Aktiivisuusrannekkeet huijausta, ei ihme ettei paino tipu
https://yle.fi/uutiset/3-10387226
Olin aina luullut että liikun tarpeeksi kun mittari niin sanoo, silti paino noussut hitaasti.
Kommentit (9)
Ei se aktiiviranneke tee mitään sun puolestasi.
Mittarilla on väliä ja luultavasti käyttäjälläkin. Oman kokemuksen mukaan Nokian/Withingsin 10 000 (ja pitää oikeasti kävellä askelpituudellani se 8 km päivä) on Polarin ja Suunnon mittareilla jopa 15 000. Välillä on ollut kaksi mittaria ranteessa tai ranteissa ja ero on melkoinen nimenomaan kävelylenkkien ulkopuolisen aktiivisuuden osalta. Fitbit asettuu näiden välimaastoon ja ainakin Garminin vanhemmat mallit olivat melkoisen tarkkoja.
suunto999 kirjoitti:
Olin aina luullut että liikun tarpeeksi kun mittari niin sanoo, silti paino noussut hitaasti.
Niin, tässäkin asiassa olisi tietystiihan hyvä käyttää omaa järkeään, eik äuskoa sokeasti mittaria. Jos olet istunut koko päivän kutomassa ja korkeintaan sen lisäksi ajanut moottoripyörällä mäkkärin drive iniin ja takaisin, pitää olla tavallisen hölmö, jos kuvittelee, että on ollut tarpeeksi aktiivinen, kun aktiivisuusranneke sanoo 101 %. Kuvittelisi jotenkin, että ihminen itse tajuaa, milloin mittari näyttää oikean suuntaista tulsota ja milloin ei. Jos et ole kävellyt kuin jääkaapille ja takaisin ja mittari sanoo 12 000 askelta, kuvittelisi oudompi, että ihan itse tajuat, että se mittari on ottanut ne askeleet siitä sukan kudonnasta ja todellisuudessa olet ollut juuri niin passiivinen kuin tiedätlin olleesi. Ihmiset on kyll ävälillä hassuja, kun unohtavat kaiken järjen käytön ja tuijottavat jotain laitteita ja appeja sokeasti.
suunto999 kirjoitti:
Oisit ottanut asioista selvää etkä luullut. Ei se liikkuminen tarkoita sitä että saa vastapainoksi mättää kilon irtokarkkeja tai mega-aterian hesellä.
Paino putoaa vain annoskokoa tarkkailemalla ja sitä pienentämällä.
Kannattaa ostaa Garmin vivo. Ei anna ainakaan liian optimistisia askelmääriä ja askeleet saa muutenkin virittää ylipitkiksi (vähemmän askelia matkalla)
Ei se liikkuminen, vaan syöminen.
Ihmisen paino on aika monen asian tekijä, jos sitä lähdetään oikein osiinsa purkamaan. Ei pelkät kalorit, vaan myös se, mistä ruoka koostuu. Mikä on suolistobakteerikantasi. Sairaudet, lääkkeet, aineenvaihdunta, stressi, tupakointi... myös geenit, mutta ei ne kaikkea määrää.
Sitten tulee se liikunta. Kuinka paljon siitä on aerobista, paljonko voimaharjoittelua, kuinka pitkäkestoista ja kuinka aktiivinen on päivän aikana.
Uni. Unen laatu vaikuttaa juurikin siihen aiemmin mainittuun aineenvaihduntaan.
Ikääntyminen. Jos sitä painoa vaan kertyy hiipien, niin eiköhän se ole merkki siitä, että tarttee tehdä jotain toisin eikä vaan tuijottaa sitä että näin on ennenkin eletty.
Vierailija kirjoitti:
suunto999 kirjoitti:
Oisit ottanut asioista selvää etkä luullut. Ei se liikkuminen tarkoita sitä että saa vastapainoksi mättää kilon irtokarkkeja tai mega-aterian hesellä.
Paino putoaa vain annoskokoa tarkkailemalla ja sitä pienentämällä.
Kuvitteletko tosiaan että se ylipaino tulee syömällä kilon karkkisäkkejä ja mega-aterioita hesellä? Pelkästään se että kerran viikossa käy syömässä yhden normaalikokoisem hampurilaisaterian voi riittää siihen ettei paino putoa,vaikka söisi muuten kevyesti.
Vierailija kirjoitti:
suunto999 kirjoitti:
Niin, tässäkin asiassa olisi tietystiihan hyvä käyttää omaa järkeään, eik äuskoa sokeasti mittaria. Jos olet istunut koko päivän kutomassa ja korkeintaan sen lisäksi ajanut moottoripyörällä mäkkärin drive iniin ja takaisin, pitää olla tavallisen hölmö, jos kuvittelee, että on ollut tarpeeksi aktiivinen, kun aktiivisuusranneke sanoo 101 %. Kuvittelisi jotenkin, että ihminen itse tajuaa, milloin mittari näyttää oikean suuntaista tulsota ja milloin ei. Jos et ole kävellyt kuin jääkaapille ja takaisin ja mittari sanoo 12 000 askelta, kuvittelisi oudompi, että ihan itse tajuat, että se mittari on ottanut ne askeleet siitä sukan kudonnasta ja todellisuudessa olet ollut juuri niin passiivinen kuin tiedätlin olleesi. Ihmiset on kyll ävälillä hassuja, kun unohtavat kaiken järjen käytön ja tuijottavat jotain laitteita ja appeja sokeasti.
Tämä!
Minulla on jo kolmas aktiivisuusmittari menossa, eikä yksikään niistä ole onnistunut minua huijaamaan. Tämä nykyinen mittaa mielestään myös noustut kerrokset, mutta saan siitä lukemat täyteen jo heti aamulla, ravistelemalla vuodevaatteet. Aika pöhkö pitää ihmisen olla, jos kuvittelee, että aha, nyt kulutin energiaa kymmenen noustun kerroksen verran.
Liikunnalla on muutenkin aika vähän merkitystä noissa painoasioissa, ruokavaliosta se lähtee.
Mutta on totta että monet aktiivisuusrannekkeet ja myös puhelinappsit joilla urheilusuorituksia trackataan antavat aivan liian optimistisia kulutusarvioita. Esim. kun itse laihdutusurakkani alussa painoin 100 kg, väitti matkapuhelimen sports tracker, että kuluttaisin koiralenkillä 600 kcal. Sports tracker mittaa vauhtia ja matkaa gps:n avulla ja ottaa huomioon painon, kun isompaa ruhoa on raskaampi liikuttaa. Kuitenkin jos seurasin kalorilaskennan avulla kulutusta, oikeasti päivittäinen liikuntani kulutti vain noin 200 kcal sen päälle etten lenkkeilisi ollenkaan.
Silti tykkään seurata askeliani ja päivässä kuljettua matkaa. En ajattele että niihin kalorimääriin voi uskoa, mutta onhan se jonkinlainen trendi että nouseeko kuljetut kilometrit tai askeleet vai laskeeko.