Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etäkoti ja lasten ruokailu

Vierailija
11.09.2018 |

Minun kodissani syödään suositusten mukaan. Etäkodissa ruuat ovat toisenlaiset. Lapset rakastavat sitä ruokaa ja voivat hyvin aina viikon siellä olon jälkeen. Olen kuitenkin äiti ja minulla pitäisi olla oikeus määrätä lasten ruuasta. En halua, että lapset saavat suositusten vastaista ruokaa. Miten etenen asiassani?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin ruoka ei ole lapselle vaarallista (eli sisältää aineita joille lapsi on voimakkaasti tai hengenvaarallisesti allerginen), niin voit vain esittää toiveen (jota etän ei ole pakko noudattaa) ruokavaliosta (jos asiallisesti niin ehkä paremmin otetaan vastaan esim. että voisiko salaatin/kasvisten määrää lautaselle lisätä).

Molemmat vanhemmat yhtäläisesti oikeutetut päättämään lasten asioista ja toimimaan omana aikanaan miten haluavat, ei toinen voi määrätä mitä ostetaan/syötetään.

Mutta varmaan hieman provoa, kun pitäis olla ihan selvää.

Vierailija
2/11 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provotutka valpastuu nyt kyllä. Toteanpa silti, että suositukset ovat niin sallivat, että niiden sisällä voi syödä hyvin monin eri tavoin. Vaikea uskoa että lapset saisivat täysin suositusten vastaista ruokaa ja voisivat silti hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voivat hyvin viikon etällä olon jälkeen? Voiko ne muuten sitten huonosti?

Vierailija
4/11 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provotutka valpastuu nyt kyllä.

Joo, tää on näitä ruokavaliohihhuleita, joilla on paljon sanottavaa, mutta mielikuvitus ei ihan riitä kirjoittamaan uskottavia tarinoita. 

Vierailija
5/11 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset voivat hyvin viikon etällä olon jälkeen? Voiko ne muuten sitten huonosti?

Onhan noilla kaikkea kremppaa, mutta nehän ollaan hoidettu lääkkeillä.

Vierailija
6/11 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla oikeassa, nro 4. Rasvauskovais/karppaushihhuli?

Vierailija
7/11 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ihan oikeasti usko tätä sun tarinaa. Masentavaa, että joku ihminen käyttää aikaansa tällaiseen. Jos sulla on mahtava ruokavalio ja se saa sut voimaan hyvin, tee jotain positiivista tällaisen ärsyttävän länkytyksen sijaan.

Vierailija
8/11 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla oikeassa, nro 4. Rasvauskovais/karppaushihhuli?

No jotain sinne päin, villinä korttina voi tietty olla joku paleoon hurahtanut.

Vierailija
9/11 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vaan vastauksista! Tosin niistä huomasin, että yksikään ei ollut mun tekstiä ymmärtänyt. Miksi minua haukutaan, jos haluan lapsilleni suositusten mukaista ruokaa?? AP

Vierailija
10/11 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vaan vastauksista! Tosin niistä huomasin, että yksikään ei ollut mun tekstiä ymmärtänyt. Miksi minua haukutaan, jos haluan lapsilleni suositusten mukaista ruokaa?? AP

Koska on olemassa sellainen ilmiö kuin kognitiivinen dissonanssi. Vaikka ihmiset eivät tuntisi tätä käsitettä nimeltä, se on silti ihmisen käytökseen liittyvä, tunnistettava asia. Kognitiivinen dissonanssi tarkoittaa kahden ristiriitaisen kognition kokemista ja se syntyy siitä, kun ihmisen tiedot ja asenteet ovat ristiriidassa. Ihminen pyrkii vähentämään kognitiivista dissonanssia muuttamalla käyttäytymistään. Eli jos tämä aloitus olisi totta (etävanhemmalla lapset syövät paremmin ja voivat paremmin, muuten tarvitsevat lääkkeitä hyvinvointiin), olisi kaksi vaihtoehtoa: joko sinä olisit huomannut ruokavalion vaikutuksen hyvinvointiin ja muuttanut itsekin lasten ruokavaliota. Toinen vaihtoehto olisi se, että et huomaisi muutoksia lasten hyvinvoinnissa, tai ainakaan yhdistäisi niitä lasten ruokavalioon (Ja kun ajatellaan sitä, miten asiat menevät oikeassa maailmassa: etävanhempi on se vanhempi, jonka luona ollaan vähemmän kuin lähivanhemman luona. Ruokavaliomuutokset eivät näy lasten terveydentilassa parin päivän, tai edes viikon jälkeen.)

Ihmisen käyttäytymisen tuntien ei olisi mahdollista, että tekisit avauksen, jossa kerrot etävanhemman tarjoaman ruuan vaikuttavan positiivisesti lapsiin, mutta sinä et voi vastaavaa ruokavaliota toteuttaa, koska se ei muka ole "suositusten mukainen". Siksi tämä on provo. Ja vieläpä sellainen provo, jota täällä esiintyy aika usein.

Vierailija
11/11 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä etä heille syöttää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan