Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaimo ei suostu synnytykseen jälkeen töihin

EnTajuaVaimooni
08.07.2018 |

Saatiin pari viikkoa sitten lapsi. Oon ilmoittanut vainolleni jo 5kk ennen lapsen syntymää, että pidän kaikki isyyslomat ja jään pois töistä hootamaan lasta heti kun mahdollista.

Nyt ollaan tapeltu jo viikko siitä, että hän ei halua mennä töihin. Hänellä on huomattavasti minua parempi palkka, joten minusta se on hänen velvollisuus ja järkevää taloustilanteen kannalta. Pitää kuitenkin miettiä taloutta ja lapsen parasta.

Lisäksi pidän, että mulla on yhtäläinen oikeus jäädä päiviksi kotiin ja hoitelemaanlasta. Miksi sen pitäisi olla hänen yksinoikeus? Oon jo suunnitellut, että ennen isyysloman loppua käyn irtisanomassa itseni. Saan sentään pitämättömät lomapäivät rahana.

Kuinka puhua järkeä? Tämä.on siis meidän toinen lapsi. Ekan kanssa hän sai pitää koko äitiysloman. Nyt on mun vuoro, ja lapsi tarvitsee myös isäänsä. Hänhän voi olla niiden kanssa kaikki illat ja viikonloput silti.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen parasta on olla äitinsä kanssa mahdollisimman pitkään.

Vierailija
2/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtääkö hän synnytyksestä toipumisen myös sinne viikonlopuille?

Provo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttuun tulisi hieman enemmän uskottavuutta, jos aloittaja ottaisi selvää äitiysvapaan pituudesta. Eikä sinne töihin noin vain mennä, jos työnantajan kanssa on sovittu jotain.

Vierailija
4/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jo alkanut erittämään maitoa? Joku jenkkitutkimus muistaakseni todisti että kun tarpeeksi yrittää niin mieskin pystyy imettämään.

Vierailija
5/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo varmaan.

Ei isä voi pitää äitiyslomaa, eikä äiti isyyslomaa. Eli ensin äiti piti omansa, ja palautuu samalla synnytyksestä ja sitten isä voi pitää omansa ja vanhempainvapaan. Toki isä voi olla heti alkuun sen muutaman viikon yhdessä äidin kanssa.

Mutta äitiyslomaa ei voi isä pitää. Vain isyysvapaan ja vanhempainvapaan. Ja niihin vaimo varmaan suostuu, jos palkka on hänellä isompi.

Vierailija
6/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ja sheivaa siiten nännit ettei lapsi tukehdu.

Vierailija
7/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä provo, joka vaan osoittaa että ap ei ole vielä saanut yhtään lasta elämässään. Muuten tietäisi, että ensimmäiset kuukaudet ovat ehdotonta äitiyslomaa, joka vaihdetaan isälle vain poikkeustapauksessa (esim. äiti kuollut tai muuten kyvytön hoitamaan lasta). Vanhempainvapaa alkaa vasta muutaman kuukauden päästä, jolloin isäkin voi tietysti kotiin jäädä. 

Vierailija
8/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä ja huono provo. Aloittaja on tuskin koskaan edes suudellut naista. Muuten hän tietäusi, että äityisloma on mm. synnytyksestä toipumista varten.

Vierailija
9/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ap tarkoittaa sitä, että äiti haluaa omia _kaikki_ vanhempainvapaat mitä voi. Tämä tuntuu olevan se normi ja miehet pohtivat, josko kehtaisivat ehdottaa vaikka kuukaudenkin saamista yhteisistä vanhempainvapaista.

Vierailija
10/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ap tarkoittaa sitä, että äiti haluaa omia _kaikki_ vanhempainvapaat mitä voi. Tämä tuntuu olevan se normi ja miehet pohtivat, josko kehtaisivat ehdottaa vaikka kuukaudenkin saamista yhteisistä vanhempainvapaista.

Jep, meillä mies jäi kotiin vanhempainvapaalle. Se tarkoitti sitä että kun tulin töistä oli vastassa kaaos ja nälkäinen sakki. Mies "hoiti lasta" ja siihen meni kaikki aika. V*tutti kuin pientä oravaa. 

Vierailija
11/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin kotiin, hommattiin koiranpentu.

Otin loparit, kun pomo ei antanut edes palkatonta lomaa.

Vierailija
12/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni jäi jä äitiyslomalle yli kuukauden ennen laskettua aikaa. Hän oli hyvässä kunnossa eikä olisi ollut mitään tarvetta. Oli vain pakko kuulema päästä jo vapaalle ja "valmistautua" tulevaan, vaikka kaikki oli jo hoidettu valmiiksi (minä olin siis hoitanut käytännössä). Eli oli saanut olla mukavasti kotona jo ennen synnytystä. Laitoksella oli kaksi päivää, koska ei ollut mitään ongelmia synnytyksessä.

Kuten jos sanoin, synnytyksestä on aikaa jo pari viikkoa. Ei sitä aikaa, jolta saa äitiysrahaa, ole jäljellä enää kuin alle kaksi kuukautta, koska hän päätti tuhlata kokonaismäärästä osan jo alusta laskettua aikaa. Äitiysrahaa voi saada 105 päivältä. Vanhempainvapaan toki voi jakaa, mutta sen kesto on vain 158 päivää. Vaimo siis sai itselleen jo esikoisen kohdalla tuon 105 + 158 päivää, nyt saa vielä 105 päivää lisää ja haluaisi kahmia 158 päivästäkin osan itselleen.

