tulisiiko opettajille luoda tulostavoitteet?
Niin että pskaa sataa niskaan ellei oppilaatt pärjää?
Kommentit (9)
Sitten pitäisi luoda myös edellytykset onnistumiselle. Pienemmät opetusryhmät, rajoittamattomat mahdollisuudet tukiopetuksen antoon, mahdollisuus poistaa häiriköt omaan pienryhmäänsä...listaa saa jatkaa. Tällä tavoin iso osa voisi pärjätä paremmin kuin nykyään, mutta aina on joukossa niitä jotka vaan ei tajuu. Ei opettajakaan mikään taikuri ole.
Kyllä. Jokin vastuu/mittari toiminnasta pitää olla. Nykyään aina voi sanoa: "Opetussuunnitelman mukaan mennään" tai "Oppilasaines nyt tällä alueella on tällaista". Vaikka opettaja itse lorvailee ja luistaa opettamisesta sen minkä ikinä pystyy. Varmaan tämän takia nykyään on sanalliset arvostelutkin, ettei pysty opetuksen laatua mitenkään mittaamaan.
Pitäiskö myös lisääntymisen tulla luvanvaraiseksi? Jos äö ei ylitä kengännumeroa, niin lisääntymislupaa ei heltiä.
Tulostavoitteita asetettaessa on äärimmäisen tärkeää laatia tarkat mittarit, jotka oikeasti mittaavat sitä, mitä tavoitellaan. Millä tavalla opettajan tuloksia mitattaisiin? Valtakunnallisilla testeillä? Olisiko testit opettajille vai oppilaille?
Mitkä nämä tulostavoitteet olisivat ja miten tätä mitattaisiin? Myös eri koulujen oppilasaineksessa ja käytettävissä resursseissa on suuria eroja.
Nyky-Suomessa jokainen vanhempi voisi kokeilla, millaista on olla opettaja. Mitäpä, jos kukaan ei halua enää opettaa? En ihmettelisi.
Eli huonolla tuurilla saisi luokan täyteen matuloita ja kärsisi sen takia tulostavotteista :)
Jos oppilas on tyhmä kuin saapas, niin miten sellainen saadaan pärjäämään? Pitäisikö vanhempia sakottaa, jos oppilasaines on huonoa?
Mies ja naiis opettajilla alkaa olemaan jo melkoinen ero opetukksen laadussa. Hyvä opettaja on vähän kuin lätkäkoutsi että kykeneee ottamaan paremmin tilanteet haltuun.