähän ketjuun kaikki EA-sivujuonteet, jotka eivät ole EA-keskustelun kannalta olennaisia.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Joo, vaikka ne pedagogiset sivuaineopinnot :D
Joo mutta niihin tuli jo ratkaisu ja se case on closed, se tamperelainen uhoaja hävisi jutun. Älä silti väheksy, se oli jopa EA-juttuja tärkeämpi kysymys ;) .
EA-ketjussa oli vielä esitetty postauksia ja kysymyksiä koskien yliopiston pedagogisia.
"Tiedän että tämän keskustelun piti olla jo kuollut ja kuopattu, mutta pakko huomauttaa, että todellakin voi opiskella pelkät perusopinnot. Sivuaine se on siinä kuin muutkin. Itse tein pelkät perusopinnot ja totesin, että ei ole niin paljon kiinnostusta, että tekisin aineopinnotkin."
Jätit auskultoinnin kesken? No, mahdollista sekin. Tai sitten mahdollista se, että puhut kasvatustieteestä etkä pedagogisista. Okei, jos mennään nyt tosi knoppitasolle, niin esim. yliopiston henkilökunta voi suorittaa YPE-perusopinnot. Lisäksi, kuten aiemmin sanoin, joissain paikoissa kasvatustieteen perusopinnot ovat osa pedagogisia.
Sille, joka kaivoi aimo kasan linkkejä: olen n+1 kertaa todennut, että pedagogiset lasketaan tavalliseen tapaan tutkinnon rakenteessa sivuaineeksi. Lienee turha palata toistuvasti asiassa siihen, ettemmekö olisi tästä samaa mieltä. Olen myös perustellut, miksi kyseessä ei ole ihan tavanomainen sivuaine minun mielestäni. Mutta kerran vielä:
1) Kokonaisuus, ei siis tavalliseen tapaan perusopinnot, aineopinnot, mahdollisesti syvärit.
Joo, aina voi toki todeta, että mitä sitten. Että kuka on sanonut, että sivuaine ei voisi olla kokonaisuus. Quite right. Mennään siis eteenpäin.
2) Opehommissa on yleinen tapa puhua sivuaineista siten, että ne ovat aineita, joita opetetaan (tai joita on muuten luettu) tai joita on luettu muuten vaan, koska kaikki tekevät pedagogiset, joten ei kenenkään tarvitse niitä erikseen mainita. Toisaalta yleinen kysymys on sekin, että "ooks sä tehnyt jo pedagogiset?" eli jälleen käytetään ihan niiden omaa nimeä. Kuten joku totesi, että tämä on opettajakeskeinen ajattelutapa, niin voi olla, mutta tsadaa, Vesahan ON opettaja! Hyvin yleistä on sanoa, että "tein vuonna x sivuaineita ja vuonna y pedagogiset", erottaen ne näin toisistaan.
3) Pedagogiset edellyttävät tiettyjä opintoja ja mahdollisesti tiettyä aineyhdistelmää ennen pedagogisten suorittamista; näin ei pääsääntöisesti ole yhdenkään tavanomaisen sivuaineen ottamisen kohdalla. Painotan, pääsääntöisesti.
4) Pedagogiset voi suorittaa myös tutkinnon jälkeen, jolloin sivuainetermi katoaa automaattisesti. Sen sijaan kaikkien kohdalla pätee tällöinkin termi "opintokokonaisuus" tai ihan vaan pedagogiset.
Et taida olla ihan hirveästi hakenut opehommia, jos ei ole todella tullut vastaan satojen hakemusten joukossa yhtäkään hakemusta, jossa kysytään erikseen pedagogisista.
Joo, minun näkemyksessä mennään semanttisesti tietylle pilkunviilaustasolle. Eli siis jos joku puhuu vain tutkinnon rakenteesta ja nopista ja tarkoituksena on ensisijaisesti tehdä opinnoissa vain kolmijako erilaisten opintojen suhteen, niin siitä voimme kaikki olla samaa mieltä, että ihan perussivuaineen tapaan nämäkin käyttäytyvät.
Tänne ketjuun ei ole tarkoitettu silti asiattomat kommentit. Eli siis juu, keskustelu jatkukoon täällä, mutta toivon mukaan asiallisena.
Terv. Uhoaja (?)
Vierailija kirjoitti:
Jätit auskultoinnin kesken? No, mahdollista sekin. Tai sitten mahdollista se, että puhut kasvatustieteestä etkä pedagogisista. Okei, jos mennään nyt tosi knoppitasolle, niin esim. yliopiston henkilökunta voi suorittaa YPE-perusopinnot. Lisäksi, kuten aiemmin sanoin, joissain paikoissa kasvatustieteen perusopinnot ovat osa pedagogisia.
Tottakai opettajan pedagogisetkin voi keskeyttää. Ei niissä ole kyse yhdestä 60 op kurssista vaan opintokokonaisuudesta, jolloin voi suorittaa vain osan kokonaisuudesta. Silloin ei tietenkään saa opettajan pätevyyttä.
Joo, vaikka ne pedagogiset sivuaineopinnot :D