Atooppista ihoa ja turhautumista
Minua alkaa pikku hiljaa ärsyttämään koko aikainen rasvaaminen ja tiettyjen tuotteiden välttäminen... Olen 13 vuotias ja mulla on atooppinen iho etenkin suun ja silmien ympärillä, iho hilseilee ja sitä kirvelee. Tätä on jatkunut jo vuosi. Melkein kaikki ihonhoito tuotteet ärsyttävät ihoa... Olen yrittänyt välttää meikkiä herkillä ihoalueilla. Onko jollakulla ollut samantapaisia oireita ja osaisi auttaa kuinka saada oireet loppumaan. Ja tämän hilseilevän ja kipeän ihon lisäksi leukaperäni kutisevat kokoajan eikä mikään rasvakaan auta. Neuvoja?
Kommentit (3)
Kokeile iho-omega kapseleita, mulla kosteuttaa ihoa ja pitää hyvässä kunnossa. Kutiavat ihottumat kortisonilla pois ja sitten hyvä kosteuttava hyvin imeytyvä voide normikäytössä, esim. Avene-merkki apteekista toimii mulla tosi hyvin. Olen kärsinyt atooppisesta ihosta pikkulapsesta saakka, nyt olen jo 30+. Teini-iässä mulla oli tosi huono iho kasvoissa, paljon finnejä yms. Mutta se menee ohi. Kannattaa ehkä myös käydä kosmetologilla ja ihotautilääkärissä.
Tsemppiä murrosikään, voin luvata että iho muuttuu paremmaksi vuosien saatossa!
Ruokavalio kuntoon, ehdottomasti. Kannattaa kokeilla vehnätöntä, sokeritonta ja maidotonta ruokavaliota. Muista myös juoda tarpeeksi vettä. Stressi vaikuttaa myös ihoon, joten pidä itsestäsi huolta ja lepää välillä. Tietysti murrosiälläkin voi olla vaikutusta asiaan. Toivottavasti löydät keinot, joilla iho tulee kuntoon!
Onko sun ruokavalio minkälainen? Joillakin ihmisillä vehnä ja maitotuotteet aiheuttaa iho-ongelmia. Myös rasvan välttely ja vääränlainen rasva vaikuttaa ihon kuntoon negatiivisesti.
Mulla ei ole kai ihan atopiaa, mutta talvella iho on todella kuiva. Se kutina ja kuivuus on tosi tuskallista ja kosteusvoidetta menee litratolkulla. Mulla on auttanut kun syön talvikuukaudet aina helokkiöljyä, myös d-vitamiini on hyvästä iholle (kumpaakin voi myös levittää ulkoisesti). Enkä enää välttele muutenkaan rasvaa, syön leivällä voita ja joskus harvoin jos maitoa juon, niin täysmaitoa.
Älä hoida ihoasi liikaa, pesukin hoituu pelkällä vedellä.