Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?

Vierailija
07.08.2018 |

Mulla on Tolstoin Sota ja rauha.

Kommentit (12270)

Vierailija
2261/12270 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin juuri Lisa Hiltonin Maestran. Ei ollut makuuni. Kirjoittaja on ilmeisesti arvellut seksikohtausten ja "kovan tytön" myyvän hyvin. Ehkä joillekin myykin.

Vierailija
2262/12270 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yösyöttö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2263/12270 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eeva Kilpi : Sininen muistikirja.

En tiedä kuka tämän kustannustoimittaja on, mutta tehnyt luokatonta työtä. Kirjassa on loistavia ajatuksia, mutta myös ihan mitäänsanomatonta höpöhöpöä, joka olisi ilman muuta pitänyt karsia pois. Meni fiilis koko kirjasta.

Vierailija
2264/12270 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edgar Rice Burroughs: Tarzan apinain kuningas

En ole koskaan tutustunut omin silmin tähän opukseen ja sen kritisoituun seksismiin, rasisimiin, imperialisimiin, you-name-it-ismiin. Toki tarinan monet elokuvaversiot ovat tuttuja ja teki mieli arvioida teoksen näitä aspekteja ihan henkilökohtaisesti.

Tein saman viime kesänä Peter Panin alkuperäisversiolle ja sekin oli mielenkiintoista. Sanotaan vaikka näin, että molemmat klassikot ovat aikansa lapsia... Nykyajan lapsille en ehkä lukisi näitä alkuperäisversioita, sillä niissä esiintyvät asenteet ovat todella vanhentuneita. (Aikuisille niiden lukeminen sen sijaan on todella silmiä avaavaa.) Jotain taikaa itse tarinoiden juonissa ja hahmoissa toki täytyy olla, jotta ne ovat selviytyneet sata vuotta aina uudelle sukupolvelle kiehtovina. Siitä syystä en menisi sanomaan, että Tarzankaan on huono kirja.

Burroughs on hyvä kirjailija ☺️

Vierailija
2265/12270 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asko Sahlberg, Haudallasi, Adriana

Juuri ilmestynyt. Sahlbergin kaikki edelliset olen lukenut ja kaikista tykännyt, varsinkin Pilatuksesta. Toivottavasti tämäkin on hyvä.

Vierailija
2266/12270 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adina Hoffman - My happiness bears no relation happiness

Vierailija
2267/12270 |
26.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alivaltiosihteerin Abca -kirja. Pertti Koskimiehen Linnut lajiopas. Herman Linqwist, kun suomi oli ruotsi. Erkki Wuolijoki, Niskavuoren henki, Elizabeth Strouth, nimeni on Lucy Arton sekä tuo Hotakaisen tuntematon Kimi Räikkönen.

Vierailija
2268/12270 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut venäkäisei klassikot ja lähes kaikkea mahdollista, mutta Sinuhen hehkutusta en ymmärrä. Se on kuin keisarin uudet vaatteet, joukko ihmisiä yrittää saada toiset uskomaan, että kirja on hyvä.

Kolme kertaa olen aloittanut, mutta en ole jaksanut.

Olen todellakin jo 7-kymppinen ja luekenut keskimäärin kolme kirjaa viikossa viisi vuotiaasta lähtien, joten en ole kokematon lukija.

Mitään muuta kirjaa en ole aloittanut ja jättänyt kesken.

Minä luulen, että se uppoaa parhaiten murrosikäisiin ja nuoriin aikuisiin. Elämän tarkoituksen pohdinta on vähän naiivia. Sama juttu taitaa olla Herman Hessen kanssa. Jos ei altistu nuoruudessa, ei pysty ymmärtämään kirjojen ansioita.

Uudemman ajan historiallisen romaanin taituri on Asko Sahlberg. Hänen kirjansa Herodes ja Pilatus ovat todella hienosti kirjoitettuja. Tavallaan viihderomaaneja, mutta vähän jämäkämpiä kuitenkin. Ei tule kuitenkaan mikään ajantappo-olo niitä lukiessa. Pilatuksessa on Jeesus yhtenä hahmona. Hänet on kuvattu todella hyvin. Hän on yhtä aikaa pyhä ja pompöösi, viinipäissään vähän uhittelevakin.

Vierailija
2269/12270 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut venäkäisei klassikot ja lähes kaikkea mahdollista, mutta Sinuhen hehkutusta en ymmärrä. Se on kuin keisarin uudet vaatteet, joukko ihmisiä yrittää saada toiset uskomaan, että kirja on hyvä.

Olen todellakin jo 7-kymppinen ja luekenut keskimäärin kolme kirjaa viikossa viisi vuotiaasta lähtien, joten en ole kokematon lukija.

Sinuhe ei näytä sopivan sinulle, mutta se ei tarkoita että se ei olisi hyvä kirja tai muut eivät siitä saisi pitää.

Tottakai muut saavat siitä pitää, mutta en ole saanut keneltäkään perusteluja sen hyvyydestä.

Tuntuu vaan oudolta, että se on 65 vuoden aikana lukemistani kirjoista ainoa, joka ei ole sopinut minulle.

