Onko sadismi normaali piirre ihmisessä? Milloin se ei enää ole normmaalia?
Tunnistatko sadistisia piirteitä itsessäsi?
Olen vähän sitä mieltä, että lähes jokainen on jonkinlainen sadisti. Aiheesta on tehty tutkimuksiakin ja ihan tavallisetkin ihmiset kykenevät kaikenlaiseen julmuuteen.
Uskon, että mussa itsessäni saattaa olla keskimääräistä enemmän tällaisia taipumuksia, tai ainakin tiedostan niiden olemassaolon paremmin kuin useimmat. Olen aina pitänyt tämän tiukasti kurissa, eikä kukaan tiedä näistä jutuista. En myöskään tunne empatiaa ihan normaalisti, mutta mulle on silti tärkeää toimia "empaattisesti".
Kuinkahan yleistä tämä oikeasti on?
Kommentit (7)
Mulla ei oo sadistisia piirteitä 🤔.
Eikä masokistisiakaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oo sadistisia piirteitä 🤔.
Eikä masokistisiakaa.
Ehkä se on ihan hyvä, jos sellaisia piirteitä ei ole ilmennyt. :D
ap
No ei kyllä ole normaalia. MISSÄÄN määrin.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä, että poikkeavissa oloissa sitä varmastikin esiintyy enemmän, mutta ei juuri lainkaan tavallisen turvallisessa tilanteessa.
Esimerkkinä voisi mainita tunnetun ihmiskokeen, jossa tutkijat jakoivat opiskelijaryhmän vankeihin ja vanginvartijoihin. Vartijat rupesivat käyttäytymään niin sadistisesti, että koe jouduttiin keskeyttämään ennen aikojaan. Erilaisissa ihmiskokeissa tavalliset ihmiset on ilmentäneet sadistisia taipumuksia lähes poikkeuksetta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä, että poikkeavissa oloissa sitä varmastikin esiintyy enemmän, mutta ei juuri lainkaan tavallisen turvallisessa tilanteessa.
Esimerkkinä voisi mainita tunnetun ihmiskokeen, jossa tutkijat jakoivat opiskelijaryhmän vankeihin ja vanginvartijoihin. Vartijat rupesivat käyttäytymään niin sadistisesti, että koe jouduttiin keskeyttämään ennen aikojaan. Erilaisissa ihmiskokeissa tavalliset ihmiset on ilmentäneet sadistisia taipumuksia lähes poikkeuksetta.
ap
Tuo koehan on jo tunnustettu osittain lavastetuksi, eikä sen tuloksista voi siksi vetää mitään johtopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tuo koehan on jo tunnustettu osittain lavastetuksi, eikä sen tuloksista voi siksi vetää mitään johtopäätöksiä.
No, se on hyvä tietää. Pitää perehtyä asiaan enemmän. On hieno juttu, jos ihmiset ei yleensä ole niin pimeitä.
Ap
Normmaalia... Anteeksi tuosta. Mulla on huono näkö.
ap