Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?
Kommentit (12270)
Vierailija kirjoitti:
Sinisalon Linnunaivot
Tää on yksi suuria suosikkejani! Nykyaikana kaikkien kirjojen pitää olla moniäänisiä, mutta tässä kirjassa moniäänisyys on aitoa.
Ap
Emmi Itärannan dystopia "teemestarin talo", pelottava, mutta huikaisevan kauniisti kirjoitettu. Olen miettinyt puhtaan veden tärkeyttä melkein joka kerta, kun juon lasillisen vettä .
Pikku naisia.
Eilen luin loppuun Torey Haydenin Tiikerin lapsen. Kumpaakaan en ollut lukenut vuosikausiin.
Arto Paasilinnan Hurmaava joukkoitsemurha
Vierailija kirjoitti:
Emmi Itärannan dystopia "teemestarin talo", pelottava, mutta huikaisevan kauniisti kirjoitettu. Olen miettinyt puhtaan veden tärkeyttä melkein joka kerta, kun juon lasillisen vettä .
Siis mitä? Onko tullut jatko-osa? Tää on menny kokonaan ohi multa. Pitääpä kattoa löytyykö kirjastosta.
Anteeksi, sanoin kirjan nimen väärin, teemestarin kirja, ei -talo.
Torey Haydenin hiljaisuuden lapset
Ken Follett: The Pillars of the Earth
Tämä on ensimmäinen tältä kirjailijalta lukemani kirja (aukko sivistyksessä!). Olen viime aikoina kiinnostunut yhä enemmän keskiaikaisesta Britanniasta, joten oli pakko ryhtyä lukemaan tätä trilogian ensimmäistä kirjaa, kun sitä oli kehuttukin niin paljon. Olen lukenut vasta ensimmäiset sata sivua, mutta ainakin alku vaikuttaa tosi hyvältä. Kirja sijoittuu fiktiiviseen Kingsbridgen kylään 1100-luvun Englannissa.
Tuo oli muuten hyvä kirja, joka edellä mainittu "Taivaan pilarit." Satuin aikanaan lukemaan sen ennen kuin siitä tuli televisiosarjakatsottavaksi.
Minulla on kesken Diana Gabaldonin "Sydänverelläni kirjoitettu" joka sijoittuu vuoteen 1778-luvun Skotlantiin ja Yhdysvaltojen vapaussodan aikoihin. Fiktiiviset hahmot sekoitettuna todelliseen historialliseen tilanteeseen.
Haruki Murakami - Maailmanloppu ja ihmemaa
Pidän Murakamin kirjoista, ja tämä on ehkäpä uusi suosikkini (1Q84:n rinnalla, pitää lukea loppuun ennen kuin voi sanoa). Suomenkielinen käännöstyö on laadukasta, ja teksti etenee soljuvasti. Juoni on myös mukavan omituinen ja murakamimainen.
Vierailija kirjoitti:
Ken Follett: The Pillars of the Earth
Tämä on ensimmäinen tältä kirjailijalta lukemani kirja (aukko sivistyksessä!). Olen viime aikoina kiinnostunut yhä enemmän keskiaikaisesta Britanniasta, joten oli pakko ryhtyä lukemaan tätä trilogian ensimmäistä kirjaa, kun sitä oli kehuttukin niin paljon. Olen lukenut vasta ensimmäiset sata sivua, mutta ainakin alku vaikuttaa tosi hyvältä. Kirja sijoittuu fiktiiviseen Kingsbridgen kylään 1100-luvun Englannissa.
Luin suomeksi tämän Taivaan pilarit joskus kaksikymmentä vuotta sitten ja vieläkin se on kymmenen parhaan lukemani kirjan joukossa. Muitakin Folletin kirjoja olen lukenut, mutta kyllä tämä on paras.
Vierailija kirjoitti:
André Aciman, Kutsu minua nimelläsi
V. 2007 ilmestynyt, mutta vasta 2019 suomennettu kirja 17-vuotiaasta italialaisesta Eliosta, joka rakastuu Oliveriin. Arkaa nuorta homorakkautta, jota ei voi tunnustaa. Vai voiko? Olen vasta sata sivua lukenut. Tästä on tehty elokuvakin, mutta kirja kertoo pidemmälle, 15 vuoden jälkeiset tapahtumatkin.
Saas nähdä. Avoimin mielin luen.
Hieman pettynyt olo jäi. Ehkä odotin liikaa, kun tämä on tehty elokuvaksikin. Nuoren pojan haaveilua ja rakkauden etsimistä. Ehkä en ole kuuminta kohderyhmää, siinä ehkä syy pettymykseeni. 62-vuotias mummo kun olen. Kirjallisuuskohtauksetkin vaikuttivat minusta päälleliimatuilta ja snobbailulta. Ajankuvana ja ihmisen kehitysvaiheen kuvaajana menee, kirjallisuusnautintoni oli kuitenkin pakonomaista kuin kaurapuuro aamulla.
Tekoälyn etiikkaa - Maija-Riitta Ollila
Lucia Berlin, Siivoojan käsikirja ja muita kertomuksia
Barbarian paluu - Timo Vihavainen
Mulla menossa useampikin, mutta mukaansatempaavin tällä hetkellä Mia Kankimäen "Naiset joita ajattelen öisin". Ja on muuten hyvä.