Vierailija
2270/12270 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elena Ferranten Ne jotka lähtevät ja ne jotka jäävät.

Juuri sain loppuun. Tarina ei lähde lentoon ihan samalla tavalla kuin kahdessa ensimmäisessä Napoli-sarjan kirjassa. Tunnelma tiivistyi kuitenkin loppua kohti ja viimeinen luku oli oivallinen lopetus kirjalle.

Vierailija
2271/12270 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elena Ferrante L'Amica geniale

MIchelle Obama Becoming

Vierailija
2272/12270 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinuhe ei näytä sopivan sinulle, mutta se ei tarkoita että se ei olisi hyvä kirja tai muut eivät siitä saisi pitää.

Tottakai muut saavat siitä pitää, mutta en ole saanut keneltäkään perusteluja sen hyvyydestä.

Tuntuu vaan oudolta, että se on 65 vuoden aikana lukemistani kirjoista ainoa, joka ei ole sopinut minulle.

Minusta se, että tuo on AINOA, joka ei ole sopinut sinulle, viittaa siihen, että jokin siinä ärsyttää henkilökohtaisesti juuri sinua. Osuu johonkin hermoon siis. Mikä on ihan ok, ei mistään kirjasta ole pakko pitää.

Vierailija
2273/12270 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asko Sahlberg, Haudallasi, Adriana

Juuri ilmestynyt. Sahlbergin kaikki edelliset olen lukenut ja kaikista tykännyt, varsinkin Pilatuksesta. Toivottavasti tämäkin on hyvä.

Kiva kuulla, nimittäin mulla on just Pilatus lainassa.

Vierailija
2274/12270 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, siitä on jo aikaa, kun itse luin Sinuhen, mutta pidin siitä seuraavista syistä:

- Hyvä ja monipuolinen tarina, jossa on ihmissuhteita, politiikkaa ja filosofiaa

- Historiallisuus ja eksoottisuus

- Päähenkilön kehityskaari, joka (minusta) heijastuu myös hänen naissuhteissaan

- Kaunista kieltä

Toki mistään näistä ei tarvitse olla samaa mieltä, ja monet eivät varmasti olekaan. Makuasioita:)

Itselläni on nyt kesken Manule Rivasin "Timpurinkynä". Luen sitä kolmatta kertaa, ja on se vaan ihana. Sivussa luen kokoelmaa Miguel Hernándezin runoja otsikolla "Viento del pueblo. Poesía de la guerra". Noi on kyllä sen verran pitkiä ja raskaita, että täytynee jossain vaiheessa paneutua niihin ihan kunnolla.

Vierailija
2275/12270 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yann Martel - Life of Pi. Leffan katsoin joskus aikaa sitten ja inspiroiduin lainaamaan kirjastosta kirjan nyt. Sopivan kevyttä luettavaa, mutta esim. Uskontoakin monipuolisesti mukana. Jännä tapaus.

Vierailija
2276/12270 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat hieman rasittavalta. Kai nyt seitsemänkymppinen osaa kuvitella syitä, joiden takia joku pitää Sinuhesta. Esim. hyvät henkilöhahmot, kiinnostava kerronta, mielenkiinto kyseiseen ajanjaksoon jne. Sanon nämä siis ihan yleisellä tasolla. En ole lukenut Sinuhea, mutta nuo nyt ovat ihan tavallisia syitä pitää ihan mistä tahansa kirjasta. Ei sinun tarvitse olla samaa mieltä. Ihan kuin yrittäisit vaatia muita keksimään syitä, jotta voisit lukea sen, mutta eihän se toimi, koska jokaisella meistä on oma kirjamakunsa.

Ihan samalla tavalla sinäkin voit kertoa syitä, miksi pidät jostakin kirjasta, mutta se ei tarkoita, että muut tykkäisivät niistä vain siksi, että sinä toimit suosittelijana. 

Vierailija
2277/12270 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasi Pekkola: Huomenna kevät palaa

Vierailija
2278/12270 |
27.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tie taipuu. Sami Yaffa. (ylöskirjannut Tommi Liimatta)

SUOSITTELEN

Vierailija
2279/12270 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asko Sahlbergin Haudallasi, Adriana. Kiva löytää täältä muitakin Sahlbergin ystäviä.

Tämä kirja vei niin mukanaan että heräsin aamulla tuntia aikaisemmin kuin pitäisi, sain omaa rauhaa ja lukuaikaa. Koskettava kuvaus elämästä maailmassa sellaisena kuin se on.

Edellisen A. S.:n kirjan (nimi hukassa, naisen nimi siinäkin?) tunnelma ja ilmavuus aistittavissa.

Vierailija
2280/12270 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asko Sahlbergin Haudallasi, Adriana. Kiva löytää täältä muitakin Sahlbergin ystäviä.

Tämä kirja vei niin mukanaan että heräsin aamulla tuntia aikaisemmin kuin pitäisi, sain omaa rauhaa ja lukuaikaa. Koskettava kuvaus elämästä maailmassa sellaisena kuin se on.

Edellisen A. S.:n kirjan (nimi hukassa, naisen nimi siinäkin?) tunnelma ja ilmavuus aistittavissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi