Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten syvästi kehitysvammaisen ihmisarvoa loukkaa jos sängyssä on laidat

järkikadonnut
14.09.2018 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201809142201189852_u0.shtml

Tämä maailma on kyllä mennyt ihan hulluksi näissä ihmisarvo ja tasa-arvo kysymyksissä paikoitellen.
Miten sitten pyörätuoli tai esimerkiksi vammaisilla käytettävät seisomatuet johon heidän sidotaan kiinni että pysyvät pystyasennossa. Ja muut vastaavat apuvälineet.

Mihin ihmiskunnasta on järki katoamassa.
Onko sitten pienten lastenkin nukuttainen pinnasängyssä ihmisarvoa loukkaava. Pitääkö vauvojenkin antaa herätessään valetaa vapaasti ja tippuilla vaikka portaikosta.

Tekee todella pahaa noiden vanhempian puolesta jotka pyrkii suojaaman lastaan ja turvaaman hänen elämäänsä. Sitten ihmiset jotka eivät tajua asioista yhtän mitään alkavat moralisoida.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoja ajatuksia täällä...

Vierailija
2/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tää on hulluudessaan huvittavaa. Mitähän tää ihmisoikeustyyppi oikein ajattelee tälläisen monivammaisen ihmisen tarvitsevan tehdä yöaikaan jota nämä turvaksi asetetut laidat sängyssä estävät häneltä.

Jos nyt vaikka tulisi tulipalo niin ilman toisen ihmisen apua ei tälläinen henkilö pääse ulos vaikka makaisi pelkällä matolla keskellä lattiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, ihan perus järki tuntuu kadonneen monessa kohtaa. Esim. vaikeasti vammaiselle ihmiselle ko. sänky on nukumapaikan ohella myös apuväline, jolla varmistetaan turvallinen nukkuminen.

t. Vaikeasti vammaisen lapsen äiti

Vierailija
4/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oikeasti kehitysvammaisenkin sängystä putoamisen estää ihan riittävän hyvin sellainen 15-20cm laita, sen ei tarvitse olle puolen metrin korkuinen kalteriseinä.

Vierailija
5/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites mielenterveyspuolella nuo suljetut osastot joissa potilas on lukkojen takana. Onko tämäkin ihmisarvokysymys. Pitäskö vaan ihmisen päästä vaikka psykoosissa vapaasti liikkumaan ja vaikka hyppämään parvekkeelta halutessaan. Olisko se ihmisarvoa sitten.

Vierailija
6/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oikeasti kehitysvammaisenkin sängystä putoamisen estää ihan riittävän hyvin sellainen 15-20cm laita, sen ei tarvitse olle puolen metrin korkuinen kalteriseinä.

Onko kaikki kehitysvammaiset mielestäsi samnalaisia ja samanasteisia. Osalle takuulla riittää. Mutta sitten on niitä jotka pääsevät liikkumaan sen verran että tuollainen korkeus ei estä esim putoamista. Ja kun vammaisen ihmisen luusto saattaa olla kovin haurasta ja hän kun ei putoa samalla tavalla kuin normi ihminen.

Vierailija
7/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pistää silmään tuo, että kyseinen henkilö ei kävele tai seiso itse ja silti sängyssä on noin korkeat laidat. Miksi? Siis varmaan toimiva sänky tarpeeseen, mutta tuleehan tuosta vähän häkkifiilis.

Vierailija
8/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kaikenmaailman "asiantuntijat" pitäisi viedä hitto päiväksi pariksi töihin kaikkiin hoitopaikkoihin, kotihoitoon, päiväkoteihin jnee.

Saattas silmät avautuu hiukan.

Vierailija
9/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vammainen joka makaa vain sängyssä ymmärtää häkkifiiliksestä kysyn mä vaan?

Vierailija
10/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaa, jos henkilö ei kuntonsa puolesta tarvitse tuollaista sänkyä. Miten heppoisin perustein sänkyä käytetään?

Henkilölle, jolle sängystä putoaminen on terveysriski, sänky on varmaan paikallaan.

