Avoin suhde sydänsurujen välttämiseksi?
Olen siis miettinyt kumppanini kanssa avointa suhdetta, ja tämä ehdotus on tullut puhtaasti minulta. Syy siihen, miksi pidän tätä hyvänä vaihtoehtona, on se etten halua kiintyä toiseen ihmiseen liikaa. Aiempi suhteeni oli hyvin rakkaudentäyteinen ja olin riippuvainen miehestä, ja eroamisesta toipuminen oli kamala prosessi. En haluaisi pistää itseäni siihen tilanteeseen taas, että jos vaikka joskus erotaankin, en SELVIÄ ilman kumppania. Avoin suhde tuntuu itsestäni siinä mielessä tavallaan etäisyydenotolta, että joudun hyväksymään sen etten voi olla toisen ihmisen maailman keskipiste, niin ehkä tällaista läheisriippuvuutta ei pääse syntymään.
Onko palstalla muita, jotka ovat avoimessa suhteessa/ovat harkinneet asiaa? Kokemuksia?
Kommentit (5)
Sähän olet selvinnyt siitä edellisestä suhteestasi!
Mulla on ollut nuorena vaikeuksia "räjähtävien" tunteiden kanssa, jotka kaatoivat kaikki suhde viritelmät, koska mies koki mun takertuvan häneen liikaa. Sitten tapasin nykyisen mieheni, jonka kanssa mulla oli heti sellainen olo, että voin luottaa siihen, että hän tuntee minua kohtaan samoin. En ollut yhtään takertuva, vaativa tai "läheisriippuvainen". Halusimme molemmat viettää toistemme kanssa yhtä paljon aikaa ja kaikki meni luontevasti omalla painollaan. Nyt yhteistä elämää takana 15 vuotta.
Voisiko siis olla, että ainakin joskus "läheisriippuvuus" ja takertuminen johtuu siitä, että toinen haluaa suhdetta enemmän kuin toinen. Ja se, joka haluaa vähemmän toiminnallaan aiheuttaa toiselle epävarmuuden tunteet, jotka aiheuttavat takertumista.
Eli jos alat takertua, suhde ei ole odotuksiltaan tasapainossa eikä sitä kannata jatkaa.
Tuon takia suosittelen "hidastettua" eroa jos ja kun sellainen on eteen tullakseen. Eli vielä vuosi, pari yhteiseloa, kun on jo aikalailla selvää, ettei loppuelämää vain voi olla yhdessä. Näin ei jää tarvetta jäädä jälkikäteen miettimään, "että mitä jos" yms...
Rakkaus harvoin kuolee yhdessä yössä - se vaatii useimmiten saattohoidon...
Avoinsuhde ei toimi läheisriippuvaisella. Kuvittele tilanne että tahtoisit läheisyyttä kumppanilta ja hän ilmoittaisi että on halimassa jotain muuta. Tai viestittelisi seurassasi toiselle naiselle. Tai suunnittelisi romanttista viikonloppua toisen kanssa. Jos et tulisi mustasukkaiseksi niin sitte anna mennä. Ja jos nyt ajattelet että voisitte sopia ettet tietäisi menemisistä niin onko se sitten niin eri oikeasta seurustelusta jos kieltäydyt ajattelemasta toisen muussa seurassa. Kuinkahelposti tunteesi ovat räjähtäneet aikaisemmissa suhteissa? Osaatko tunnistaa omat vahvat tunteet ajoissa ja kykenetkö laittamaan suhteen tauolle kun niitä tulee?