Miten saisin apua vauvan kanssa kun en pääse vauvan takia avun luokse?
Minulla on pieni koliikkivauva, joka valvottaa ja itkee paljon ja olen aivan uupunut, vauvaa pitää kanniskella tunteja ja taas tunteja, en pääse hänestä yhtään irti. Mieheni ei auta vauvan kanssa (sanoo että ei töiden takia ehdi päivällä eikä illalla ja että töiden takia ei yöllä voi auttaa koska pitää nukkua), mikä tietenkin pahentaa uupumustani. Otin tilanteen puheeksi neuvolassa ja he laittoivat lähetteen perheneuvolaan johonkin terapiakäyntiin. Siis minulle, mieheni ei sinne suostu lähtemään (tämänkin sanoin neuvolassa). En vain tiedä miten pääsisin sinne terapiajuttuun, koska mies ei tietenkään suostu sinä aikana vauvan kanssa olemaan (ja toisaalta terapia-ajat osuu aina miehen työajan päälle) ja muita hoitajia ei ole saatavilla esim. isovanhempia. Vauva itkee aina autossa koko automatkan, joten en pysty hänen kanssa autolla kaksin mihinkään menemään (en pysty ajamaan kun vauva huutaa suoraa huutoa). En tiedä miten saisin apua, kun en pääse avun luokse. Ei ole rahaa palkata mitään kalliita lastenhoitajia tänne.
Kommentit (20)
Soita lastensuojeluun ja pyydä huostaanottopäätös. Saat 3 kk lomaa vauvasta ja voit käydä terapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Mene taksilla.
Ei ole rahaa :( . Maksaa 60 e edestakaisin. Ap.
kalliimmaksi tulee, jos et hae apua perheneuvolasta.
Jos todellakin päädyt siihen, että et mene perhenlaan niin pyydä neuvolaa tekemään lastensuojeluilmoitus. Sitten saatte apua.
Toimiiko kantoliina, kantoreppu tai vaunut ollenkaan? Bussilla menisin sinun tilanteessasi ehkä. Kuinka pitkä matka on? Miten yleensä kuljet neuvolaan?
Kyllä se on niin, että kun mies pääsee töistä niin koti ja lapsi hoidetaan illan ajan 50-50. Vai mitä mies on suunnitellut tekevänsä, kun sinä menet töihin? Miten se ylipäätään aikoo luoda lapseen suhteen, jos ei voi hoitaa koska pitää levätä koska työt?
Sulla puolestaan on pari vaihtoehtoa: 1) Otat aivan vakavissaan eron puheeksi, ja sanot että jos ei oman lapsen hoito ala kiinnostaa tuon 50-50 verran iltaisin, niin ero on edessä. Ja sitten toteutat sen, mikäli homma ei muutu. Yksinhuoltajille on paremmat tuet ja avut, saat palkattua lastenhoitajan. Myös lähipiiri auttaa mieluummin yksinhuoltajaäitiä kuin pariskuntaa. Tai 2) Jätät vauvan vain maidon kera isälleen ja lähdet iltaisin esim. puolen tunnin lenkille. Jos jätät vauvan maidon kanssa isälle kun hän on kotona, niin se ei ole heitteillejättö. Miehesi on lapsen huoltaja, mikä tarkoittaa että hän on laillisesti velvollinen huolehtimaan jälkikasvustaan, kun ei ole töissä ja lapsella ei ole hoitajaa. Ihminen on velvollinen huolehtimaan lapsistaan töistään väsyneenäkin. Väsymys ei siirrä tätä vastuuta vain toiselle osapuolelle tai muille ihmisille. Tämä on ihan meidän lakia.
Miehelle voit vinkata, että kyllä muuten 1-2-vuotiaatkin valvottaa ja vie energiaa. Miten kuvittelee, että voitte molemmat levätä töiden jälkeen kun palaat töihin? Vai ajatteleeko hän niin, että sinä et sitten tarvitse lepoa?
Muutenkin sinänsä ironista, että lasta ei voi hoitaa koska pitää levätä töistä. Jos se lapsen kanssa olo on niin raskasta, ettei sen kanssa voi levätä, niin millä logiikalla sinä et tarvi lepoa? Millä logiikalla hänen tarpeet menevät täysin sinun tarpeiden edelle? Millä logiikalla vain sinulla on vastuu yhteisestä lapsestanne?