Mulla on irtisanomisaika kuukausi, ja sen verran lomapäiviä käyttämättä. Kyllä tässä vaiheessa nyt aletaan vaatia pikkuhiljaa vaimoltakin myöntymistä, että voin työpaikalla alkaa laittaa asioita järjestymään. Jos ei suostu vanhempainvapaaseen, niin sanon itseni irti, pidän sen kuukauden loman ja sitten jään silti kotiin lapsen kanssa, kun se ei kerran muuten järjesty.

Joku tuolla sanoi, että kämppä oli ollut sotkuinen miehen ollessa vanhempainvapaalla. No näkisittepä meidän kämpän ku tulen duunipäivän jälkeen töistä. Keittiössä sokettu joka asti, pöytää ei ole pyyhitty, matot läjässä, vauva huutaa ja vaimo makaa läppärillä katsoen netflixiä. On kuulema ollut niin "rankkaa", ettei ole ehtinyt siivota. Noh, kummastipa sitä itse sitten joutuu olemaan 8h töissä ja illalla vain ehdin siivota siinä samalla kun olen lasten kanssa. Viikonloppuna vaimo ei laita rikkaa ristiin, kun viikko oli kuulema niin rankka.

Haluaisin erota, ja löytää vaihtaa parempaan vaimoon, mutta lasten takia ei voi. Haluan nimittäin olla varma, että lasten huoltajuus jää minulle tuollaisen itsekkään vätyksen sijaan.

Joku sanoi, että pitäisi opetella imettämään. Pakko sanoa, ettei tuollainen ole käynyt mielessäkään. Osaan kyllä antaa lapsella äidinmaidon korviketta ihan tuttipullosta.

En todellakaan usko, että lapsen parhaaksi olla äitinsä kanssa päivät. Jos vain saan vaimoni käymään lääkärissä että hänelltä diagnosoitaisiin masennus, laitan eron heti vireelle. Paljon todennäköisempää saada huoltajuus kuin se, että sosiaalivirasto jättäisi psyykesairaalle lapset hoitoon.

Vierailija
13/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet surkea provo. Keksisit jotain parempaa.

Vierailija
14/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näitten provojen taso on laskenut näin alas viime aikoina? Onks kunnon trollit lomalla?

Vierailija
15/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EnTajuaVaimooni kirjoitti:

Äitiysrahaa voi saada 105 päivältä. Vanhempainvapaan toki voi jakaa, mutta sen kesto on vain 158 päivää. Vaimo siis sai itselleen jo esikoisen kohdalla tuon 105 + 158 päivää, nyt saa vielä 105 päivää lisää ja haluaisi kahmia 158 päivästäkin osan itselleen.

Mulla on irtisanomisaika kuukausi, ja sen verran lomapäiviä käyttämättä. Kyllä tässä vaiheessa nyt aletaan vaatia pikkuhiljaa vaimoltakin myöntymistä, että voin työpaikalla alkaa laittaa asioita järjestymään. Jos ei suostu vanhempainvapaaseen, niin sanon itseni irti, pidän sen kuukauden loman ja sitten jään silti kotiin lapsen kanssa, kun se ei kerran muuten järjesty.

Pyyntösi kuulostaa kohtuulliselta. Äiti piti ekalta vanhempainvspaan ja sinä sitten toiselta.

Suunnitelmasi kuulostaa järkevältä, varsinkin kun aiemmin sanoit että olet joka tapauksessa irtisanomassa itsesi muutenkin.

-N36 ja äiti

Vierailija
16/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä ja huono provo. Aloittaja on tuskin koskaan edes suudellut naista. Muuten hän tietäusi, että äityisloma on mm. synnytyksestä toipumista varten.

Ei. Vaan aloittaja on nainen joka ei ole koskaan saanut miestä

Vierailija
17/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko puhunut vaimosi kanssa niinkuin aloituksessa kirjoitit? Vai onko viamo saanut jotenkin väärän käsityksen jostakin? Mitä on sopinut työpaikalla? Ei sinne noin vain voi lompsia, jos on ilmoittanut työnantajalle olevansa lapsen kanssa kotona vanhempainvapaankin. Puhu nyt uudemman kerran hänen kanssaan ja ihan rauhallisesti, että eikö nyt olisi sinun vuorosi pitää vanhempainvapaa, jos hän sen kerran piti esikoisen kanssa. Voi toki myös olla, ettei vaimo enää halua lainkaan töihin.

Vierailija
18/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvikkeen antaminen onkin sama asia kuin imetys... Not.

Vierailija
19/19 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EnTajuaVaimooni kirjoitti:

Äitiysrahaa voi saada 105 päivältä. Vanhempainvapaan toki voi jakaa, mutta sen kesto on vain 158 päivää. Vaimo siis sai itselleen jo esikoisen kohdalla tuon 105 + 158 päivää, nyt saa vielä 105 päivää lisää ja haluaisi kahmia 158 päivästäkin osan itselleen.

Pyyntösi kuulostaa kohtuulliselta. Äiti piti ekalta vanhempainvspaan ja sinä sitten toiselta.

Suunnitelmasi kuulostaa järkevältä, varsinkin kun aiemmin sanoit että olet joka tapauksessa irtisanomassa itsesi muutenkin.

-N36 ja äiti

Ootko nyt ihan varma että haluat olla kotona kahden pienen kanssa? Onko esikoinen vielä joku 2v? Mä luulen että vaimo haluaa hyvinkin nopeasti parin kuukauden päästä töihin ja antaa sun olla lasten kanssa vaikka lopun ikääs.