Apua valmistun ensi keväänä ammattikoulusta ja koen, etten todellakaan ole valmis työelämään. Olen 18v/00 syntynyt
Eli menin suoraa peruskoulusta ammattikouluun ja nyt viimenen vuosi menossa.
Suoraan sanoen tunnen itseni aivan kakaraksi enkä koe todellakaan olevani valmis työelämään..
Olen siis 18v poika ja valmistun ensi keväänä.
Voisin hyvin vähintääkin odottaa vielä toiset kolme vuotta.
Tällä hetkellä työssäoppiminen menossa ihan oikealla työpaikalla, mutta se on jotenkin eriasia, vielä minua ymmärretään, että olen nuori ja opiskelen vasta, mutta en koe olevani valmis vielä useaan vuoteen oikeisiin töihin menoon..
Jotenkin tuntuu, etten vielä kuulu työelämään.
Mitähän pitäisi tehdä?
Kommentit (11)
Opiskele toinen ammatti heti perään. Sitte ainakin pätevyyttä
Jatka suoraan AMK:iin ja kuluta siellä 3,5v, sitten oletkin jo valmis työelämään ja AMK-inssin papereilla pääset parempiin hommiin ja saat parempaa palkkaa.
Niin armeijaan menolla tulee puoli vuotta - vuosi lisäaikaa. Sen jälkeen voit hakea ammattikorkeaan, jossa pääsee opiskelemaan noin neljä vuotta. Ja kappas, oletkin siinä vaiheessa viisi vuotta vanhempi
Jos opiskelut tuntuu helpolta, oletko miettinyt että kouluttautuisit enemmän, vaikka joku oman alasi ammatikorkeakoulututkinto?
Johtuuko epävarmuutesi vain iästä, vai ehkä siitä(kin), ettet koe ammattitaitosi riittävän? Nyt sinulla on kuitenkin vielä vuosi aikaa kypsyä ja iässäsi vuodessa ehtii tapahtua paljon.
Etsit jonkin kiinnostavan tai suoraan nykyisen koulutuksen perään sopivan korkeakouluopintovaihtoehdon ja haet sinne. Ja käyt armeijan välissä, jos et meinaa yhd.k.palvelua. Se nimittäin kannattaa tehdä tuossa iässä eikä vasta kesken korkeakouluopintoja, koska sitten muutama vuosi myöhemmin et enää kestä niitä vähän nuorempia muita perusjamppoja siellä.
Lisäopinnot parantavat työllistymismahdollisuuksia ja tuovat useita lisävaihtoehtoja niihin sitten myöhemmin. Jos innostaa, niin yliopistojen/korkeakoulujen kautta pääsee kivasti myös ulkomaille oppilasvaihtoon vaikka vuodeksi pariksi.
Koin itsekin noin, kun olin ikäisesi. Kouluttauduin lisää ja niiden opintojen ohella tein töitä muutaman tunnin viikossa, ja sen koulun jälkeen olin valmis astumaan täyspäiväisesti työelämään. Jos yhtään vain kiinnostaa jatkaa opiskeluja, niin suosittelen! :)
Töissäkäynti on helpompaa kuin koulunkäynti. Yksikin koulutuspäivä saa aikaan päänsäryn.
Duuniin vaan, se on kivaa..
Jokainen on uudessa työssä ja työpaikassa aina aivan kuutamolla, niin se vaan menee. Kun aloitat työt, niin pikkuhiljaa tulee tekemisestä sitä varmuutta. Ainoa tapa saada kokemusta on tekeminen!
Menet tietenkin armeijaa vai oletko joku munaton vapautuksen saava mikki hiiri?
Kyllä suurimmalla osalla ikäisistä pojistasi on menossa armeijaan ensi syksynä