Vierailija kirjoitti:
kalliimmaksi tulee, jos et hae apua perheneuvolasta.
Kyllä minä sinne haluan mennä. En vain ymmärrä miksi apua ei saada vaikka puhelimessa tai kotikäyntinä ettei olisi pakko mennä paikan päälle.
Milläs tavalla terapia auttaa, jos ap:n mies ei osallistu siihen eikä jatkossakaan aio antaa puolisolleen tilaisuutta levätä ja nukkua?
Jos voit ap, anna puolisollesi shokkiterapiaa ja lähde vanhempiesi luokse lapsen kanssa. Kieltäydy palaamasta, ennen kuin tekee osansa. Älä ole hiljaa miehen lusmuilusta, se ajaa liittonne tuhoon.
Hohhooooijjjjaaaaaaa. Hyvän miehen oot napannut ja kellä ei ole varaa taksiin laittaa 60€?
Eikö ole kotipalvelua?Mml:n lastehoitaja ei kallis ole?
Kannattaa kysyä voitaisiinko sieltä tulla kotikäynnille mutta toisaalta sinulla on kyllä keino mennä sinne, istut autoon ja annat vauvan huutaa. Lähdet vaikka kolme tuntia ajoissa ja pydähdyt kymmenen minuutin välein mutta kyllä te sinne pääsette jos vain haluat. Lapsi ei kuole itkuun, kamalahan sitä on kuunnella mutta joskus on vaan pakko. Eikä sinne nyt kamalan pitkä matka ole jos vaan 60 e maksaa edestakaisin taksilla, eri asia olisi jos sinne olisi tuntien matka.
Vierailija kirjoitti:
Hohhooooijjjjaaaaaaa. Hyvän miehen oot napannut ja kellä ei ole varaa taksiin laittaa 60€?
Esimerkiksi minulla viiden vuoden syöpähoitojen jälkeen.
Aloittaja, toivon, että saat apua.
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko kantoliina, kantoreppu tai vaunut ollenkaan? Bussilla menisin sinun tilanteessasi ehkä. Kuinka pitkä matka on? Miten yleensä kuljet neuvolaan?
Kyllä se on niin, että kun mies pääsee töistä niin koti ja lapsi hoidetaan illan ajan 50-50. Vai mitä mies on suunnitellut tekevänsä, kun sinä menet töihin? Miten se ylipäätään aikoo luoda lapseen suhteen, jos ei voi hoitaa koska pitää levätä koska työt?
Sulla puolestaan on pari vaihtoehtoa: 1) Otat aivan vakavissaan eron puheeksi, ja sanot että jos ei oman lapsen hoito ala kiinnostaa tuon 50-50 verran iltaisin, niin ero on edessä. Ja sitten toteutat sen, mikäli homma ei muutu. Yksinhuoltajille on paremmat tuet ja avut, saat palkattua lastenhoitajan. Myös lähipiiri auttaa mieluummin yksinhuoltajaäitiä kuin pariskuntaa. Tai 2) Jätät vauvan vain maidon kera isälleen ja lähdet iltaisin esim. puolen tunnin lenkille. Jos jätät vauvan maidon kanssa isälle kun hän on kotona, niin se ei ole heitteillejättö. Miehesi on lapsen huoltaja, mikä tarkoittaa että hän on laillisesti velvollinen huolehtimaan jälkikasvustaan, kun ei ole töissä ja lapsella ei ole hoitajaa. Ihminen on velvollinen huolehtimaan lapsistaan töistään väsyneenäkin. Väsymys ei siirrä tätä vastuuta vain toiselle osapuolelle tai muille ihmisille. Tämä on ihan meidän lakia.
Miehelle voit vinkata, että kyllä muuten 1-2-vuotiaatkin valvottaa ja vie energiaa. Miten kuvittelee, että voitte molemmat levätä töiden jälkeen kun palaat töihin? Vai ajatteleeko hän niin, että sinä et sitten tarvitse lepoa?
Muutenkin sinänsä ironista, että lasta ei voi hoitaa koska pitää levätä töistä. Jos se lapsen kanssa olo on niin raskasta, ettei sen kanssa voi levätä, niin millä logiikalla sinä et tarvi lepoa? Millä logiikalla hänen tarpeet menevät täysin sinun tarpeiden edelle? Millä logiikalla vain sinulla on vastuu yhteisestä lapsestanne?
