Millainen auto tähän elämäntilanteeseen?
Ollaan hakemassa avioeroa. Ei kuitenkaan voida laittaa asuntoa vielä myyntiin, koska olemme asuneet tässä vasta reilun vuoden ja ei haluta maksaa myyntivoittoveroa asunnon merkittävän arvonnousun takia. (Ostettiin putkiremonttia odottava pommi hyvältä paikalta, johon tehtiin laaja ja tasokas remontti.) Ei kuitenkaan haluta asua yhdessä enää hetkeäkään, joten olemme päättäneet että muutan mökille vuodeksi ja ensi kesänä laitetaan koti myyntiin. Lapsia ei ole.
Eli mun pitäis nyt löytää itselleni auto, jolla pärjään talven. Aiemmin meillä on ollut vain yksi auto, mieheni työsuhdeauto, minä olen kulkenut fillarilla ja/tai julkisilla. Mökki on talviasuttava kaikin mukavuuksin, mutta sijaitsee 44km työpaikaltani ja niistä viimeiset 10km on melko pientä tietä ja viimeinen kilometri ns. metsäautotietä. Teen vuorotyötä, joten ei ole realistista odottaa että tiet olisi edes säädyllisesti aurattu aina kun mun on tarve liikkua töihin ja takaisin. Naapurin isäntä kyllä auraa tän metsäautotien, mutta eläkeläisenä oman aikataulunsa mukaan.
Rahaa ei ihan hirveästi ole, toivomani budjetti 10-15 000 euroa, 20 000 on ehdoton maksimi. Veljelläni on autokorjaamo, joten käytetyn auton korjaaminen onnistuu kyllä kohtuudella (ja joo, aion maksaa kaikesta ihan hinnaston mukaan, mut kuulemma perhe pääsee jonon ohi tarvittaessa) mutta työ huomioiden pitäis olla kuitenkin luotettava ja käyttövarma auto. Neliveto olis varmaan aika ehdoton.
En ole yhtään perehtynyt autoihin kun en niitä oo tähän mennessä paljon tarvinnut. Vinkkejä?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
5000 eurolla saa hintaansa paremman auton, joten koska rahasta on sinulla tiukkaa ja voi tulla yllättäviäkin menoja, koska avioero, niin miksi laittaisit 10-15 000 euroa autoon?
Kuten sanoin, en tiedä autoista paljoakaan, eikä mulla ole juurikaan suhteellisuudentajua, mitä milläkin rahalla saa. Tuo on se haarukka, joka mulla on käytettävissä tähän tarkoitukseen. Otan mielelläni vastaan neuvoja, mikä olis hyvä nelivetoauto viidellä tonnilla. :)
t. ap
Vierailija kirjoitti:
Citroen Berlingo on hyvä auto jossa asua talven yli.
Lukutaitoinen ehkä ymmärtäis että tarkoitukseni ei ole asua autossa vaan taittaa sillä mökin ja työpaikan väliset matkat.
t. ap
Ja siis tarkennan vielä, ei mulla varsinaisesti ole pulaa rahasta. Tulen ihan ok toimeen. Ei vaan haluta tehdä tuota asuntokauppaa nyt, koska haluamme säästää myyntivoittoveron maksussa. Enkä halua vaihtaa vuokra-asuntoon tässä välissä, koska mahdollisesti n. vuoden kuluttua muutan toiseen kaupunkiin työn perässä, tuntuis turhalta muuttaa ja kalustaa asuntoa näin lyhyen ajan vuoksi kun tuo mökkivaihtoehto tuntuu ihan toimivalta sekin.
Eli kiitos kannustuksesta, en usko tarvitsevani muuten neuvoja elämänhallintaan, mutta tämä autoasia on se, mihin pyysin apua.
t. ap
Yritä löytää jostakin Subaru Forester. Lumitöiden puuttuminen ei ole ongelma, vanhemmissa malleissa on vielä viskolukot. Katso renkaiden ja huoltokirjan tilanne, renkaat ovat kalliita ja jakohihna pitää olla aikanaan vaihdettu. Bensa sille maistuu aika hyvin mutta kaikkea ei voi saada samassa autossa.
Vierailija kirjoitti:
Yritä löytää jostakin Subaru Forester. Lumitöiden puuttuminen ei ole ongelma, vanhemmissa malleissa on vielä viskolukot. Katso renkaiden ja huoltokirjan tilanne, renkaat ovat kalliita ja jakohihna pitää olla aikanaan vaihdettu. Bensa sille maistuu aika hyvin mutta kaikkea ei voi saada samassa autossa.
Kiitos vinkistä, mutta mikä on viskolukko? Ja mitä tarkoitat vanhemmilla malleilla, joku tietty vuosimallihaarukka? Renkaat tietty osaan katsoa ja veli lupas lähteä mukaan katsomaan "varteenotettavia yksilöitä".
Bensakuluihin saa kyllä varautua, aika pitkä on työmatka. Mut mieluummin niin että pääsen liikkeelle kelillä kuin kelillä.
Vierailija kirjoitti:
Citroen Berlingo on hyvä auto jossa asua talven yli.
Ja jouluvalotkin on valmiina mittaristossa.
Taksilla pärjäät työmatkat ja huviajot.
Nyt kun eroat niin sinkkupimpan jaosta miekkataksilla sitten putkahuilin kautta aikanaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kysy veljeltäsi, hän tietää varmaankin tyyppiviat yms.
Kysyinkin, mutta en saanut selvää vastausta. Kuulemma lähtee kanssani kaupoille mutta alustavan työn saan tehdä itse.
t. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy veljeltäsi, hän tietää varmaankin tyyppiviat yms.
Kysyinkin, mutta en saanut selvää vastausta. Kuulemma lähtee kanssani kaupoille mutta alustavan työn saan tehdä itse.
t. ap
Täältähän saa selviä ja oikeita vastauksia. Käytä niitä veljen epäselviä vastauksia kuitenkin.
5000 eurolla saa hintaansa paremman auton, joten koska rahasta on sinulla tiukkaa ja voi tulla yllättäviäkin menoja, koska avioero, niin miksi laittaisit 10-15 000 euroa autoon?