Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolainan takaisinmaksu ja työttömyys

mitenkannattaatoimia
02.09.2018 |

Eli maksan opintolainaa maksuohjelman mukaan n. 180e/kk takaisin pankille.
Jään nyt työttömäksi 1.10.2018 alk, ellen nyt tässä välissä ehdi saamaa uutta työpaikkaa.

Mietin miten tämän takaisin maksun kanssa menee, kun työttömänä en kyllä tuota koko erää pysty maksamaan. Kelasta voi hakea korkoavustusta, tarkoittaako tämä, että Kela maksaan lyhennyksen korko osuuden? Ja kannattaako pankista kysyä ensin lanaerän piennennystä? Pystyn kyllä jonkin verran maksamaan lainaa takaisin ainakin aluksi kun saan liiton rahaa, mutta koko erä on kyllä liika suuri, kun on muitakin menoja. Miten tän asian kanssa kannattais edetä, tai miten te olette tehneet? Luottotiedot pitäisi pystyä pitämään.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sen saa itse valita, paljonko maksaa takaisin per kk, kunhan tulee maksettua joku summa? Ei ole tarkka tieto, lainan ottaneet näin sanovat.

Vierailija
2/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt yli 10 vuotta maksanut opintolainaa 15 e/kk. Jäljellä reilu pari tonnia. 30 vuoden laina-aika muistaakseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys pankkiin ja muutos maksusuunnitelmaan. Pankki veloittaa muutoksesta jonkun summan.

Ei luottotiedot miksikään mene, jos olet valmis maksamaan edes jotain. Ja vaikka ihan siinäkin tapauksessa, jos nyt sattuisi menemään Kelan perintään, niin ei mene luottotiedot, vasta sitten, jos et suostu maksamaan ollenkaan ja menee ulosottoon.

Minulla oli opintolaina pitkään Kelan perittävänä ja sain korkoavustusta työttömänä ja maksoin silloin ihan minimisumman. Sitten töissä maksoin kaiken loppuvelan pois. En tiedä kuinka pieniin lyhennyksiin pankki suostuu, joissain blogeissa olen nähnyt noin 100 €/kk lyhennyssummia.

Vierailija
4/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sen saa itse valita, paljonko maksaa takaisin per kk, kunhan tulee maksettua joku summa? Ei ole tarkka tieto, lainan ottaneet näin sanovat.

Saa, esimerkiksi Osuuspankilla voi valita summaksi minkä tahansa 120 eurosta ylöspäin. Takaisin perintä alkaa noin 2 vuotta valmistumisen jälkeen, oli kyseinen henkilö tuössä tai ei. Tällä keinolla pyritään hoputtamaan nuoria paremmin kiinni työelämää etteivät vain jäisi kotia laiskottelemaan.

Vierailija
5/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ihan ensiksi  otat yhteyttä pankkiin ja Kelaan ja kerrot nämä asiat kumpaankin paikkaan ja kyselet miten toimitaan. Pankki voi  suostua alempaan kuukausierään tai sitten ei.

mahdollisesti  sun pitää myls kiristää vyötä eli  tinkiä kulutuksesta jotta saat lainaerän maksettua.Excel esiin ja budjetoimaan, lomakorvausrahat kattavat varmaan pari  erää. Jos olet älynnyt maksaa työttömyyskassamaksun ja työssäoloehto täyttyy, saanet ansiosidonnaista. Muussa tapauksessa hae edes osa-aikatyötä ja nosta soviteltua päivärahaa, sekin on enemmän kuin peruspäiväraha..

Vierailija
6/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa, esimerkiksi Osuuspankilla voi valita summaksi minkä tahansa 120 eurosta ylöspäin. Takaisin perintä alkaa noin 2 vuotta valmistumisen jälkeen, oli kyseinen henkilö tuössä tai ei. Tällä keinolla pyritään hoputtamaan nuoria paremmin kiinni työelämää etteivät vain jäisi kotia laiskottelemaan.

Miten työnantajia voi hoputtaa palkkaamaan valmistuneita palkkatöihin? Työkkäri ehdottaa vain työkokeilua 9 euron päiväpalkalla kun ei palkkatöitä ole kovin paljon tarjolla.

Vierailija
7/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita pankkiin ja kysy. Oman kokemukseni mukaan opintolainan kanssa ollaan aika joustavia.

Minulla normaalisti opintolainan lyhennys 100e/kk. Ekan lapsen hoitovapaalla otin vuoden lyhennysvapaan. Ja toisen lapsen kanssa laskin summaa vuodeksi niin että lyhensin vain 50e/kk. Hain myös kelalta korkoavustusta silloin ja kela maksoi korot muistaakseni kolmesti (ne erääntyy puolivuosittain).

Ihan kysymällä järjestyi, se vaan että muutos maksoi aina 100e. Minulla OP. Alunperin lainaa oli 5000e, sekin toki voi vaikuttaa summiin mihin myöntyvät.

Vierailija
8/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin pankissa lykkäämässä takaisinmaksun aloitusta vuodella, koska olin silloin työttömänä. Nykyisin lyhennän vajaan satasen kuussa. Kannattaa käydä siellä pankissa juttelemassa, saat varmasti lyhennysvapaata/ neuvoteltua lyhennystä pienemmäksi.

Vierailija
9/11 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Lyhennykset saa juosta sen aikaa tililtä kun siellä on ns. katetta. Saan tietty lomakorvauksia yms. Mutta hyvä kuulla, että pankit joustavat näissä. Nyt tietää miten edetä, jos uutta työtä ei löydy. 

Vierailija
10/11 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi rankkaa tämä lainojen maksu.. Maksan opintolainaa Kelalle.. Masennuin n. 2013 ja en pystynyt maksamaan työttömänä takaisin opintolainaa.. Sitten olin vuoden määräaikaisessa työssä ja aloin lyhentämään ensin 60 e/kk 4 kuukautta ja sen jälkeen 90 e/kk..oma-aloitteisesti sopimalla maksusuunnitelmasta. Nyt olen työtön ja pitäisi saada pienempi erä lyhennyksiin.. 20 e/kk-40 e/kk.. Kuulemma ei onnistu, sillä takaisinmaksuaika pitenisi hirveästi. Ansiosidonnaista tulee hetki ja etsin pysyvää työtä. Mitä sitten, kun ansiosidonnainen tippuu? Odotan kauhulla.. Ei sillon makseta 90 e/kk Kelalle enää, puhumattakaan jos tekee vielä joskus lapsia tänne. Hyvä että tekee maksusuunnitelman, ehdottomasti, mutta ei saisi laittaa ihmisiä liian tiukallekaan. Varsinkaan keskituloisia ja pienituloisia (ja vaikka jos on lapsia taloudessa tai jompi kumpi puoliso tienaa vähän).. Kelan toiminta ja periaatteet ovat joskus ristiriidassa keskenään. Kannustaa pitäisi hyvinvointiin ja opiskeluun ja että ihniset saavat jonkun verran tienata myös ja palaavat vaikka työelämään. Ei vain että kaikki viedään ja ollaan liian ankaria asiakkaille. Ilman asiakkaitakaan ei ole Kelaa. Verottakaa miljonäärejä.. He pärjäät kyllä. Kyllä tämä taas sai masentumaan ja uuden viikon alun pilalle. Tsemppiä muille ja pitäkää pintanne!

Vierailija
11/11 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa niin paljon... työttömänä edelleen vuosi valmistumisen jälkeen ja lähes 20 000 euroa lainaa korkojen juostessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi