Blogilapsuus
Luin juuri erästä blogia, ja totesin ajan kuluneen ihan hirmuisesti, lasten kasvaneen. Kenen? Blogilasten. Niiden joita en lainkaan tunne, mutta joiden elämänkäänteistä olen hyvin tietoinen jo vuosia. Lasten sekä heidän vanhempien.
Jäin vain miettimään - aikuiset toki voivat kertoa elämästään kaiken, kasvorasvoista seksielämän kautta siivoustapoihin - mutta miltä tuntuu lapsesta joka joskus vanhempana tajuaa, että hei, mun elämäähän raportoitiin täysin avoimesti, täysin tuntemattomille. Mikä on aikuisen oikeus tähän? Millä aikuinen perustelee tätä?
Luin siis puutaloblogia, ja sen verran järkipäiltä tuntuvat, että uskon heidän käsitelleen tätä asiaa aiemminkin. Ja perustelleetkin. Oisko näin? Toki tähän samaan kategoriaan kuuluvat kaikki me jotka lataamme kuvia lapsistamme esim vain facebookkiin...? Mutta onko sama laittaa kuva suljetulle porukalle silloin tällöin, kuin raportoida jo vuosia. Ja juu, ei varmaan blogi ole koko totuus, ja voihan se olla huikeakin muistipankki lapselle sitten joskus... hmmm? Monta puolta varmaan.
Kommentit (2)
Ai tästä on oikeasti jotain tapauksia olemassaan? Täytyy googletella. Mutta tuskin tuo oikeuteen haastaminen ihan joka kohdalla toteutuu, mutta tiukat keskustelut toki. Voi olla että kyseenalaistaminen alkaa jo murrosiässä.
Ap
Tämä on minun mielipide, mutta jos minun vanhemmat olisivat julkaisseet minusta vauvakuvia, taaperokuvia ym. niin haastaisin heidät oikeuteen heti kun pystyisin eli 18-vuotiaana! En halua muutenkaan olla esillä, ja perustaisin kyllä oman blogin sitten kun olisin kirjoitustaitoinen, jos haluaisin tai kokisin tarvetta sille.
Ei minua tarvitse väkisin ja kysymättä vetää mukaan tuollaiseen mediahutsutteluun lapsesta asti, mitä jos tulevat koulukaverit saisivat käsiinsä jotain minun vauvana otettuja alastonkuvia netistä ja kiusaisivat minua rankasti ja tekisivät koulunkäynnistäni ja elämästäni ihan täyden helvetin?
Ihan oikein niille jenkkivanhemmille joiden lapset ovat haastaneet heitä rahallisiin korvauksiin koska ovat julkaisseet näistä lapsikuvia blogeissa ja muualla netissä, ja lapset ovat voittaneet kaikki tapaukset ja saaneet mukavasti korvausrahaa kärsimysten takia.