Täällä ei oikein pääse bussilla sinne perheneuvolalle, siksi meillä on kaksi autoa. Neuvolassa ollaan oltu yhdessä miehen kanssa miehen autolla, hän on ottanut töistä vapaata niiksi muutamaksi kerraksi, vauva on vielä pieni eli neuvolakäyntejä ei ole vielä ollut kuin pari. Mies oli siis mukana kun otin puheeksi että olen uupunut ja mies ei auta. Siellä neuvolassa mies sanoi, että ei suostu perheneuvolaan. Ja selitti sille neuvolahoitalle, että on niin kiinni töissä että ei ehdi auttaa minua kotona "riittävästi" (eli ollenkaan). Ap.
Ensin listataan kaikki mahdolliset syyt olla menemättä terapiaan ja sitten ihmetellään, että miksi en saa apua. me muut tiedämme, että niin kauan kun vauva huutaa, se ei ole kuollut, joten miksi ei muka voi ajaa sinne terapiaan vauva mukana? Kun ei vaan voi, kun on niin paha mieli.
Edelleen olen sitä mieltä,että vauvan on parempi muualla.
Vierailija kirjoitti:
Milläs tavalla terapia auttaa, jos ap:n mies ei osallistu siihen eikä jatkossakaan aio antaa puolisolleen tilaisuutta levätä ja nukkua?
Jos voit ap, anna puolisollesi shokkiterapiaa ja lähde vanhempiesi luokse lapsen kanssa. Kieltäydy palaamasta, ennen kuin tekee osansa. Älä ole hiljaa miehen lusmuilusta, se ajaa liittonne tuhoon.
En tiedä auttaako se perheterapia koska mies ei ole mukana. Haluan mennä silti yksin kokeilemaan. Ap
Kyllä se terapia auttaa vaikka meet sinne yksin. Otat vauvan vaan mukaan ja annat huutaa, jos se huutaa.
Terapiaan voi mennä vauvan kanssa, näin oma tyttäreni on tehnyt. Varsinkin jos on auto olemassa niin helppoahan tuo on! Anna huutaa, keuhkot vahvistuu. Kannattaisi kyllä tutkituttaa ettei ole jotain muuta vikaa jos koko ajan huutaa. Koliikkikaan ei huudata 24/7. Ja kotikäyntejä saa.
t 3v saakka koliikkia
Siis oikeasti tosi moni mies tuntuu ajattelevan, että voi vauva-arjessakin mennä pelkästään omilla ehdoilla. Pitää saada levätä illalla ja nukkua yöllä, viikonloppuna palautua raskaasta viikosta. Täälläkin joku mies kirjoitti hoitavansa lasta jopa pari tuntia illassa. Hienoa, mutta siinä jää silloinkin loput 22 tuntia vuorokaudesta äidin vastuulle. Ja sitten ihmetellään, miksi vaimo on niin väsynyt ja kireä.
Vauvan kanssa on oltava käytännössä joka sekunti. Silloinkin kun vauva nukkuu, pitää olla valmiina toimimaan siltä varalta, että se herää. Sellaista hetkeä ei olekaan, että vauva ei olisi kenenkään vastuulla. Eli aina kun isä ei ole vauvan kanssa, äiti on. Siitä hommasta ei vapaahetkiä ole.
Aloittajalle toivon jaksamista ja tilanteen helpottumista ajoissa.
Asutko Päijät-Hämeen alueella? Jos, niin voin auttaa sinua! Olen lomalla, mulla on auto käytössä, osaan hoitaa vauvoja ja haluan auttaa. Omat lapset jo aikuisia.
Voin kuskata sut ja vauvan tai hoitaa vauvaa sillä aikaa kun käyt juttelemassa. Voin hoitaa vauvaa vaikka siellä perheneuvolan aulassa.
Olen toiminut tukivanhempana aiemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Asutko Päijät-Hämeen alueella? Jos, niin voin auttaa sinua! Olen lomalla, mulla on auto käytössä, osaan hoitaa vauvoja ja haluan auttaa. Omat lapset jo aikuisia.
Voin kuskata sut ja vauvan tai hoitaa vauvaa sillä aikaa kun käyt juttelemassa. Voin hoitaa vauvaa vaikka siellä perheneuvolan aulassa.
Olen toiminut tukivanhempana aiemminkin.
Kiitos aputarjouksesta. Harmi vaan että en asu p-hämeessä vaan monen sadan kilsan päässä sieltä. Ap.
Mene taksilla.