Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suku, jossa on mielenterveysongelmia...

Vierailija
11.09.2018 |

Toisinaan voi olla niin, että nämä hoidon parissa olevat sukulaiset ovat psyykkisesti muuta sukua terveempiä, koska he ovat tietoisia omasta oireilustaan ja hoitavat mielenterveyttään. Muilla suvussa voi olla samanlaista oireilua, mutta diagnoosit puuttuvat, koska ihmiset eivät halua hakeutua hoidon piiriin. Surullista!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitaako diagnoosi sitä että sairaus on hoidossa ja diagnoosin puuttuminen sitä että oireita ei voisi hoitaa esim. itse?

Vierailija
2/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidon hakemista estetään leimaamalla kaikki tulevat fyysiset sairaudet henkisiksi.

Minulla on pitkä hoitohistoria. Olen saanut asiallista hoitoa kaikkiin fyysisiin oireisiini, joiden takia olen työterveyshuollossa, terveyskeskuksessa tai sairaalassa käynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitaako diagnoosi sitä että sairaus on hoidossa ja diagnoosin puuttuminen sitä että oireita ei voisi hoitaa esim. itse?

Täällä moni kertoo hoitavansa esimerkiksi itsediagnosoimaansa masennusta alkoholilla. Jos tällainen masentunut ihminen olisi psykiatrisen hoidon piirissä, niin häntä kehotettaisiin lopettamaan masennusoireita ylläpitävä alkoholilla läträäminen ja etsittäisiin toimivia hoitokeinoja.

Mielenterveysongelmien hoidosta vastaavalla psykiatrilla on keskimäärin laajemmat tiedot mielen sairauksista ja niiden hoitamisesta kuin perusgooglettajalla. Itsediagnosointiin turvautuva voi diagnosoida oireensa helposti väärin ja jää virallisen hoidon alkupuolelle. Silloin apua on saatavilla paljon vähemmän.

Vierailija
4/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia sukuja on paljon. Ne leimataan, jotka nostavat ongelmia esiin. Helpompaa on olla hiljaa.

Vierailija
5/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni kertoo hoitavansa esimerkiksi itsediagnosoimaansa masennusta alkoholilla. Jos tällainen masentunut ihminen olisi psykiatrisen hoidon piirissä, niin häntä kehotettaisiin lopettamaan masennusoireita ylläpitävä alkoholilla läträäminen ja etsittäisiin toimivia hoitokeinoja.

Mielenterveysongelmien hoidosta vastaavalla psykiatrilla on keskimäärin laajemmat tiedot mielen sairauksista ja niiden hoitamisesta kuin perusgooglettajalla. Itsediagnosointiin turvautuva voi diagnosoida oireensa helposti väärin ja jää virallisen hoidon alkupuolelle. Silloin apua on saatavilla paljon vähemmän.

Masentunut harvemmin pääsee psykistrille ja vaikka pääsisikin ei se takaa onnistunutta hoitoa. Kun masentunut hoitaa ongelmaa itse alkoholilla ja hakee lääkäriltä lääkket masennukseen hänestä tulee sekakäyttäjä.

Vierailija
6/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentunut harvemmin pääsee psykistrille ja vaikka pääsisikin ei se takaa onnistunutta hoitoa. Kun masentunut hoitaa ongelmaa itse alkoholilla ja hakee lääkäriltä lääkket masennukseen hänestä tulee sekakäyttäjä.

Kyllä moni pääsee hoidon piiriin, kun apua hakee. Täällä vain halutaan pitää yllä tuollaista mielikuvaa, ettei apua olisi saatavilla. Ei ole silloin, jollei sitä hae.

Vierailija
7/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni pääsee hoidon piiriin, kun apua hakee. Täällä vain halutaan pitää yllä tuollaista mielikuvaa, ettei apua olisi saatavilla. Ei ole silloin, jollei sitä hae.

Tää on kyllä ihan mielikuva joka tulee töissä sairaalassa. Alkoholi ongelmainen nyt vain ei lopeta juomista sillä että hänelle sanotaan että tässä on lääkkeet, älä ota niiden kanssa alkoholia. Hän käyttää molempia.

Toki meillä on paljon ihmisiä jotka hoitaa mielenterveyttään sukurasitteen takiakin ihan ilman lääketieteellistä hoito tai alkoholia. Sekä niitä jotka hakevat lääketieteellistä hoitoa ennen kuin turvautuvat alkoholiin.

Vierailija
8/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin mahdollista.

Vanhempani sisaruksista kolmella on mt-ongelmia. Kaksi heistä ei suostu hoitoon, koska he uskovat olevansa terveitä. Erittäin ikävä tilanne, koska apua on saatavissa. Kolmas vietiin masennusvaiheessa psykiatriselle osastolle. Hän on bipolaarinen eikä ymmärrä olevansa sairas. Hän oli kauhistuttava maniavaiheessa.

Minulla on henkisesti terveen paperit psykiatrilta. Sairastin syöpää eikä päästäni viirannut, kuten yrityksessä luultiin, kun olin paljon poissa. Kortisonivaiheen aikana olin maaninen, mitä pidin kauhistuttavana.

Olen absolutisti, joten toivon, että vältyn kyseisen vanhemman suvun sairauksilta. Hän jälkimmäisessä perheessään on mt-ongelmainen.

Alkoholi vaikeuttaa monen mt-ongelmaisen elämää.

Vierailija
9/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan 70%:lla ihmisistä on mielenterveydellisiä ongelmia. Mieleltään terveet on vähemmistössä.

Vierailija
10/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan 70%:lla ihmisistä on mielenterveydellisiä ongelmia. Mieleltään terveet on vähemmistössä.

Mihin tutkimuksiin viittaat? Linkkejä?

Vierailija
11/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Olen perheestä/suvusta jossa tuntuu olevan paljon rasitetta. Minä ja yksi sisarukseni olemme hakeutuneet hoitoon. Meidät onkin sitten muun suvun puolesta leimattu hulluiksi ja pidetään vähän tyhminä ja toistaitoisina.

No. Pitäkööt tunkkinsa. Minun ei tarvitse pitää yhteyttä epävakaita ja narsistisia piirteitä ilmaiseviin sukulaisiin (tai altistaa lapsiani sille) vaan yritän säännöstellä voimavarojani ja rakentaa omaa elämääni.

Vierailija
12/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidossa olevat sukulaiset ovat virallisesti sairaita. Diagnoosi -> sairaus. Muut ovat virallisesti terveitä.

Vierailija
14/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidossa olevat sukulaiset ovat virallisesti sairaita. Diagnoosi -> sairaus. Muut ovat virallisesti terveitä.

Kyllä, virallisesti näin. Käytännössä silti mielenterveys voi olla paljon huonommassa kunnossa niillä, jotka eivät hoidon piirissä ole.

Vierailija
15/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, virallisesti näin. Käytännössä silti mielenterveys voi olla paljon huonommassa kunnossa niillä, jotka eivät hoidon piirissä ole.

Yleisemmin niillä jotka ovat hoidon piirissä, on mielenterveys huonossa kunnossa.

Vierailija
16/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta ellei diagnoosia ole, miten sinä itse itseäsi "hoidat", paitsi tietenkin viinalla? Se onkin tunnetusti hemmetin hyvä hoitomuoto kaikkeen. 

Vierailija
17/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muka olemassa sukuja, joissa ei ole mielenterveysongelmia? Naurettava ajatus, koska joka kolmas vähintään masentuu, ellei pahempaa.

Vain täysin tyhmä voi pysyä mieleltään terveenä tässä maailmassa ja tässä ajassa. Sellainen, jolla ei ole korvien välissä mitään, mihin voisi vika tulla.

Vierailija
18/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suvussa muutamalla mt-ongelmia, päätitkö leimata koko suvun mt-ongelmaiseksi??

Vierailija
19/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisemmin niillä jotka ovat hoidon piirissä, on mielenterveys huonossa kunnossa.

Keskimäärin varmaan näin, mutta moni jättää silti mt-ongelmansa hoitamatta siksi, jottei huono mielenterveyden tila paljastuisi muille.

Vierailija
20/22 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suvussa muutamalla mt-ongelmia, päätitkö leimata koko suvun mt-ongelmaiseksi??

Jos luit aloituksen, niin pohjustin siinä näin: "toisinaan voi olla..." Jos sinä koet sen takia leimautuvasi jotenkin, niin se saattaa kertoa jotain sinusta. Aloituksessa en väittänyt, että tämä koskisi kaikkia sukuja.