Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko maalikylä=Tikkurila?

Vierailija
09.09.2018 |

Vai missä on tuollainen paikannnimi?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalikylässä on joitain palveluita, kuten kauppa :) ehkä pankkiautomaattikin edes.

Vierailija
2/9 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen isommasta kylästä käytetty nimitys, koska vauraamman kylän talot oli maalattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paikannimi. On yleisnimi. Lopeta trollaaminen ja lue kirjallisuutta niin opit.

Vierailija
4/9 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalikylässä on joitain palveluita, kuten kauppa :) ehkä pankkiautomaattikin edes.

Eli kaikki taajamat on niitä?

Vierailija
5/9 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole paikannimi. On yleisnimi. Lopeta trollaaminen ja lue kirjallisuutta niin opit.

Neljänkymmenen vuoden aikana lukemissani kirjoissa, ei edes Kalle Päätalon romaaneissa, ole mainittu sanaa maalikylä. Sana on tullut vastaan ensimmäisiä kertoja vasta tänä vuonna.

Vierailija
6/9 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue Hilja Valtosen kirjoja, sana löytyy kyllä sieltä. sieltä löytyy myös sana taajaväkinen > nyk. Taajama.

Vierailija
7/9 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvassa Lampaansyöjät oli musiikkikappale missä joku lauloi "Maalikylään". Ainoa kerta kun olen siitä kuullut. Ei avautunut.

Olisi kiva jos joku vastaisi kysymykseen, eikä pätisi tyyliin "mä tiedän mutta en kerro, ostakaa kirja. lällällää"

Vierailija
8/9 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elokuvassa Lampaansyöjät oli musiikkikappale missä joku lauloi "Maalikylään". Ainoa kerta kun olen siitä kuullut. Ei avautunut.

Olisi kiva jos joku vastaisi kysymykseen, eikä pätisi tyyliin "mä tiedän mutta en kerro, ostakaa kirja. lällällää"

Kyllähän se tuolla edellä jo kerrottiin. Sadan vuoden takainen ilmaus, jolla erotettiin kirkonkylät syrjäkylistä, joissa ei ollut varaa edes punamullata talojen seiniä. Siis sana on jostain Kainuusta tai muualta perämetsistä. Aika varma olen, että esim. Veikko Huovinen on sitä käyttänyt.

Vierailija
9/9 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan tuohon vastattiin.

Ennen oli usein niin että "metsäläisten" mökit oli harmaata hirttä, samoin saamelaisten kodat yhtälailla harmaita. Maalattuja taloja löytyi vain isommista, vauraammista kylistä, joissa käytiin kauppaa tekemässä.