Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä se "oma paikka yhteiskunnassa" oikein tarkoittaa?

Vierailija
06.08.2018 |

Usein sanotaan että ihmisen pitäisi löytää oma paikkansa yhteiskunnassa? Mitä se tarkoittaa?
Esim...
Minä olen työtön ja elän toimeentulotuella. Tarkoittaako se sitä että olen löytänyt paikkani? Paikkani on siis "työtön toimeentulotukiasiakas"?
Jos joku on koomassa sairaalassa vuosikausia niin onko se sen paikka? Sehän on paikallaan? Sen paikka yhteiskunnassa on siis "koomapotilas"?
Miten tämä juttu nyt oikeasti menee?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Kyllä se tarkoittaa, että sinä työttömänä toimeentulotukiasiakkaana et ole (vielä) löytänyt paikkaasi yhteiskunnassa. Se koomapotilas on ehkä joskus löytänyt, mutta sittemmin menettänyt sen. Eikä siinä mitään, kyllä teillä molemmilla on silti ihan oikeus olla olemassa, mutta molemmat olisitte todennäköisesti onnellisempia, jos oma paikka olisi löydyksissä.

Ja se oma paikka yhteiskunnassa tarkoittaa sitä, että on aktiivinen ja toimiva osa yhteiskuntaa. Tekee jotain yhteiskunnan hyväksi ja saa siltä takaisin jotain.

Huomaa, tämä ei toki ole koko elämä, eikä paikka yhteiskunnassa välttämättä ole sama asia kuin esim paikka elämässä.

Vierailija
2/7 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tarkoita mitään. Samanlaista nonsenssia kuin että "sun tulee löytää ammatti joka sua kiinnostaa, se sun juttu, sun kutsumus". Täyttä hölynpölyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein sanotaan että ihmisen pitäisi löytää oma paikkansa yhteiskunnassa? Mitä se tarkoittaa?

Esim...

Minä olen työtön ja elän toimeentulotuella. Tarkoittaako se sitä että olen löytänyt paikkani? Paikkani on siis "työtön toimeentulotukiasiakas"?

Jos joku on koomassa sairaalassa vuosikausia niin onko se sen paikka? Sehän on paikallaan? Sen paikka yhteiskunnassa on siis "koomapotilas"?

Olet vain sairas imbesilli joka loisii muiden rahoilla. Kannattaa alkaa ajattelemaan hiljaalleen muitakin eikä vain itseään ja hilata se laiska perse siitä sohvalta töihin.

Vierailija
4/7 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jokaisen oma kokemus asiasta. Jos olet suht tyytyväinen elämääsi, ja tunnet, että voit olla oma itsesi ja tehdä jotain mielekästä, olet löytänyt oman paikkasi. Ei sitä ulkopuolelta voi määritellä, tai ainakaan sellaisille määrittelyille ei kannata uhrata ajatuksia. Toki suurin osa ihmisistä ajattelee, että aktiivisesti muita ihmisiä haittaava, esim rikollinen, ei ole paikkaansa löytänyt, vaikka tämä omasta mielestään olisikin tyytyväinen tilanteeseen.

Vierailija
5/7 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim...

Olet vain sairas imbesilli joka loisii muiden rahoilla. Kannattaa alkaa ajattelemaan hiljaalleen muitakin eikä vain itseään ja hilata se laiska perse siitä sohvalta töihin.

Mitä töitä sinulla on minulle tarjolla?

t. koomapotilas eli todellakin hyvin, hyvin sairas imbesilli, joka loisii teho-osaston "sohvalla"

Vierailija
6/7 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantapainen ilmaus on että joku "elää omannäköistä elämää". Tarkoittaa aina sitä, että ihminen on ollut vuosia työelämän ulkopuolella ja lopulta luovuttanut.

Vierailija
7/7 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se tarkoittaa sitä, että ihminen on päässyt yhteiskunnassa siihen tilaneteeseen, johon on halunnutkin. Voi siis elää omien toiveidensa mukaista elämään.

Minulle se tarkoittaa, että olen päässyt opiskelemaan toivomaani ajaa ja työllistynyt sille. Se taas on mahdollistanut muiden haaveideni toteutumisen.

Ja tiedän vallan hyvin, ettei kaikki ole asian suhteen yhtä onnekkaita.