Vierailija
11/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla pistää silmään tuo, että kyseinen henkilö ei kävele tai seiso itse ja silti sängyssä on noin korkeat laidat. Miksi? Siis varmaan toimiva sänky tarpeeseen, mutta tuleehan tuosta vähän häkkifiilis.

Ja nää vanhemmatko ei sitten itse mielestäsi osaa määritellä sitä kuinka heidän lapsensa liikkuu ?

Vaikka ei kävelisi tai liikkuisi muutoin kuin peffallaan niin silti esimerkiksi pystyy kurottumaan matalan reuna yli jolloin voi tipahtaa vaikkapa niskä edellä lattiaan. Tai tod.näk esim koukistunut käsi edellä jolloin murtumia helposti tulee.

Vierailija
12/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ehdi lukea muiden vastauksia, mutta siis jos omasta lapsestani olisi kyse, ajattelisin ennemmin turvallisuutta, eli putoamisen estämistä. Esim. itte kun olin sairaalassa potilaana, niin vetäisin itse sänkyyn laidat putoamisen estämiseksi. Olin vaan iloinen että sellaiset laidat oli!!

Vierailija
13/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loukkaa, jos henkilö ei kuntonsa puolesta tarvitse tuollaista sänkyä. Miten heppoisin perustein sänkyä käytetään?

Henkilölle, jolle sängystä putoaminen on terveysriski, sänky on varmaan paikallaan.

No vanhemmatahan juuri selittävät jutussa että ovat toivoneet tälläistä sänkyä koska on terveysriski.

Vierailija
14/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne loukkaavat niitä, koska vaikeavammaisillakin pitää olla oikeus pudota sängystä he sitä jos haluavat.

Vierailija
15/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suututtaa tämä nykyinen typeryys. Kaikki on loukkaavaa. Tässäkin tapauksessa sänky on apuväline ja on estämässä loukkaantumista, missä maalaisjärki?

Vierailija
16/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän tasoinen henkilö on mahdollisesti kehitystasoltaan noin yksivuotiaan tasolla tai nuoremman joten silloin voidaan kysyä onko se yksi vuotiaan vauvan nukuttaminen häkkisängyssä yhtä pahaa.

Vierailija
17/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itsellä on laita omalla puolella sänkyä, n. 40cm korkea. Näen todella usein painajaisia ja saan unihalvauksia, joiden takia aikaisemmin löysin itseni lattialta melkein joka yö. Välillä löin pääni, välillä oli kyynärpäät mustana tai polvet "tohjona". Laidan asentamisen jälkeen olen säästynyt monelta kuhmulta, mustelmalta ja särkevältä niveleltä. Joten jos jollekin on omaksi parhaaksi että sängyssä on laidat, niin silloin niitä täytyisi käyttää vaikka (esim. kehitysvammainen) henkilö itse olisi niitä vastaan, varsinkin jos oma ymmärrys ei riitä ymmärtämään mikä on itselle parhaaksi

Vierailija
18/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites mielenterveyspuolella nuo suljetut osastot joissa potilas on lukkojen takana. Onko tämäkin ihmisarvokysymys. Pitäskö vaan ihmisen päästä vaikka psykoosissa vapaasti liikkumaan ja vaikka hyppämään parvekkeelta halutessaan. Olisko se ihmisarvoa sitten.

Tai syvästi dementoitunut vanhus jolla on laidat sägyssä tai lepovyöt? Onko se sitten parempi että tipahtaa sinne lattialle ja murtaa lantionsa kun jalat eivät kanna? Näitäkin ikäviä tapauksia on nähty.

Vierailija
19/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yksivuotias loukkaantuu syvästi joutuessaan pinnasänkyyn. Otamme hänet viereen, mutta jos hän jossain laitoksessa jostain syystä olisi ja ilman jatkuvaa valvontaa, saisi kyllä nukkua vaikka missä häkissä, kunhan ei vain putoaisi.

Vierailija
20/24 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites lepositeet ja pakkopaidat sitten?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme