Olen sairaseläkkeellä, tulot seitsemän sataa kuussa
Tänään lähdin nauttimaan ihanasta kesäisestä syyspäivästä. Ostin kengät, kävin kahvilassa ja nyt lehteilen ostamaani kirjaa ja siemailen ihanaa viintä! Asun toki omistusasunnossa, lapsia ei onneksi ole, en ole koskaan halunnut. Pankissa minulla on rahaa vähän, hiukan yli 60 000 euroa. En siis ole rikas mutta vietän täyttä elämää. En ymmärrä miksi jotkut samanlaisilla tuloilla elävät valittavat tosi ahdistavaan sävyyn köyhyyttään.
Kommentit (13)
Mä oon määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä ja saan kyllä enemmän, käteen jää ehkä 1200€. Mulla on lapsia ja rahaa pankissa. Miten voi olla noin pieni sairaseläke, mä en tulisi toimeen noin pienellä summalla edes lapsettomana :/
Joo, niin kauan kuin et tarvitse hoivapalveluja ja asumiskuluinasi on lähinnä kiinteistövero tai jos osakkeesta on kyse, yhtiövastike, lämmitys ja sähkö, tuolla seitsemällä sadalla voikin pärjätä ihan hyvin. Ja jos asuntosi on sellaisella alueella että se on hyvin realisoitavissa, kyllä sen hinnalla ja säästöilläsi asuu hoitokodissakin hyvin useamman vuoden.
Silloin alkaa säästöt kulumaan, kun joudut turvautumaan kotiin tuotaviin hoivapalveluihin.
Mutta nyt, nauti elämästä!
"Siinä vaiheessa kun.." Miksi aina pidetään itsestään selvänä että jokainen tulee niitä tarvitsemaan?
Kun elää terveellisesti ja pitää huolen itsestään, pysyy paljon kauemmin paremmassa kunnossa.
Omat isovanhempani ovat 83- ja 80-vuotiaat, ja täysin itsenäisesti omillaan pärjääviä omassa talossa. Hoitavat itse pihan, matkustelevat, ovat aktiivisia monella tapaa.
Sitä paitsi eikös sairauseläke muutu työeläkkeeksi kun täyttää jonkun tietys iän, mitä en nyt tiedä? Sairauseläkehän on aina pieni. On se katkeraa ja ktkerää joillakin. Ei ole kummoistakaan elämää tuollaisilla sitruunoilla. Huhhuh.
Ehkä ero on sinun pienet asumiskulut. Oletan, että vastike on halvempi kuin vuokra.
No joillakin on kipuja ja rajotteita ja sairaus, jonka vuoksi ovat eläkkeellä, täyttää olemassaolollaan päivät. Siksi kärsiminen ja valittaminen menee vähän käsi kädessä.
Vierailija kirjoitti:
"Siinä vaiheessa kun.." Miksi aina pidetään itsestään selvänä että jokainen tulee niitä tarvitsemaan?
Kun elää terveellisesti ja pitää huolen itsestään, pysyy paljon kauemmin paremmassa kunnossa.
Omat isovanhempani ovat 83- ja 80-vuotiaat, ja täysin itsenäisesti omillaan pärjääviä omassa talossa. Hoitavat itse pihan, matkustelevat, ovat aktiivisia monella tapaa.
Sitä paitsi eikös sairauseläke muutu työeläkkeeksi kun täyttää jonkun tietys iän, mitä en nyt tiedä? Sairauseläkehän on aina pieni. On se katkeraa ja ktkerää joillakin. Ei ole kummoistakaan elämää tuollaisilla sitruunoilla. Huhhuh.
Kyllä minunkin vanhempani elivät aivan tyytyväisenä kotonaan, isä yli yhdeksänkymppiseksi ja äiti vähän alle, mutta viimeisiksi vuosikseen hekin tarvitsivat hoivakotipaikan. Suorilta jaloilta sydänkohtaukseen kun ei kumpikaan kuollut, vaan loppuvuosina tuli muistisairautta ja kovasti heikentynyt liikuntakyky, kaikkien muiden kremppojen lisäksi. 80-vuotias on vielä nuori kun sikseen sattuu, vanhempani kävivät sen ikäisinä vielä innolla seuramatkoilla ulkomailla.
Rich Lady kirjoitti:
Tänään lähdin nauttimaan ihanasta kesäisestä syyspäivästä. Ostin kengät, kävin kahvilassa ja nyt lehteilen ostamaani kirjaa ja siemailen ihanaa viintä! Asun toki omistusasunnossa, lapsia ei onneksi ole, en ole koskaan halunnut. Pankissa minulla on rahaa vähän, hiukan yli 60 000 euroa. En siis ole rikas mutta vietän täyttä elämää. En ymmärrä miksi jotkut samanlaisilla tuloilla elävät valittavat tosi ahdistavaan sävyyn köyhyyttään.
Älä puhu soopaa. Noin pientä eläkettä ei saa kukaa . Takuueläkekin on melkein 800.
Haloo, sinulla on omistusasunto ja paljon rahaa pankissa. Eli humblebraggaat "köyhäilyllä", vaikket edes ole varsinaisesti köyhä.
Rich Lady kirjoitti:
Ymmärtäisit ehkä, jos kulkisit hetken heidän kengissään.
Toiseksi, jos minulla olisi omistusasunto ja 60 000e pankissa, en vertaisi itseäni niihin, joilla on pelkästään sama kk-tulo. Vai etkö todella ymmärrä, että on eroa siinä, ettei ole säästöjä ja varallisuutta lisäksi? Miten joillakin voi olla noin vaikea ymmärtää? Ja se, että tulee tänne vain kehumaan omaa erinomaisuuttaan.
Menisit töihin lusmu. Koulutkin jätit näköjään väliin, kun viintä juot. Juot siis nuolikoteloa, mahtaa olla hyvää.
Aika pienellä joutuu pärjäämään, jos tulot on vain 700€/kk. Vaikka vastike olisi vain satasen, niin muihin menoihin jää vain 600€. Tai jos saa lisäksi asumistukea, se auttaa hieman, mutta silti muihin laskuihin ja ruokaan, vaatteisiin sun muuhun jää vain 700€/kk. Ei tuolla rahalla elä muut kuin opiskelijat. Olisi kauheaa sinnitellä noin pienillä tuloilla tietäen, että tulot ei tuosta tule nousemaan.
Tuo 60000€ on pikkuraha jos sitä alkaa kuluttamaan. Jos sen sijoittaa ja käyttää osingot, niin ei niitä osinkojakaan kovin paljon tule, ehkä 200€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Aika pienellä joutuu pärjäämään, jos tulot on vain 700€/kk. Vaikka vastike olisi vain satasen, niin muihin menoihin jää vain 600€. Tai jos saa lisäksi asumistukea, se auttaa hieman, mutta silti muihin laskuihin ja ruokaan, vaatteisiin sun muuhun jää vain 700€/kk. Ei tuolla rahalla elä muut kuin opiskelijat. Olisi kauheaa sinnitellä noin pienillä tuloilla tietäen, että tulot ei tuosta tule nousemaan.
Tuo 60000€ on pikkuraha jos sitä alkaa kuluttamaan. Jos sen sijoittaa ja käyttää osingot, niin ei niitä osinkojakaan kovin paljon tule, ehkä 200€/kk.
Höpöhöpö, opiskelijoillehan tuo olisi iso raha. Ja tuolla elää nytkin mm. tuhannet työttömät, joilla ei mitään säästöjä tai omaisuutta.
Sulla on paljon rahaa pankissa.