Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi neuvolan ohjeistukset ovat niin ristiriitaisia ja perseestä?

Vierailija
19.07.2018 |

Esim. imettäminen. Ensin vaahdotaan siitä, että äidinmaito on oikea elämän eliksiiri ja korvaamatonta lapselle, mikään ei ole niin tärkeää, ja oikein viimeiseen asti kannustetaan imettämään vaikka väkisin.

Sitten, kun mielenterveys alkaa jo horjua kun väkisin yrittää imettää huutavaa vauvaa, joka ei vaan suostu rinnalle vaikka päällään seisoisi, ollaankin yhtäkkiä sitten neuvolassa sitä mieltä, että ei se imettäminen ole mikään äitiyden mittari ja korvikkeellakin kasvaa ihan yhtä terveitä lapsia. Ok. Mikähän tämä "äitiyden mittari" edes on, josta niin paljon siellä puhutaan? Mikä mittari? Kun haluan vain lapselleni sen parhaan vaihtoehdon noudattamalla suosituksia, eikä kiinnosta mitä joku minusta ajattelee tai mitkään äitiyden mittarit. Haluan vain asiallista tietoa.

Hemmetti kun neuvolassa ollaan niin epänormaaleja! Voisiko joku vähän selittää? Imetystaival alkaa kyllä olla jo loppusuoralla, mutta näin jälkeenpäin kun mietin tuota taistelua, on olo vaan jotenkin hämmentynyt.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä kutsutaan tissi/rintaraivareiksi ja ovat normaaleja, kun imettäessä voi vauva välillä alkaa riehumaan.

Vierailija
2/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä kutsutaan tissi/rintaraivareiksi ja ovat normaaleja, kun imettäessä voi vauva välillä alkaa riehumaan.

Tiedän, mutta tuota ei ollut välillä, vaan ennemminkin välillä vaan suostui syömään normaalisti. Tässä kuitenkin oli pointtina tuo neuvolan ohjeistus, että ensin imettäminen on maailman tärkeintä, ja sitten ei olekaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä hoito suosituksia siellä noudetaan. Itse voi käyttää maalaisjärkeä. Jos imettäminen  on ylitsepääsemättömän vaikeaa ja äiti hermoromahduksen partaalla, niin kyllä lapsi muutenki tulee ruokituksi, Kukin tavallaan

Vierailija
4/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyden horjumisesta hmm. Entä kun neuvolassa kehottivat minua lopettamaan täysimetyksen, kun vauva oli 4 kk ja paino oli vauvalla noussut riittävästi? Ei kuitenkaan niin pullakka ollut, kuin monet korvikemaidolla ruokitut ovat.  

Sitten aloin saada agressiivisen kuuloista palautetta, kun 5 kk neuvolassa kerroin edelleen täysimettäväni. Lupasin aloittaa lisäruoan antamisen, mutta aloitin vasta, kun vauva oli 6 kk ja seuraavana päivänä neuvola. 6 kk neuvolassa kerroin aloittaneeni, mutta en täsmentänyt päivää.

Ei imetystäkään tueta, vaan ihmetellään ja kauhistellaan jopa, että miten joku voi jaksaa imettää vielä  ja olla silti täysjärkinen. Jos neuvolan tätsy on itse imettänyt vain lyhyen aikaan, niin ei varmasti kukaan muukaan voi imettää kauemmin! Ammatillistako?

Vierailija
5/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys on parasta ravintoa vauvalle. Korvike on kokonaistilanteen kannalta paras jos äidin mielenterveys imetyksestä järkkyy. Tuossa ei ole mitään ristiriitaista, ja vanhempana on pakko hyväksyä ettei ole sellaista kuin absoluuttinen joka tilanteeseen sovitettava paras. Muuttujia riittää.

Rintaraivareihin suosittelen avuksi imetys.fi-sivuston kautta löytyvää tietoa ja vertaistukea, paikoittain neuvolan imetysosaaminen on turhan ohutta.

Vierailija
6/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta saa neuvoja, ei siellä lakikirjasta asioita tarkasteta,

Meillä on Suomessa vahva usko siihen, että rintamaito on lapselle ainoa vaihtoehto. Yllättäen iso osa maailman lapsista selviää ilman sitä, mutta koska WHO sitä suosittelee, niin neuvola toimii samoin. Osalle vauvoja rintamaito on mahavaivojen syy. Siitäkään neuvola ei kerro.

Vierailija
7/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin maailman tärkeintä kuitenkaan. Jos ei onnistu, niin sitten pullo, yksinkertaista.

Vierailija
8/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon ihan yksilöstä kiinni, ihmisillä on erilaiset ulosannit ja me itse vastaanotetaan ne eri tavoin. Totta sekin että kyllä ne ohjeistukset vaihtelee neuvolakohtaisestikin, hyvää ne silti tarkoittaa.

Nyt tokan vauvan kohdalla huomaan että moni asia, mistä kuumottelin ekan kohdalla (painoseurannat neuvolassa, d-vitamiinisähläys jne) johtui aika paljon ihan vaan mun omasta stressaamisesta. Ne tosiaan teki vaan työtään, ja mun tulkinta oli että mitä tuo nyt tuollalailla töksäytti.

Vierailija
9/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerroin neuvolassa aina vain sen, mitä he halusivatkin kuulla. Se, kuinka kauan imetän ja miksi, ei kuulu heille. Tai minkä verran juovat maitoa, mehua ja vettä. Ihan maalaisjärjellä pärjää ja neuvolassa heidän on pakko kommentoida joka asiaa, vaikka itsekin tietävät, että ei maailmaa kaada jos lapset juovat janoonsa välillä mehua, tai jos lopettaa imettämisen heti kun voi vaihtaa lehmänmaitoon.

Vierailija
10/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen lapsen kohdalla kävin neuvolassa. Seuraavien kohdalla vain lääkärin vastaanotot. 

Ei tarpeellista ollenkaan, jos tietää mitä tekee ja seuraa aikaansa. 

Useimmat th:t vaikuttivat paljon tietämättömämmiltä asioista kuin minä. Miksi kuuntelisin heidän jaarituksiaan. 

Vierailija
11/11 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolasta saa neuvoja, ei siellä lakikirjasta asioita tarkasteta,

Meillä on Suomessa vahva usko siihen, että rintamaito on lapselle ainoa vaihtoehto. Yllättäen iso osa maailman lapsista selviää ilman sitä, mutta koska WHO sitä suosittelee, niin neuvola toimii samoin. Osalle vauvoja rintamaito on mahavaivojen syy. Siitäkään neuvola ei kerro.

Osalle vauvoja rintamaito on mahavaivojen syy, osalle korvike. Suurimmalla osalla mahakivun syy ei edes selviä. Neuvolassa tuskin on kristallipalloa, jolla voitaisiin kertoa oikea syy, ja jotain on vauvalle syötettävä.

Rintamaito on keskimäärin parempi valinta, ja siitä korvikkeeseen siirtyminen onnistuu merkittävästi paremmin kuin toisinpäin, joten siinä jo ihan riittävästi syitä suositella imetystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi